80 979 läst ·
259 svar
81k läst
259 svar
Garda larm - hur kan jag komma ur avtalet?
Haha, jag har inte jagat någon ny teknik, det var säljaren som ringde upp mig.Nötegårdsgubben skrev:
Du får nog vackert vänta in färdigställandet av installationen. Om du i framtiden vill häva köpet är det bra om du fram till dess får all kommunikation på papper (mejl räcker bra) så att du kan visa vad som sagts och när.
I dagsläget verksr dock din reaktion något överilad i mitt tycke. Med det sagt kanske det är bra läropengar: du behöver kanske inte alltid jaga det nyaste/bästa/billigaste, utan har du gjort ett val (som det gamla larmet) och är nöjd med det ska du kanske köra på det ett tag innan du bestämmer dig för att byta – det finns säkert andra prylar du kan jaga om ny teknik är det som lockar.
Mest för att jag blev övertalad av samma säljare som sålde mitt tidigare larm till mig.F Freddy_kruger skrev:
Han sa att han bytt företag och ringde upp alla sina gamla kunder och att samtliga
gamla kunder nu hade bytt till detta andra larm som han sa skulle vara så mycket bättre.
Han hade varit så väldigt trevlig vid köpet av det första larmet och jag hade ett
stort förtroende för honom. Då.
Jag har inte alls kollat upp priset.kalle_lidköping skrev:
Hur får man reda på det priset? Jag var inne på deras hemsida men hitta inga priser. Men gjorde deras test om hur mycket jag kan spara. Jag har inget larm men skrev att det kosta 412 kr i månaden och att jag tänkt ha det i 15 år (180 månader) Då fick jag som resultat att jag skulle spara 53.352 kr. 180x412= 74.160kr. 53.352-74.160=20.808kr 20.808/180= 115kr. Alltså kostar deras larm 115 kr i månaden om jag inte räknat helt fel?!
Lite slarvigt kanske men jag litade så helt och fullt på säljaren efter tidigare, mycket positiva erfarenheter av honom.
Klart jag har hört av mig till dem men inte fått tag i dem.B Byggdjuret skrev:
Och ja, larmet har strulat hela tiden.
Och ja, att jag inte fick någon återkoppling var droppen som fick bägaren att rinna över.
Jag hade nog inte gjort något fel, hade ju följt manualen till punkt och pricka.Demmpa skrev:
Om larmet inte är kopplat till ditt bredband än, hur håller larmet kontakt med larmcentralen?
Hur försökte du larma på när det inte gick?
Provade du på flera olika sätt?
Hur står det i snabbguiden att man ska larma på?
Jag misstänker ”SBT”, alltså att du gjorde något fel när det inte gick att larma på, eventuellt var kanske någon rörelsedetektor/magnetkontakt påverkad så att larmet inte att larma på (är ev en säkerhetsfunktion).
Vi har ett Visonic PowerMaxCompliete-larm (samma rökdetektorer, magnetkontakter mm som på GardaAlarms hemsida), som kopplar bort direktlarmande magnetkontakter som är öppna när man larmar på.
Vad står det på själva larmcentralen, alltså vad heter larmet?
Vad står det i beställning, leveranspapper, faktura, mm att larmet heter?
Vad står det i snabbguiden & installationsmanualen att larmet heter?
Genom att gå till tillverkarens hemsida så går det att ladda ner alla manualer, där hittar du även alla olika tillbehör som man kan köpa till.
SBK-fel vet jag vad det är (Skit Bakom Knappen eller Shit Behind the Knob)
men SBT vet jag inte vad det är.😆 Jag får väl googla på vad det är förkortning för...
Säljaren hade lovat mig att det inte skulle bli några extra besvärligheter såsom att leta
på internet efter saker. Det tyckte jag lät bra eftersom jag just då hade väldigt lite tid över.
Jag ville inte behöva sätta mig in i alla detaljer, vilket jag förstås nu inser att jag borde ha gjort.
Det är ju alltid så otroligt lätt att vara efterklok, och jag är alldeles för impulsiv ibland.
Fick ingen hjälp från ARN då de inte kunde göra något förrän striden var över,H HMJ1 skrev:Du kan kontrollera med ARN om de har några öppna eller historiska ärenden så får du en uppfattning om företagets vilja att hjälpa dig som konsument. Du får alla ärenden på mejl. Bra ingång. Annars ge dem en tidsfrist som är två veckor då du förväntar dig att larmet fungerar som avtalat. Kan de då inte leverera så säg upp avtalet och betala inget efter det.
eftersom det ju eventuellt kunde lösa sig så länge inget var slutgiltigt klart.
Fick ingen hjälp heller från kommunens konsumentvägledare eftersom
min kommun inte har någon sådan. De hänvisade till grannkommunens
konsumentrådgivare som skulle kunna hjälpa mig.
