79 847 läst ·
239 svar
80k läst
239 svar
Garda larm - hur kan jag komma ur avtalet?
Sida 1 av 16
Har fallit för att installera Garda larm och partiell installation gjordes den 11 januari, alltså för 17 dagar sedan.
Ångrar mig nu pga att det inte gått att aktivera hemmalarmet varken igår eller förrgår kväll.
Provade också att aktivera totallarmet men det gick inte heller.
Vad är för nytta med ett larm som inte fungerar?
Ringde larmcentralen men de kunde inte se något fel från sin sida.
Som tur var har jag kvar mitt Verisure så jag kunde larma på det viset.
Garda larm har ännu inte gjort slutinstallationen.
Har jag någon som helst chans att komma ur mitt avtal genom att kanske vägra en slutinstallation?
Någon som har några tankar?
Tacksam för minsta lilla halmstrå.
Ångrar mig nu pga att det inte gått att aktivera hemmalarmet varken igår eller förrgår kväll.
Provade också att aktivera totallarmet men det gick inte heller.
Vad är för nytta med ett larm som inte fungerar?
Ringde larmcentralen men de kunde inte se något fel från sin sida.
Som tur var har jag kvar mitt Verisure så jag kunde larma på det viset.
Garda larm har ännu inte gjort slutinstallationen.
Har jag någon som helst chans att komma ur mitt avtal genom att kanske vägra en slutinstallation?
Någon som har några tankar?
Tacksam för minsta lilla halmstrå.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Varför byter du ifrån verisure? Bara nyfiken...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Du har inte funderat på att höra av dig till Garda? Så de kan få försöka åtgärda felet?
Varför vill du av avbryta larmet direkt istället för att låta de försöka fixa det hela? Är då så att du ångrar dig eller har de strulat hela tiden? Och detta var droppen?
Varför vill du av avbryta larmet direkt istället för att låta de försöka fixa det hela? Är då så att du ångrar dig eller har de strulat hela tiden? Och detta var droppen?
Jo, såkart, men de har bara telefontid må-fr 8-16.30. Har ringt säljaren och lämnat meddelande på hans arbetsmobil fr kväll men inget svar än.B Byggdjuret skrev:
Det kändes lite struligt att de inte kunde installera allt på en gång och att det inte finns en vettig användarmanual. Jag fich bara en lathund och installatörens manual som talar om partition, PGM, X10 m.m. som jag inte begriper ett dyft av. Det känns inte riktigt professionellt men säljaren var trevlig så jag valde att lita på honom. Det är för övrigt samma kille som sålde Verisure till mig för snart ett år sedan.B Byggdjuret skrev:
Du väljer annan larmleverantör för 13kr/månad.
Vilka supporttider har Verisure?
Vad är det för skillnader mellan Garda & Verisure?
Är dessa skillnader värda 13kr/månad?
Gick in på GardaAlarms hemsida och det ser ut att vara från Visonic, någon av PowerMax-modellerna, då går det att hitta manualer där.
TryggaHem sålde för många år sedan PowerMaxComplete TH7000, manualerna som TryggaHem tillhandahöll var lite bantade versioner än vad som fanns på Visonic site.
Gick in på GardaAlarms hemsida och det ser ut att vara från Visonic, någon av PowerMax-modellerna, då går det att hitta manualer där.
TryggaHem sålde för många år sedan PowerMaxComplete TH7000, manualerna som TryggaHem tillhandahöll var lite bantade versioner än vad som fanns på Visonic site.
Nej, nej du läste för fort. Garda är 399 per ÅR och Verisure 412 per MÅNAD. Plus att båda har en installationsjostnad också.Demmpa skrev:
Du väljer annan larmleverantör för 13kr/månad.
Verisure har support 24/7.
Enligt säljaren (som alltså jobbat åt Verisure) är skillnaden bara att Garda inte annonserar och därför kan hålla lägre priser.
Dessutom får jag en utomhuskamera med Garda. Verisure har ännu inte börjat sälja kameran som var planerad till augusti 2017.
En annan skillnad är att Verisure hör av sig (om man väljer det alternativet) per email med små meddelanden typ "Vi har kollat ditt larm och allt fungerar pefekt".
Jag kände mig mycket trygg med Verisure pga detta. De har också ringt mig prompt när larmet har gått (pga min klantighet). Jag har inte ens hunnit ut till garaget och de ger sig inte när de ringer.
