731 208 läst ·
3 552 svar
731k läst
3,6k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Hej på er!
Är ny med robotgräsklippare, det blev en Gardena Sileno Life 750.
En kanske dum fråga...
Men kan någon berätta för mig hur områdena ställs in? Jag har bara lagt begränsningskabel och en guidekabel ut ifrån huset och satt ihop med med begränsningskabel enligt manual.
I inställningarna kan man ju välja antal % per område (3st) Men hur vet roboten vilka områden som är vilka och hur vet jag själv det?
Tacksam för svar!!
En kanske dum fråga...
Men kan någon berätta för mig hur områdena ställs in? Jag har bara lagt begränsningskabel och en guidekabel ut ifrån huset och satt ihop med med begränsningskabel enligt manual.
I inställningarna kan man ju välja antal % per område (3st) Men hur vet roboten vilka områden som är vilka och hur vet jag själv det?
Tacksam för svar!!
R robbieswe skrev:Hej på er!
En kanske dum fråga...
Tacksam för svar!!![]()
Detta bör framgå i manualen. Du ställer in i meter hur långt klipparen ska gå längs guidekablen vid utgång från laddaren. När körsträckan är uppnådd, påbörjas klippning och klipparen kan sedan hamna var som helst inom området som begränsas av begränsningskabeln.
Hej !E etompau skrev:
Tack för snabbt svar. Men det jag undrar över är att man kan välja 3 områden på klipparen och välja hur många procent den ska klippa per område. Hur vet klipparen samt jag vilket område som är vilket i trädgården? Jag kanske vill att den klipper extra mycket inom ett område..
Känner mig heldum, men någon kanske kan förklara...
Område är i praktiken en startpunkt för klippningen. Därefter kör klipparen helt autonomt och kan hamna var som helst inom området som avgränsas. Den stannar inte kvar på ett specifikt området och klipper där.R robbieswe skrev:Hej !
Tack för snabbt svar. Men det jag undrar över är att man kan välja 3 områden på klipparen och välja hur många procent den ska klippa per område. Hur vet klipparen samt jag vilket område som är vilket i trädgården? Jag kanske vill att den klipper extra mycket inom ett område..
Känner mig heldum, men någon kanske kan förklara...![]()
Procentsatsen avgör hur ofta klipparen ska välja dessa startpunkter. Flest starter ska ske på den största klippytan.
Tack för svar!E etompau skrev:Område är i praktiken en startpunkt för klippningen. Därefter kör klipparen helt autonomt och kan hamna var som helst inom området som avgränsas. Den stannar inte kvar på ett specifikt området och klipper där.
Procentsatsen avgör hur ofta klipparen ska välja dessa startpunkter. Flest starter ska ske på den största klippytan.
Hej,
Köpte en Gardena smart Sileno City 500 i Juni förra året men fick aldrig tummen ur att installera den så den fick stå ouppackad i förrådet.
Nu däremot när utemiljön fixats i rådande Corona tider i form av vertikalskuren gräsmatta, plattsättning och förrådsbygge så har jag grävt ner tråden runt tomten. Frågan är dock, kan jag på något sätt få gräsklipparen att starta klippningen senare än när den går ut från laddatstionen? Har nämligen installerat klipparen en bit in på stenläggningen och ser hellre att den börjar klippa när den kommit ut på gräset.
Bifogar bilder;
Köpte en Gardena smart Sileno City 500 i Juni förra året men fick aldrig tummen ur att installera den så den fick stå ouppackad i förrådet.
Nu däremot när utemiljön fixats i rådande Corona tider i form av vertikalskuren gräsmatta, plattsättning och förrådsbygge så har jag grävt ner tråden runt tomten. Frågan är dock, kan jag på något sätt få gräsklipparen att starta klippningen senare än när den går ut från laddatstionen? Har nämligen installerat klipparen en bit in på stenläggningen och ser hellre att den börjar klippa när den kommit ut på gräset.
Bifogar bilder;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder