79 847 läst ·
239 svar
80k läst
239 svar
Garda larm - hur kan jag komma ur avtalet?
J JohanLun skrev:...det går att köpa visonics larm billigare från andra aktörer med koppling till larmcentral för lägre månadskostnad än verisure... dock något högre abonnemang än gardas 399.
Jag har för mig jag hade en gardasäljare hemma (och en verisure) och räknade på det, Garda är dyra på installation och produkter... Jag gillar inte binda mig och friköpt känns bättre...
Som jag förstår är visonic tekniskt väl i klass med verisure, men inte hemautomation och inte lika "flashigt" utseende... dock tror jag de som håller på med hemautomation inte låter sig nöjas med verisures funktioner, plus jag själv tycker inte man ska koppla ihop hemautomation, lås och larm...
Jag tror visst visonic har en (1) trådad ingång på larmcentralen, så med nätverksmodul och GSM och en trådad ingång använd borde man kunna få till högre säkerhet...
Lagen är uppdaterad:J juhmar skrev:Trodde det var när sista delen av varan var levererad.
[länk]
Paragraf 12. 2:a stycket: "Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning." Jag hävdar nog att det inte är slutlevererat innan allt är inkopplat och klart. Dock är deras affärsmetod uppenbart rutten och de försöker kringgå ångerrätten på detta vis.
Kanske att de kan hävda att tjänsten inte går att ångra bort om de kan hänvisa till första stycket i samma paragraf. "Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås."
Men tjänsten i det här fallet var ju relativt billig, och järnet dyrt. Kanske att de kan krångla till det och hävda att man köpt det på avbetalning från dag 1 som någon sorts tjänst, men det motsägs lite av att de kallar det "provperiod" eller vad det var. Jag tror man har ganska torrt på fötterna om man vill utnyttja ångerfristen från dagen för slutmontering och börjar kasta lite paragrafer på dem. Jag tror de helt enkelt räknar med att folk inte ska orka ta fighten. Första steget är att berätta att man vill ångra sig och upplysa dem om på vilka grunder man anser att lagen är tillämplig, sen får man se vad de svarar och ta det därifrån.
Off topic:
För övrigt har konsumenter ett extremt starkt skydd i distansavtalslagen, konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Jag hoppas att fler inser det och börjar utnyttja de rättigheter man har som konsument. Till exempel när tröjan går sönder efter tre månader och sånt. Och glöm inte att begära skadestånd för resa och utebliven arbetsinkomst och sådant (till exempel när du åker till butiken, eller måste vara hemma för att hantverkaren ska korrigera ett felaktigt arbete)!
På dom bara!![]()
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/14/140014.PDF
och det står lite snårigt om ånngerfristen i par 12. Som jag tolkar det börjar ångerfristen löpa efter sista delen av varan är levererad men är det en tjänst man köper börjar den löpa direkt när man börjar använda tjänsten och jag köpte ju både och...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag installerade mitt larm själv Visonic powermaster 10. Uppkopplad mot Falck larmcentral.
Dock kostar uttryckningar. Men jag har inget behov av "fria utryckningar". Jag uppskattar ändå att ha kopplingen mot en larmcentral. Om jag skulle behöva en utryckning så kan jag ta den kostnaden. Jag har förvisso bara haft larmet max 2år men ännu inte känt något behov "fria utryckningar" Men med tanke på de pengar jag sparar så måste jag låta de skicka ut en väktare, så är det lugnt.
Jag personligen gillar inte "hyrlarmen" man blir så pass uppbunden vid det företaget.
Är det verisure som inte låter en flytta en deckare själv? Eller är det deras konkurrent?
Men å andra sidan gör jag gärna saker själv. Om man inte har tid lust eller kunskap så är det ett enkelt alternativ.
Dock kostar uttryckningar. Men jag har inget behov av "fria utryckningar". Jag uppskattar ändå att ha kopplingen mot en larmcentral. Om jag skulle behöva en utryckning så kan jag ta den kostnaden. Jag har förvisso bara haft larmet max 2år men ännu inte känt något behov "fria utryckningar" Men med tanke på de pengar jag sparar så måste jag låta de skicka ut en väktare, så är det lugnt.
Jag personligen gillar inte "hyrlarmen" man blir så pass uppbunden vid det företaget.
