M Mr9 skrev:
Det låter ju bra. De insåg säkert att de ej hade torrt på fötterna men jäklar vad de försökt kringla sig från sitt ansvar. Bra att tråden finns om andra söker information om Guarda...inte så positiv reklam.
De har absolut inte torrt på fötterna.
Men de har inte någon gång varit otidiga, utan tonen har alltid varit god i samtalen per telefon.
En intressant sak jag fick veta under samtalet idag var att dessa tejpade magneter lär kunna sitta tre år utan att ramla ner. Man frågar sig hur de vet det...

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
Jag fick ett gott råd av en medlem här på forumet genom ett PM.
Jag vill tacka för rådet här i tråden, eftersom jag inte har klurat ut hur jag kan svara per PM. :oops:
Kan eventuellt ha att göra med att "Denna medlem har begränsat vem som kan se deras profilsida".
Det var ett gott råd i alla fall och jag ska absolut följa det. Tack igen!

Hoppas det löser sig till det bästa.
Försök att ha någon mer hos dig när dom är och plockar ner larmet, samt gå och fota alla delarna redan nu om du kan med mobilen kamera så du har bevis på att allt är helt och orört sen dom satt upp det.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering.

Nu idag har en mycket trevlig montör varit och hämtat larmet.

Innan dess fick jag ett mejl där det står att efter hämtat larm har Garda inga krav gentemot mig.

Jag tog fotonvid hämtningen, hade två kompisar som vittnen och fick en kvittens attesterad av montören.
Kvittensen sa: "Hämtad ånger. Alla komponenter är i originalskick".

Jag lämnade också alla originalkartonger, lathund m.m.

Tror nog saken är ur världen nu. Någon som tror annorlunda? Har jag kommit ihåg allt?

• Gilla
Bettan74 och 10 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Tror nog saken är ur världen nu. Någon som tror annorlunda? Har jag kommit ihåg allt?
Ja, nu ringer du chefen igen och säger att du vid närmare eftertanke nog kan tänka dig larmet ändå. Om de bara kan gå ner lite i pris .. banda samtalet.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ja, nu ringer du chefen igen och säger att du vid närmare eftertanke nog kan tänka dig larmet ändå. Om de bara kan gå ner lite i pris .. banda samtalet.
Hahaha:rofl::crysmile: nej, jag vill inte ha ett larm som har så många osäkerhetsfaktorer, de flesta av mänsklig karaktär visserligen men ändå...
Tack alla på forumet för all hjälp och stöd! :D :heart: Utan er hade jag nog inte vågat stå på mig som jag har gjort! :strong:

• Gilla
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Hahaha:rofl::crysmile: nej, jag vill inte ha ett larm som har så många osäkerhetsfaktorer, de flesta av mänsklig karaktär visserligen men ändå...
Vilka osäkerhetsfaktorer avser du?

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vilka osäkerhetsfaktorer avser du?
* När larmet installerades fick jag veta att installationen bara var provisorisk. Den slutgiltiga skulle göras "inom två veckor". Det gjordes inte.
* Jag fick ingen riktig manual, utan bara en lathund så jag fick gissa lite hur det skulle fungera. Säljaren lovade att någon skulle "svänga förbi" med en manual. Det gjordes inte.
* Utomhuskameran som jag hade beställt i min order fanns inte med vid installationen. Montören skyllde på att han blivit hastigt utkallad i stället för den ordinarie montören som blivit sjuk.
* Dag 15 (en fredagskväll) efter den provisoriska installationen gick det inte att larma på.
* Vid kontakt med larmcentralen dag 17 (söndag) sades det att man kan inte nå Garda Alarm på helgerna. Vid det laget hade jag gjort många försök och trott att jag gjorde något fel i handhavandet. (Efter svaret att man inte kan nå Garda alls på helgerna fick jag kalla fötter och startade den här tråden.)
* Vid kontakt med kontoret dag 18 (måndag) sades det att man kan visst nå en jourperson 24/7. * Larmcentralen hade sagt fel.
* Vidare sades det att det var en magnetkontakt på en av källardörrarna som fallerade. När jag senare kollade källardörren hade magneten ramlat ned. Den var bara provisoriskt tejpad. Efter den kopplats bort fungerade larmet igen. De erbjöd sig naturligtvis att komma nästa dag (tisdag) och kolla magneten. Jag svarade då att det kunde vänta till onsdagen då vi hade en tid för slutinstallation i alla fall.
(MEN, tisdagen hade jag velat fram- och tillbaka tillräckligt och hade bestämt mig för att min ångerrätt gäller eftersom utomhuskameran inte installerats. Det står tydligt i deras finstilta att ångerrätten börjar gälla EFTER installerat larm.)
* Blev uppringd av en representant (flera gånger) som erbjöd mig 1000 kr rabatt PLUS utomhuskameran gratis, värde 3995 kr.
* Han försökte bli förtrolig med mig och berättade bl. a. att jourpersonen hade under den aktuella helgen blivit sjuk och stängt av sin jourtelefon!
* Bad att få kommunikationen skriftligt men fick till svar att "det tar för lång tid att skriva ett mejl".
(Då hade vi pratat nästan 25 minuter under det aktuella samtalet.)
* Blev sedan uppringd även av VDn som erbjöd samma "förmånliga avtal". Och med ett litet hot att det skulle inte längre gälla om jag går till ARN.
Bad även honom om att få kommunikationen skriftligt vilket jag fick.
* Han hävdade att huvuddelen av larmet hade installerats och det skulle därför betraktas som att ångerfristen redan löpt ut. Vilket jag inte gick på.
* Till min förvåning gjorde de sedan en helomvändning och en annan representant ringde för att avtala en tid för nedmontering av larmet, vilket nu alltså har skett.
Kanske har jag glömt att ta med något här. Läs hela tråden... :)

• Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Det verkar ha löst sig! Skönt att de äntligen tog sitt förnuft tillfånga!
Jag tror inte du behöver oroa dig, men jag förstår dig.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Ångerrätten har säkerligen gått ut !

Jag har raderat ett inlägg med omdöme om larmet.

/moderator

D dicliff skrev:
* När larmet installerades fick jag veta att installationen bara var provisorisk. Den slutgiltiga skulle göras "inom två veckor". Det gjordes inte.
* Jag fick ingen riktig manual, utan bara en lathund så jag fick gissa lite hur det skulle fungera. Säljaren lovade att någon skulle "svänga förbi" med en manual. Det gjordes inte.
* Utomhuskameran som jag hade beställt i min order fanns inte med vid installationen. Montören skyllde på att han blivit hastigt utkallad i stället för den ordinarie montören som blivit sjuk.
* Dag 15 (en fredagskväll) efter den provisoriska installationen gick det inte att larma på.
* Vid kontakt med larmcentralen dag 17 (söndag) sades det att man kan inte nå Garda Alarm på helgerna. Vid det laget hade jag gjort många försök och trott att jag gjorde något fel i handhavandet. (Efter svaret att man inte kan nå Garda alls på helgerna fick jag kalla fötter och startade den här tråden.)
* Vid kontakt med kontoret dag 18 (måndag) sades det att man kan visst nå en jourperson 24/7. * Larmcentralen hade sagt fel.
* Vidare sades det att det var en magnetkontakt på en av källardörrarna som fallerade. När jag senare kollade källardörren hade magneten ramlat ned. Den var bara provisoriskt tejpad. Efter den kopplats bort fungerade larmet igen. De erbjöd sig naturligtvis att komma nästa dag (tisdag) och kolla magneten. Jag svarade då att det kunde vänta till onsdagen då vi hade en tid för slutinstallation i alla fall.
(MEN, tisdagen hade jag velat fram- och tillbaka tillräckligt och hade bestämt mig för att min ångerrätt gäller eftersom utomhuskameran inte installerats. Det står tydligt i deras finstilta att ångerrätten börjar gälla EFTER installerat larm.)
* Blev uppringd av en representant (flera gånger) som erbjöd mig 1000 kr rabatt PLUS utomhuskameran gratis, värde 3995 kr.
* Han försökte bli förtrolig med mig och berättade bl. a. att jourpersonen hade under den aktuella helgen blivit sjuk och stängt av sin jourtelefon!
* Bad att få kommunikationen skriftligt men fick till svar att "det tar för lång tid att skriva ett mejl".
(Då hade vi pratat nästan 25 minuter under det aktuella samtalet.)
* Blev sedan uppringd även av VDn som erbjöd samma "förmånliga avtal". Och med ett litet hot att det skulle inte längre gälla om jag går till ARN.
Bad även honom om att få kommunikationen skriftligt vilket jag fick.
* Han hävdade att huvuddelen av larmet hade installerats och det skulle därför betraktas som att ångerfristen redan löpt ut. Vilket jag inte gick på.
* Till min förvåning gjorde de sedan en helomvändning och en annan representant ringde för att avtala en tid för nedmontering av larmet, vilket nu alltså har skett.
Kanske har jag glömt att ta med något här. Läs hela tråden... :)
Det låter ändå som om det är hyggligt OK hanterat av företaget? (inte 100%, men tillräckligt bra kanske?)

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ångerrätten har säkerligen gått ut !
Klart att ångerrätten gått ut nu, 10 månader senare!
Men om du läst tråden löste det sig för länge sedan...redan i mars...

Uppdatering angående Garda Alarm.
Blev uppringd igår av samma representant som först försökte övertala mig i januari att behålla larmet.
Han undrade om jag mindes att jag startat en tråd på ett forum. !!!:surprised:
Han tyckte att min information i tråden iofs varit saklig men att folk läser i regel bara rubriken och det är inte rätt mot deras hårt arbetande säljare att få så mycket dålig reklam mot sig!
Han undrade också om det går att radera en tråd...

Min tråd har tydligen rört om i ett riktigt getingbo.

Nu ringde han just då jag hade middagsgäster på ingående så jag sa att "vi har väl pratat klart" men han sa att det fanns mer att prata om. Jag sa då vänligt men bestämt att jag vill inte att han ringer igen, till vilket han svarade OK.

Så, vi får se, det kanske blir en följetong. Igen! :(:rolleyes:
Är ni lika trötta på det här som jag?

• Haha
  • Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
Inte trött. Kul när konsumentmakt funkar! Att de är missnöjda nu efter att ha börjat mindre tillmötesgående är bara underhållande.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.