Du får nog vackert vänta in färdigställandet av installationen. Om du i framtiden vill häva köpet är det bra om du fram till dess får all kommunikation på papper (mejl räcker bra) så att du kan visa vad som sagts och när.

I dagsläget verksr dock din reaktion något överilad i mitt tycke. Med det sagt kanske det är bra läropengar: du behöver kanske inte alltid jaga det nyaste/bästa/billigaste, utan har du gjort ett val (som det gamla larmet) och är nöjd med det ska du kanske köra på det ett tag innan du bestämmer dig för att byta – det finns säkert andra prylar du kan jaga om ny teknik är det som lockar.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Kostnad för installation och underhåll:

Verisure: 7000kr + vet ej om man får byta batterierna själv eller om det måste vara Verisurepersonel, vet ej om man betalar något för batterierna + hyra/avbetalning av enheterna.

GardaAlarm: >20000kr + 50-70kr/batteri, batterierna behöver bytas med 2-5 års intervall, enkelt att göra själv.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Kostnad för installation och underhåll:

Verisure: 7000kr + vet ej om man får byta batterierna själv eller om det måste vara Verisurepersonel, vet ej om man betalar något för batterierna + hyra/avbetalning av enheterna.

GardaAlarm: >20000kr + 50-70kr/batteri, batterierna behöver bytas med 2-5 års intervall, enkelt att göra själv.
Kostar Garda så mycket? Ser ju ut som det är Visonicprodukter de använder.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kostar Garda så mycket? Ser ju ut som det är Visonicprodukter de använder.
Installationkostnaderna tog jag från ett av TS inlägg,
D dicliff skrev:
... Utöver det tillkom en installationskostnad på drygt 7000 kr som jag valde att ta på avbetalning (räntefritt) i tre år.
...
Installationsavgiften för Garda är mycket högre,över 20000 men ...

Ja, det verkar vara Visonicprodukter, det har jag redan konstaterat. Ja, vi har ett äldre Visoniclarm och har betalat ca 20kkr för det för ca åtta år sedan men då har vi åtta rökdetektorer, två tvåvägs MAP, fyra MKT, fyra PIR, GSM-modul, två tvåvägs fjärr, serie-/programmeringsmodul, jag köpte delarna rakt av.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
OK.
Jag har själv nyligen installerat Powermaster 10 (2 rökdeckare, 3 kamera-PIR, 7 magnetkontakter, IP-modul, GSM-modul, touchpanel, mm) och det är en bra bit kvar till 20k.
Installationskostnaden på 7k känns hög från Garda.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om larmet inte är kopplat till ditt bredband än, hur håller larmet kontakt med larmcentralen?

Hur försökte du larma på när det inte gick?
Provade du på flera olika sätt?

Hur står det i snabbguiden att man ska larma på?

Jag misstänker ”SBT”, alltså att du gjorde något fel när det inte gick att larma på, eventuellt var kanske någon rörelsedetektor/magnetkontakt påverkad så att larmet inte att larma på (är ev en säkerhetsfunktion).

Vi har ett Visonic PowerMaxCompliete-larm (samma rökdetektorer, magnetkontakter mm som på GardaAlarms hemsida), som kopplar bort direktlarmande magnetkontakter som är öppna när man larmar på.

Vad står det på själva larmcentralen, alltså vad heter larmet?
Vad står det i beställning, leveranspapper, faktura, mm att larmet heter?
Vad står det i snabbguiden & installationsmanualen att larmet heter?

Genom att gå till tillverkarens hemsida så går det att ladda ner alla manualer, där hittar du även alla olika tillbehör som man kan köpa till.
Tack för svaret!
Jo, jag har samma larm Visionic Powermaster-10 och det verkar ha löst sig.
Jag blev uppringd alldeles nyss av en trevlig kille på Gardas kontor som hade fått ett meddelande från larmcentralen.
Han kunde se att det var en magnet på en av källardörrarna som fallerade så han kopplade bort den tills en tekniker kan komma ut. Nu ska ändå slutinstallationen göras på onsdag så jag valde att vänta med källardörren tills dess.
(Det är ok tycker jag för jag har en metallklädd branddörr från källaren in i huset som skulle vara svår för en tjuv att forcera. Den hålls alltid låst.Och inte så mycket av värde att stjäla i källaren.)
Sedan tyckte han det var mycket märkligt att inte larmcentral kopplade mig vidare till deras jour som är öppen 24/7. Det borde de ha gjort.
Så, om detta händer igen vill han att jag ska propsa på att bli kopplad till jouren.
Det är ju självklart att man inte ska leva en hel helg utan larm tyckte han!
Han ska också nu idag skicka mig en manual per email.
Så nu känns det helt ok med Garda larm. :)
Jag har en låg kostnad att se fram emot framöver efter installationen är betald.
Och lägre per månad fram tills dess i alla fall, jämfört med Verisure. (y)
Lite krångligare handhavande men jag vänjer mig nog vid det. Det känns nu som om det är värt det.