Är det verisure som inte låter en flytta en deckare själv? Eller är det deras konkurrent?
Men å andra sidan gör jag gärna saker själv. Om man inte har tid lust eller kunskap så är det ett enkelt alternativ.
Men minns jag rätt så var Garda väldigt dyra på installation, själva hårdvaran och finansiering. Det finns billigare alternativ för exakt samma larm som även det går att ansluta till lövestad, securitas, falck (som väl byter namn nu) mfl.H Hallerudsbo skrev:
Jag skulle tro man kan hitta en lokal installatör som kan installera billigare än Garda, alt göra det mesta jobbet själv och få godkänt genom att konfigurationen och slutkontroll görs av bolaget som sålt larmet.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ja Garda vet hur de ska ta betalt det håller jag med om.J JohanLun skrev:Men minns jag rätt så var Garda väldigt dyra på installation, själva hårdvaran och finansiering. Det finns billigare alternativ för exakt samma larm som även det går att ansluta till lövestad, securitas, falck (som väl byter namn nu) mfl.
Jag skulle tro man kan hitta en lokal installatör som kan installera billigare än Garda, alt göra det mesta jobbet själv och få godkänt genom att konfigurationen och slutkontroll görs av bolaget som sålt larmet.
Larmet kosta 5000 att köpa på nätet jag betala Garda 16500 när jag köpte.
Nu hade jag inte ork eller tid att ordna installationen själv.
Så var det enkelt när de hade Ställt in kameran fel så kom de en kväll och ordnade.
Det utvecklar sig åt det hållet att det inte känns så bra med garda längre baserat på att säljaren, som varit väldigt tillmötesgående tidigare, plötsligt blivit oanträffbar.
Jag skickade ju ett sms till honom på lördag förmiddag vilket han förstås inte läste förrän igår när han kom till jobbet. Men han ringde inte på hela dagen igår. Jag ringde honom tre gånger och fick ett standardsvar "Kan inte prata just nu". Fjärde gången fick jag svaret "sitter i möte, kan tyvärr inte ringa" vilket är ok. MEN, han har inte ringt på hela förmiddagen idag heller. Det var ett långt möte. Tidigare har han sagt att jag kan ringa både dag- och kvällstid och han har alltid haft tid eller ringt upp inom kort.
Vidare ringde jag kundtjänst för att boka av tiden för installation i morgon. tjejen jag pratade med har också varit mycket tillmötesgående tidigare då jag ringt för att boka om tiden för installation men nu när jag ville avboka var det direkt kalla handen. "Någon kommer att ringa upp dig inom kort". Skumt tycker jag.
Har ringt Hallå Konsument och fick rådet att skriva och säga att jag vill utnyttja min ångerfrist med hänvisning till att larmet ännu inte är installerat. Det ska jag nog göra känns det som, nu då de plötsligt blivit så otillgängliga. Tänker jag rätt?
Jag skickade ju ett sms till honom på lördag förmiddag vilket han förstås inte läste förrän igår när han kom till jobbet. Men han ringde inte på hela dagen igår. Jag ringde honom tre gånger och fick ett standardsvar "Kan inte prata just nu". Fjärde gången fick jag svaret "sitter i möte, kan tyvärr inte ringa" vilket är ok. MEN, han har inte ringt på hela förmiddagen idag heller. Det var ett långt möte. Tidigare har han sagt att jag kan ringa både dag- och kvällstid och han har alltid haft tid eller ringt upp inom kort.
Vidare ringde jag kundtjänst för att boka av tiden för installation i morgon. tjejen jag pratade med har också varit mycket tillmötesgående tidigare då jag ringt för att boka om tiden för installation men nu när jag ville avboka var det direkt kalla handen. "Någon kommer att ringa upp dig inom kort". Skumt tycker jag.
Har ringt Hallå Konsument och fick rådet att skriva och säga att jag vill utnyttja min ångerfrist med hänvisning till att larmet ännu inte är installerat. Det ska jag nog göra känns det som, nu då de plötsligt blivit så otillgängliga. Tänker jag rätt?
Säljare är inte intresserad av eftermarknaden. Är affären i hamn så går man vidare till nästa kund.
Kundklagomål är något för kundtjänsten.
Strör kanske lite salt i såren, men du kanske skulle ha tänkt lite längre innan du hoppade på ett nytt larm.
