79 847 läst ·
239 svar
80k läst
239 svar
Garda larm - hur kan jag komma ur avtalet?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Har det hänt något nytt med larmet?
Det är säkert fler än jag som är intresserade.
Det är säkert fler än jag som är intresserade.
På inrådan av en advokat har jag inte plockat ned larmet själv utan har väntat på deras nästa steg. Har varit bortrest större delen av förra veckan och när jag kom hem i söndags låg en faktura och väntade i brevlådan. På drygt 20 000 kr. Daterad 21 feb. och förfallodatum 3 mars. Funderar nu på nästa drag.B Byggdjuret skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bestrid fakturan omgående så är den saken ur världen skriftligen då såklart
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag skulle nog till och börja med att skicka den som vanlig post . Maila den i samtidigt som du skickar den med posten. Någon eller några dagar senare så kan du skicka den igen. Det borde räcka. Ta reda på om det finns någon mailadress till ekonomi avdelningen. Jag skulle avvaktat att skicka den som rek.
Bra ide att mejla samtidigt! Det sak jag ta fasta på.B Byggdjuret skrev:Jag skulle nog till och börja med att skicka den som vanlig post . Maila den i samtidigt som du skickar den med posten. Någon eller några dagar senare så kan du skicka den igen. Det borde räcka. Ta reda på om det finns någon mailadress till ekonomi avdelningen. Jag skulle avvaktat att skicka den som rek.
Har ingen större vana av att bestrida och bråka utan jag är nog i det här fallet med Garda
"Musen som röt"
Men varför inte rek undrar jag? Annat än att det blir dyrt...
Det finns företag som inte hämtar ut rekommenderade brev/paket. Och då kan du nog sitta lite risigt till. Att skicka som vanlig post fungerar utan problem. Ett extra mail gör bara det lite säkrare.D dicliff skrev:
Jag trodde att om man begär mottagarbevis så går brevbäraren dit och kräver en påskrift.Grillen skrev:
Har jag fattat fel?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag ser den ända anledningen till att skippa rek är kostnaden. Man börjar med de billigare alternativen. Det finns något som heter förenklad delgivning. Det innebär att man skickar 2st brev med visst antal dagar emellan. Sedan anses det att man fått ta del av brevet. Jag har för mig det heter något liknande.
Det borde räcka egentligen när det gäller ett "enkelt" ärende som en bestriden faktura. För skickar de fakturan till inkasso trots att du bestridit den så skickar du bara en kopia till inkasso bolaget. De lär inte tjafsa om att de inte fått den. Men vill du även skicka rek så är det absolut enligt mig inte fel. Gör allting så skulle jag känna mig trygg att jag gjort vad jag kunnat för att de ska ha fått fakturan. Maila till både säljaren och chefen samt ekonomiavdelningen eller om det inte finns någon allmän adress. Om du väljer att skicka rek så skicka det sist.
Det borde räcka egentligen när det gäller ett "enkelt" ärende som en bestriden faktura. För skickar de fakturan till inkasso trots att du bestridit den så skickar du bara en kopia till inkasso bolaget. De lär inte tjafsa om att de inte fått den. Men vill du även skicka rek så är det absolut enligt mig inte fel. Gör allting så skulle jag känna mig trygg att jag gjort vad jag kunnat för att de ska ha fått fakturan. Maila till både säljaren och chefen samt ekonomiavdelningen eller om det inte finns någon allmän adress. Om du väljer att skicka rek så skicka det sist.
Uppdatering:B Byggdjuret skrev:Jag ser den ända anledningen till att skippa rek är kostnaden. Man börjar med de billigare alternativen. Det finns något som heter förenklad delgivning. Det innebär att man skickar 2st brev med visst antal dagar emellan. Sedan anses det att man fått ta del av brevet. Jag har för mig det heter något liknande.
Skickade ett mejl igår med bestridan av fakturan. Skickade också ett rek med samma bestridan.
De borde rimligtvis inte ha hunnit få reket till idag eftersom posten gick ifrån vår ort kl 16, men jag blev ändå uppringd i förmiddags av en vänlig representant som sa att de vill komma och hämta larmet så fort som möjligt och att de därefter inte har några krav gentemot mig. Han skulle också bekräfta detta per mejl. Har ännu inte fått något mejl, varför jag mejlade dem nyss och sa att en muntlig överenskommelse är ingen överenskommelse. Så nu får vi se vad som händer.