Hur får man reda på det priset? Jag var inne på deras hemsida men hitta inga priser. Men gjorde deras test om hur mycket jag kan spara. Jag har inget larm men skrev att det kosta 412 kr i månaden och att jag tänkt ha det i 15 år (180 månader) Då fick jag som resultat att jag skulle spara 53.352 kr. 180x412= 74.160kr. 53.352-74.160=20.808kr 20.808/180= 115kr. Alltså kostar deras larm 115 kr i månaden om jag inte räknat helt fel?!D dicliff skrev:
Missade att det stod per år.
Men skillnaden i support vardagar dagtid kontra 24/7 är minst 10ggr gällande kostnaden för företaget. För att täcka 24/7 så behövs det sju skiftlag/skiftpersoner, för att täcka vardagar-dagtid så behövs det ett skiftlag/en person.
Men skillnaden i support vardagar dagtid kontra 24/7 är minst 10ggr gällande kostnaden för företaget. För att täcka 24/7 så behövs det sju skiftlag/skiftpersoner, för att täcka vardagar-dagtid så behövs det ett skiftlag/en person.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Som @etompau skrev måste du ge dem chansen att rätta eventuella fel innan du har möjlighet att häva köpet. Har du köpt på distans hade du iofs 14 dagars ångerrätt, men den tiden verkar ju ha gått ut.
Så för att börja från början: Du skriver att de för 17 dagar sedan gjorde en partiell installation som inte funkar. Har du klagat på den (mer än idag, en söndag, då säljaren med viss rimlighet inte jobbar)? Du skriver att slutinstallation ännu inte är gjord. Skulle den vara det, och har du klagat på/fått någon förklaring till förseningen?
Byter du till något som kostar en tolftedel av det du tidigare hade tycker jag vidare att du får acceptera att det inte är en premiumprodukt du har köpt.
Så för att börja från början: Du skriver att de för 17 dagar sedan gjorde en partiell installation som inte funkar. Har du klagat på den (mer än idag, en söndag, då säljaren med viss rimlighet inte jobbar)? Du skriver att slutinstallation ännu inte är gjord. Skulle den vara det, och har du klagat på/fått någon förklaring till förseningen?
Byter du till något som kostar en tolftedel av det du tidigare hade tycker jag vidare att du får acceptera att det inte är en premiumprodukt du har köpt.
Har kanske inte varit så detaljerad med infon här i tråden. Ska försöka berätta i detalj.
För snart ett år sedan köpte jag ett Verisure larm av en trevlig säljare. Larmet har fungerat perfekt.
Jag kan kolla det mycket enkelt (och även larma på och av) från mobilen.
Det kostar 412 kr per månad.
Då ingår en timer till golv/bordslampa som också kan styras med mobilen.
Utöver det tillkom en installationskostnad på drygt 7000 kr som jag valde att ta på avbetalning (räntefritt) i tre år.
Det blir 212 kr per månad med möjlighet att betala fortare utan "straffavgift".
Den avbetalningen är nu avklarad på knappt ett år.
Så blev jag uppringd av den trevlige säljaren som berättade att han håller på och ringer alla sina gamla kunder för att berätta om Garda larm.
Han får komma och presentera det för mig och säger också att samtliga gamla kunder har nu köpt Garda.
Installationsavgiften för Garda är mycket högre,över 20000 men den fasta avgiften är i stället bara 399 kr per år så om jag tänker bo kvar minst 10 år kommer jag arr tjäna på det. Han vill lägga upp samma typ av lån fast på 7 år med en månadskostnad på 289 kr. Samma villkor, räntefritt,får betalas snabbare, osv.
Han ska också sköta uppsägningen med Verisure och jag ska inte behöva få dubbla månadsbetalningar under uppsägningstiden. Jag tänker att 289 i sju år är ju mindre än 412 för all framtid.
Jag väljer att lägga till en utomhuskamera, vilket jag saknat med Verisure och då kommer månadskostnaden på avbetalningen upp i 344 kr.
Men det är bara i sju år och fortfarande långt under 412 kr och då får jag en extra gadget som jag tycker att jag behöver.
Han försäkrar mig att supporten är lika bra hos båda företagen och att han och alla kunder som har bytt är nöjda med sitt gardalarm. Han ger mig en lathund över hur manöverpanelen fungerar och lover att installatören ska ha med sig en utförligare manual. Han ger mig också extra larmtaggar om jag bestämmer mig samma dag.
Två dagar senare, 11 jan, kommer en ung kille och ska installera larmet.
Han blev utkallad med kort varsel då den som skulle ha kommit var sjuk den dagen.
Han installerar de överenskomna inomhuskamerorna och dörrmagneterna och brandvarnarna och frågar var internet (fibern) går in i huset så han vet tills han ska göra slutinstallationen.
Det var första gången jag hörde talas om en slutinstallation. (Verisure hade gjort allt direkt.)