Kundklagomål är något för kundtjänsten.
Strör kanske lite salt i såren, men du kanske skulle ha tänkt lite längre innan du hoppade på ett nytt larm.
Maila dem genast och säg att du vill utnyttja din ångerrätt. Sedan får man se hur det utvecklar sig. Men det är viktigt att du upplyser dem om det snarast. Om du nu vill ångra köpet vill säga. Skicka en synlig kopia till din konsumentvägledare så att de ser att du har kontakt med dem med.D dicliff skrev:Det utvecklar sig åt det hållet att det inte känns så bra med garda längre baserat på att säljaren, som varit väldigt tillmötesgående tidigare, plötsligt blivit oanträffbar.
Du har sååå rätt! Det är lätt att vara efterklok...E etompau skrev:
Vi hade oxå en kille hemma för några år sedan från Garda som oxå jobbat på verisure (tydligen vanligt). Vi nappade på detta först men efter jag kollat på larmet och insett att jag kune köpa det själv på nätet billigare så avbokade jag allt. Dom var lite trumpna när jag gjorde detta minns jag.
Jag skaffade efter det Verisure och är nöjd med det. Larmet äger man och man är bara låst att ha larmcentral i 2 år sen kan man säga upp det och köra SMS istället. Men känner en trygghet att ha det kvar. Batterier byter man själv och kan stänga av enheter i appen under tiden så man behöver inte ringa längre. Sabotage larmet går om man plockar ner något utan att göra det.
Även om väktare inte är där för att förhindra inbrott så täpper dom till fönster osv om något skulle hänt. Så det inte står öppet i flera dagar. Och det är bra med överfallslarm osv.
Den enda nackdelen som jag känner är att köper man till enheter som brandvarnare/dekkare så ökar månadsavgiften. Det tycker jag dom borde ändra. Jag betalar hellre mer direkt än att ligga och betala per månad. Vilket gör att jag hellre lägger dom pengarna på att köpa egna zwave prylar och kompletterar med som ett separat larm.
Jag skaffade efter det Verisure och är nöjd med det. Larmet äger man och man är bara låst att ha larmcentral i 2 år sen kan man säga upp det och köra SMS istället. Men känner en trygghet att ha det kvar. Batterier byter man själv och kan stänga av enheter i appen under tiden så man behöver inte ringa längre. Sabotage larmet går om man plockar ner något utan att göra det.
Även om väktare inte är där för att förhindra inbrott så täpper dom till fönster osv om något skulle hänt. Så det inte står öppet i flera dagar. Och det är bra med överfallslarm osv.
Den enda nackdelen som jag känner är att köper man till enheter som brandvarnare/dekkare så ökar månadsavgiften. Det tycker jag dom borde ändra. Jag betalar hellre mer direkt än att ligga och betala per månad. Vilket gör att jag hellre lägger dom pengarna på att köpa egna zwave prylar och kompletterar med som ett separat larm.
J juhmar skrev:
Tack för rådet! Har mejlat dem nyss och har också fyllt i ångerblanketten. Och tagit kopia på den, färdigifylld, både fram-och baksidan. Ska posta den med mottagarbevis om en liten stund. Posten går kl. 16.J juhmar skrev:
Hade ingen mejladress till konsumentvägledaren men det går väl att vidarebefordra efteråt? Annars får jag skicka mejlet en gång till...
Ursäkta om det är offtopic men jag kan inte låta bli efter att ha läst de tio första inläggen...
Vad är poängen med ett hemmalarm? Att det skulle verka avskräckande är ju rent nys, i bästa fall gör det att tjuvarna inte stannar alltför länge i huset. Fast dom flesta verkar ju överens om att det värsta med inbrott är kränkningen och förlust av trygghetskänsla, och den effekten får man ju oavsett hur länge inbrottet pågår.
Så varför lägga mycket mer än vad en självrisk kostar på ett larm?
Vad är poängen med ett hemmalarm? Att det skulle verka avskräckande är ju rent nys, i bästa fall gör det att tjuvarna inte stannar alltför länge i huset. Fast dom flesta verkar ju överens om att det värsta med inbrott är kränkningen och förlust av trygghetskänsla, och den effekten får man ju oavsett hur länge inbrottet pågår.
Så varför lägga mycket mer än vad en självrisk kostar på ett larm?