Det här med fördröjd ”slutinstallation” tycker jag låter som ett trix för att försöka ”lura” kunden på ångerfristen. Dock börjar den gälla från det att kunden fått det sista delen av varan/leveransen. Således har du 14 dagar på dig att enkelt ångra köpet efter ”slutinstallationen”.

Dessutom är det så att om säljaren inte gett dig information om ångerrätten på ett sätt som är ”läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten” löper ångerfristen ett år utöver det tid då ångerfristen normalt skulle gått ut. Dvs oftast ett år och 14 dagar.

Men nu verkar du ju nöjd igen, så det kanske inte är aktuellt att ångra köpet.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
B Brämpa skrev:
Ja kolla det. Det brukar vara extremt luddiga om det så kolla i de skrivna villkoren.
Berätta gärna om den där utomhuskameran. Nyfiken på om de verkligen har en, och hur funkar isåfall.
Den ska installeras på onsdag, innan dess vet jag egentligen bara det som står i broschyren: Utvändig IR-kamera med mörkerseende 3995 kr.
Kan ju återkomma om någon vecka när jag vet mer om den... :)

J juhmar skrev:
Det här med fördröjd ”slutinstallation” tycker jag låter som ett trix för att försöka ”lura” kunden på ångerfristen. Dock börjar den gälla från det att kunden fått det sista delen av varan/leveransen. Således har du 14 dagar på dig att enkelt ångra köpet efter ”slutinstallationen”.

Dessutom är det så att om säljaren inte gett dig information om ångerrätten på ett sätt som är ”läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten” löper ångerfristen ett år utöver det tid då ångerfristen normalt skulle gått ut. Dvs oftast ett år och 14 dagar.

Men nu verkar du ju nöjd igen, så det kanske inte är aktuellt att ångra köpet.
Tack, mycket använbar info!
Nu ska jag verkligen testa systemet fr.o.m. onsdag och 14 dagar därefter!
Ja, just nu känns det mycket säkrare igen, jag vill ju bara ha ett larm som fungerar, men det skadar inte att vara observant.
Har fått en del nyttiga förslag här på forumet nu så jag har ett par frågor till säljaren.

M mhunter skrev:
Inget av de två nämnda larmen är dock fullgoda. Detta för att de saknar trådbundna detektorer att komplettera med.
Man (våra grannländer i öst, har inga restriktioner på innehav/anskaffning av störsändare) stör med lätthet ut kommunikationen mellan detektor och huvudenhet under tiden för ett inbrott.
Detta brukar Verisure förneka trots deras anläggningar varit utsatta många ggr.
Dessvärre har de inte ens möjligheten att komplettera.
Du menar att verisures larm inte löser ut om det plötsligt tappar kontakt med någon kontakt/kamera? Känns ju som självklart sabotagelarm, vilket de alltid reagerar på.

För övrigt skulle jag vara extremt skeptisk till en säljare som först rekommenderar ett larm för 7’, för att nästa år komma tillbaka med påstående att 100% av kunderna nu pungat ut 20’ till! Ruffel och båg.

• Gilla
Franken. och 5 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Du menar att verisures larm inte löser ut om det plötsligt tappar kontakt med någon kontakt/kamera? Känns ju som självklart sabotagelarm, vilket de alltid reagerar på.

För övrigt skulle jag vara extremt skeptisk till en säljare som först rekommenderar ett larm för 7’, för att nästa år komma tillbaka med påstående att 100% av kunderna nu pungat ut 20’ till! Ruffel och båg.
Nu blir jag osäker igen! Det är bra att folk har olika synpunkter här på forumet.
Det får mig att tänka efter en gång till!
Det har rent spontant inte kännts bra med det nya larmet, bara en obestämd "magkänsla" men förnuftet (och säljaren förstås) har sagt att man sparar pengar i det långa loppet.
Vet andra gånger i livet då jag ignorerat magkänslan och ångrat mig varje gång...
Jag får sova på saken. Tack! :)

Mats-S
"Dekallarmat" sedan 30 år tillbaka, inte ett inbrott, fungerar perfekt och utan avbrott :geek: ... eller inbrott :rofl:
Givetvis ingår samtliga attribut, äkta dekaler :oops:, tuta mm mm.
Har väl ingen Mona Lisa hängandes i villan, bara alldagligt skräp som dom flesta, så tjuvarna kanske inte tycker min villa är värt besväret

Däremot har flera av mina grannar med riktiga larm haft inbrott, så ... hmm ... vet inte hur avskräckande dom där svindyra larmen är egentligen. :thinking:

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Mitt verisure reagerar direkt på sabotage förstår inte riktigt hur en störsändarr ska kunna störa ut larmet utan att det ser att nått är fel?

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Dicliff. Jag menar inte att ditt nya larm självklart är dåligt. Men att säljaren vill sin plånboks bästa, inte ditt. Nu skall du alltså betala 27’ totalt på kanske 5-10 år, max. För teknik håller inte längre än så. Jag har bytt ut (uppgraderat) mitt verisurelarm efter fyra år ..

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Man bör också känna till att de så kallade "väktarutryckningarna" inte på något sätt har med undvikande av inbrott eller något annat utryckningsliknande att göra utan bara att de skickar ut en person någon gång efter att ett inbrott har skett för att konstatera att de kom för sent (igen) och bara kan låsa ytterdörren och kanske sätta en platta för det trasiga fönstret. Det kan dröja timmar innan en väktare kommer.
Så inbrott får du likt förbannat även om du har en dyr koppling till en "larmcentral". De flesta är omedvetna om det här och lever i en falsk trygghet och tror att väktarna faktiskt kan GÖRA något.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
För teknik håller inte längre än så. Jag har bytt ut (uppgraderat) mitt verisurelarm efter fyra år ..
Vad är det för nya tekniska lösningar man absolut måste ha som gör ett fyra år gammalt larm oanvändbart?

Jag har precis bytt ut mitt 10 år gamla larm mor ett nytt med i princip samma funktioner. Det enda som skiljde var månadskostnaden.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Mitt verisure reagerar direkt på sabotage förstår inte riktigt hur en störsändarr ska kunna störa ut larmet utan att det ser att nått är fel?
Om larmet enbart kommunicerar med GSM så fungerar det ju med störsändare.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Njae ... det ska väl fortfarande tjuta och leva fan lokalt, eller?
men visst, någon larmcentral lär det ju inte kunna kommunicera med. Men som tidigare inlägg påtalat, dom kommer ändå krypande först efter flera timmar, så det spelar nog mindre roll om dom får en fördröjning på larmet på typ 10 minuter

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Njae ... det ska väl fortfarande tjuta och leva fan lokalt, eller
Då får det vara trådar sirén i så fall.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man kopplar lämpligen med fail safe, alltså fiber + GSM.

Och angående din andra fråga - trot om du vill, men teknikutvecklingen är snabb och nya standarder evolverar. Det som kommer nu är väl en förenkling av det smarta hemmet där man kan få mer än en lampa att tändas utan att programmera själv. Många tror väl att apple skall driva den utvecklingen.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Och angående din andra fråga - trot om du vill, men teknikutvecklingen är snabb och nya standarder evolverar.
Jo, men är ju bara intressant för prylnörden. Vi vanliga dödliga kan nog gott leva med våra larm i både 10 och 20 år.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.