Så, det var nog inget SBK- fel fast jag kan hålla med om att nog lät så på min beskrivning.
När jag skulle sätta på hemmalarmet, nu under helgen, tryckte jag först på den halvfyllda symbolen och därefter min kod (såsom jag gjort hittills i över två veckor). Då pep det ilsket och en röd lampa lyste och info-knappen blinkade.
Då jag tryckte på info-knappen lyste den gröna lampan som visar att det är avlarmat.
Tidigare (när det fungerat ok) har istället ett antal först långsamma sedan snabba signaler hörts och vid tryck på info-knappen efter det har den halvfyllda knappen tänts och visat att hemmalarmet är på.

Summa summarum, allting har ändrats och nu känns det tryggt igen med Garda!
Tack igen för alla bra svar! :D

Demmpa Demmpa skrev:
Det borde ha visats något i displayen innan du försökte larma på.

Här har du en länk till användarmanual för PowerMaster 10 G2,
[länk]

Tog mindre än en minut att leta fram manualen på nätet.
Tack, men min ser inte ut som denna. Min är löstagbar (handheld) från hållaren. Ser helt annorlunda ut. Men den heter Powermaster-10 enligt installatören. Dock utan G2.

Demmpa Demmpa skrev:
Det borde ha visats något i displayen innan du försökte larma på.

Här har du en länk till användarmanual för PowerMaster 10 G2,
[länk]

Tog mindre än en minut att leta fram manualen på nätet.
Letar på visonics hemsida nu och den heter nog inte som installatören skrev på papperet, den ser ut att heta two-way keypad. Nu ska bara lista ut hur jag laddar ned den också. Men först måste jag iväg på något så det får bli ikväll... Tack igen!

Keypad är manöverpanelen som man sätter vid entrén, det finns två varianter antingen envägs (ingen återkoppling i form av dioder/tal) och tvåvägs/two-way (återkoppling i form av dioder, display & tal).

Själva centralenheten (tex PowerMaster 10) sätter man på en undanskymd plats så att man inte kan se den samt att den övervakas av en direktlarmande rörelsedetektor.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vad får du betala till Garda om det blir väktarutryckning? Det lär ju knappast ingå i 399 kr/år?

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Inget av de två nämnda larmen är dock fullgoda. Detta för att de saknar trådbundna detektorer att komplettera med.
Man (våra grannländer i öst, har inga restriktioner på innehav/anskaffning av störsändare) stör med lätthet ut kommunikationen mellan detektor och huvudenhet under tiden för ett inbrott.
Detta brukar Verisure förneka trots deras anläggningar varit utsatta många ggr.
Dessvärre har de inte ens möjligheten att komplettera.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
B Brämpa skrev:
Vad får du betala till Garda om det blir väktarutryckning? Det lär ju knappast ingå i 399 kr/år?
På kalkylen de gav mig står följande:
I Garda larms kalkyl ingår alla kostnader och innehåller bland annat:
Larmpaket med kameror och brandskydd.
Lövestad Larmcentral med bildverifiering.
Väktartjänst dygnet runt.
Räddingstjänst vid larm.
Självriskreducering med upp till 10 000 kr.
Applikation till mobilen.

Fritt för tolkning.
Ska försöka få tag på säljaren med den frågan.

Ja kolla det. Det brukar vara extremt luddiga om det så kolla i de skrivna villkoren.
Berätta gärna om den där utomhuskameran. Nyfiken på om de verkligen har en, och hur funkar isåfall.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.