Killen sa att de brukar vilja låta kunden prova larmet ett par veckor före slutinstallationen och jag tyckte att det kanske lät logiskt och tänkte att de jobbar väl lite olika.
Jag skulle även få utomhuskameran vid slutinstallationen så den fick jag inte prova vilket jag var lite besviken över.
De skulle ringa inom två veckor och boka tid för denna.
Han hade ingen manual till mig utan bara en installationsmanual men lovade att kontoret skulle skicka en. Detta var en torsdag. Då ingen manual kommit på måndagen 15 jan, ringde jag säljaren och påpekade detta. Han ursäktade sig med att installatören var ganska nyanställd och inte hade reda på allting vilket jag godtog.
Han lovade be en installatör som var i närheten att svänga förbi med en vilket inte skedde.
På fredagen 19 jan, ringde jag säljaren igen och sa att ingen manual har kommit. Då lovade han att be kontoret skicka mig en. Följande tisdag 23 jan hade den fortfarande inte kommit så jag ringde säljaren igen.
Denna gång sa han att den fanns i paketet med garantibevis som installatören hade lämnat så jag tänkte att jag får väl leta lite bättre då, men där fanns bara installationsmanualen hur jag än letade.
Vid det här laget hade det gått nästan två veckor och ingen hade ringt för slutinstallationen så jag ringde kundtjänsten och frågade.
Då svarade en vänlig dam att de hade varit mycket upptagna men de kunde komma den 31 jan och utföra den. Jag accepterade det och där är jag nu, väntar på en slutinstallation som jag helst vill avbeställa pga allt detta krångel PLUS framför allt att larmet inte har fungerat på hela helgen.
Inte en enda gång har Verisure larm fallerat.
Hur ska jag våga åka bort om jag inte kan lita på larmet?
Säljaren hade ju sagt de har lika bra support men det stämmer inte.
Verisure har support 24/7 och garda endast under kontorstid. Stor skillnad.
För snart ett år sedan köpte jag ett Verisure larm av en trevlig säljare. Larmet har fungerat perfekt.
Jag kan kolla det mycket enkelt (och även larma på och av) från mobilen.
Det kostar 412 kr per månad.
Då ingår en timer till golv/bordslampa som också kan styras med mobilen.
Utöver det tillkom en installationskostnad på drygt 7000 kr som jag valde att ta på avbetalning (räntefritt) i tre år.
Det blir 212 kr per månad med möjlighet att betala fortare utan "straffavgift".
Den avbetalningen är nu avklarad på knappt ett år.
Så blev jag uppringd av den trevlige säljaren som berättade att han håller på och ringer alla sina gamla kunder för att berätta om Garda larm.
Han får komma och presentera det för mig och säger också att samtliga gamla kunder har nu köpt Garda.
Installationsavgiften för Garda är mycket högre,över 20000 men den fasta avgiften är i stället bara 399 kr per år så om jag tänker bo kvar minst 10 år kommer jag arr tjäna på det. Han vill lägga upp samma typ av lån fast på 7 år med en månadskostnad på 289 kr. Samma villkor, räntefritt,får betalas snabbare, osv.
Han ska också sköta uppsägningen med Verisure och jag ska inte behöva få dubbla månadsbetalningar under uppsägningstiden. Jag tänker att 289 i sju år är ju mindre än 412 för all framtid.
Jag väljer att lägga till en utomhuskamera, vilket jag saknat med Verisure och då kommer månadskostnaden på avbetalningen upp i 344 kr.
Men det är bara i sju år och fortfarande långt under 412 kr och då får jag en extra gadget som jag tycker att jag behöver.
Han försäkrar mig att supporten är lika bra hos båda företagen och att han och alla kunder som har bytt är nöjda med sitt gardalarm. Han ger mig en lathund över hur manöverpanelen fungerar och lover att installatören ska ha med sig en utförligare manual. Han ger mig också extra larmtaggar om jag bestämmer mig samma dag.
Två dagar senare, 11 jan, kommer en ung kille och ska installera larmet.
Han blev utkallad med kort varsel då den som skulle ha kommit var sjuk den dagen.
Han installerar de överenskomna inomhuskamerorna och dörrmagneterna och brandvarnarna och frågar var internet (fibern) går in i huset så han vet tills han ska göra slutinstallationen.
Det var första gången jag hörde talas om en slutinstallation. (Verisure hade gjort allt direkt.)
Killen sa att de brukar vilja låta kunden prova larmet ett par veckor före slutinstallationen och jag tyckte att det kanske lät logiskt och tänkte att de jobbar väl lite olika.
Jag skulle även få utomhuskameran vid slutinstallationen så den fick jag inte prova vilket jag var lite besviken över.