Men då jag ringde grannkommunen sa de att det var inte deras ansvar
utan det var min kommun som skulle hjälpa mig.
Jag blev så trött på detta bollande att jag bara gav upp att försöka få hjälp där.
Nej, det ingick inte. Jag frågade säljaren om detta och han talade omB Brämpa skrev:
hur mycket det skulle kosta men det minns jag inte nu.
Kan eventuellt ha varit mellan 1000-2000kr.
Jag tyckte iaf att det skulle vara värt det.
Hade ju inte haft någon utryckning alls under det år jag haft Verisure.
Ja, och det var t o m värre än så.K Kane skrev:
7000 kr i installationskostnad var från Verisure.
Gardas installationskostnad var nästan 20000 kr.
Nu har jag haft mitt Verisurelarm i 8,5 år utan några som helst mankemang,elpaco skrev:
jag är helnöjd faktiskt.
(Men det ska man väl inte säga högt om man tar hänsyn till pessimistens 10 naturlagar.
Den som börjar med, Allting som kan gå åt skogen gör det,
allting som inte kan gå åt skogen gör det också.
Den jag tänker på heter Håll-Tyst-Lagen, och menar att man ska aldrig säga något.
Är det något bra skrämmer man bort det, och är det något dåligt inträffar det.)
Du har nog bara haft en extremt dålig tur med ditt Verisure,
för det kan väl ändå inte vara normen att det bara ska hålla så kort tid?😳
Om det stämmer att teknik bara håller 5-19 år (och det stämmer nog),
får jag börja bita på naglarna nu.😬
Jag insåg nog redan när säljaren var här att han ville sin plånboks bästa,
men det hade ju gått så bra med det tidigare köpet och han var ju så trevlig,
så om hans intressen sammanföll med mina så må det vara hänt.
Nästan ren självsuggetion alltså.🫣🤣
Jag hade nog gärna öckså dekal-larmat om jag hade vetat hur manMats-S skrev:
"Dekallarmat" sedan 30 år tillbaka, inte ett inbrott, fungerar perfekt och utan avbrott... eller inbrott
Givetvis ingår samtliga attribut, äkta dekaler, tuta mm mm.
Har väl ingen Mona Lisa hängandes i villan, bara alldagligt skräp som dom flesta, så tjuvarna kanske inte tycker min villa är värt besväret
Däremot har flera av mina grannar med riktiga larm haft inbrott, så ... hmm ... vet inte hur avskräckande dom där svindyra larmen är egentligen.![]()
skulle få tag på äkta dekaler (som du skriver att du har).
Du kanske kan tala om för mig i ett PM så jag kan säga upp Verisure.
Jag har ju faktiskt en dobermann-korsning också, som skäller för minsta lilla ljud.
Har också bara alldagliga tillhörigheter men man vill ju ändå inte få det "trashat".
Nej, det insåg jag redan innan jag tecknade det första abonnemanget,T tompajo skrev:Man bör också känna till att de så kallade "väktarutryckningarna" inte på något sätt har med undvikande av inbrott eller något annat utryckningsliknande att göra utan bara att de skickar ut en person någon gång efter att ett inbrott har skett för att konstatera att de kom för sent (igen) och bara kan låsa ytterdörren och kanske sätta en platta för det trasiga fönstret. Det kan dröja timmar innan en väktare kommer.
Så inbrott får du likt förbannat även om du har en dyr koppling till en "larmcentral". De flesta är omedvetna om det här och lever i en falsk trygghet och tror att väktarna faktiskt kan GÖRA något.
att de inte skulle hinna hit för att stoppa något. Det tar ju faktiskt 18 minuter att
köra från närmaste brandstation och Securitas Direkt ligger nog ännu längre bort.
Tror de är 35-40 minuter bort.
Jag räknade mest med den avskräckande effekten från främst dekalerna.
som ju säger Larm med åtgärd.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 794 inlägg
Du hade något som funkade och valde att köpa nytt så fort någon kom och frågade dig. I mitt tycke nu (precis som för åtta år sedan när jag skrev det) är det mer ditt än hans agerande som är anmärkningsvärt.D dicliff skrev:
Snyggt av säljaren att sno med sig kundlistor från sin förra arbetsgivare 😡D dicliff skrev:Mest för att jag blev övertalad av samma säljare som sålde mitt tidigare larm till mig.
Han sa att han bytt företag och ringde upp alla sina gamla kunder och att samtliga
gamla kunder nu hade bytt till detta andra larm som han sa skulle vara så mycket bättre.
Han hade varit så väldigt trevlig vid köpet av det första larmet och jag hade ett
stort förtroende för honom. Då.