De skulle ringa inom två veckor och boka tid för denna.
Han hade ingen manual till mig utan bara en installationsmanual men lovade att kontoret skulle skicka en. Detta var en torsdag. Då ingen manual kommit på måndagen 15 jan, ringde jag säljaren och påpekade detta. Han ursäktade sig med att installatören var ganska nyanställd och inte hade reda på allting vilket jag godtog.
Han lovade be en installatör som var i närheten att svänga förbi med en vilket inte skedde.
På fredagen 19 jan, ringde jag säljaren igen och sa att ingen manual har kommit. Då lovade han att be kontoret skicka mig en. Följande tisdag 23 jan hade den fortfarande inte kommit så jag ringde säljaren igen.
Denna gång sa han att den fanns i paketet med garantibevis som installatören hade lämnat så jag tänkte att jag får väl leta lite bättre då, men där fanns bara installationsmanualen hur jag än letade.
Vid det här laget hade det gått nästan två veckor och ingen hade ringt för slutinstallationen så jag ringde kundtjänsten och frågade.
Då svarade en vänlig dam att de hade varit mycket upptagna men de kunde komma den 31 jan och utföra den. Jag accepterade det och där är jag nu, väntar på en slutinstallation som jag helst vill avbeställa pga allt detta krångel PLUS framför allt att larmet inte har fungerat på hela helgen.
Inte en enda gång har Verisure larm fallerat.
Hur ska jag våga åka bort om jag inte kan lita på larmet?
Säljaren hade ju sagt de har lika bra support men det stämmer inte.
Verisure har support 24/7 och garda endast under kontorstid. Stor skillnad.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Skaffade Garda för 3 år sedan.
Är jätte nöjd med dom.
Man köper larmet och det är ditt.
Sen de 399 kr om året är till larmcentralen.
Jag har haft mängder med fel larm ( jag som klantat mig ) och lövestad larmcentral har ringt direkt.
När larmet mitt var helt färdigt installerat så var det full genomgång med installatören hur det fungerar.
Säljaren har vart väldigt bra att ha att göra med då jag har fått tag på han på helg då jag hade frågor.
Så här i Karlstad har det fungerat bra.
Är jätte nöjd med dom.
Man köper larmet och det är ditt.
Sen de 399 kr om året är till larmcentralen.
Jag har haft mängder med fel larm ( jag som klantat mig ) och lövestad larmcentral har ringt direkt.
När larmet mitt var helt färdigt installerat så var det full genomgång med installatören hur det fungerar.
Säljaren har vart väldigt bra att ha att göra med då jag har fått tag på han på helg då jag hade frågor.
Så här i Karlstad har det fungerat bra.
Om larmet inte är kopplat till ditt bredband än, hur håller larmet kontakt med larmcentralen?
Hur försökte du larma på när det inte gick?
Provade du på flera olika sätt?
Hur står det i snabbguiden att man ska larma på?
Jag misstänker ”SBT”, alltså att du gjorde något fel när det inte gick att larma på, eventuellt var kanske någon rörelsedetektor/magnetkontakt påverkad så att larmet inte att larma på (är ev en säkerhetsfunktion).
Vi har ett Visonic PowerMaxCompliete-larm (samma rökdetektorer, magnetkontakter mm som på GardaAlarms hemsida), som kopplar bort direktlarmande magnetkontakter som är öppna när man larmar på.
Vad står det på själva larmcentralen, alltså vad heter larmet?
Vad står det i beställning, leveranspapper, faktura, mm att larmet heter?
Vad står det i snabbguiden & installationsmanualen att larmet heter?
Genom att gå till tillverkarens hemsida så går det att ladda ner alla manualer, där hittar du även alla olika tillbehör som man kan köpa till.
Hur försökte du larma på när det inte gick?
Provade du på flera olika sätt?
Hur står det i snabbguiden att man ska larma på?
Jag misstänker ”SBT”, alltså att du gjorde något fel när det inte gick att larma på, eventuellt var kanske någon rörelsedetektor/magnetkontakt påverkad så att larmet inte att larma på (är ev en säkerhetsfunktion).
Vi har ett Visonic PowerMaxCompliete-larm (samma rökdetektorer, magnetkontakter mm som på GardaAlarms hemsida), som kopplar bort direktlarmande magnetkontakter som är öppna när man larmar på.
Vad står det på själva larmcentralen, alltså vad heter larmet?
Vad står det i beställning, leveranspapper, faktura, mm att larmet heter?
Vad står det i snabbguiden & installationsmanualen att larmet heter?
Genom att gå till tillverkarens hemsida så går det att ladda ner alla manualer, där hittar du även alla olika tillbehör som man kan köpa till.