Uppdatering:
Blev just uppringd igen av VDn som har fått mitt mejl och som sa att det är ingen mening med
att jag monterar ned larmet eftersom de "ändå inte tänker gå med på att annullera detta".
Om jag inte tar lånet hos Wasa Kredit så skickar de mig en faktura på hela beloppet.
Jag bad vänligt men bestämt att få detta skriftligt och det gick han med på.
Han sa att han kan skicka ett mejl om detta men han vill inte gå in i en brevväxling
med en massa mejl fram och tillbaka.
Det har jag en viss förståelse för, vem vill det?
Han passade också på att säga att om jag vill gå vidare så blir det tingsrätten i Halmstad.

Läget känns ganska låst. Synpunkter?

D dicliff skrev:
Uppdatering:
Blev just uppringd igen av VDn som har fått mitt mejl och som sa att det är ingen mening med
att jag monterar ned larmet eftersom de "ändå inte tänker gå med på att annullera detta".
Om jag inte tar lånet hos Wasa Kredit så skickar de mig en faktura på hela beloppet.
Jag bad vänligt men bestämt att få detta skriftligt och det gick han med på.
Han sa att han kan skicka ett mejl om detta men han vill inte gå in i en brevväxling
med en massa mejl fram och tillbaka.
Det har jag en viss förståelse för, vem vill det?
Han passade också på att säga att om jag vill gå vidare så blir det tingsrätten i Halmstad.

Läget känns ganska låst. Synpunkter?
Han har fel i sak. Du behöver bara bestrida ev fakturor han skickar. Det är han som måste ta det till rätten för att försöka få in pengar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Men som jag sagt tidigare. Sitt bara lungt i båten. Du har ångrat dig i tid. Det jag skulle göra skriftligt är att ge dem ett par tider där de kan komma och montera ner larmet. Sen från det så sluta diskutera. Kommer det en faktura så bestrid. Kommer det inkassokrav så medela inkasso att fodran är tvistig. Kommer det något från kronofogden så samma sak. De får inte agera på en tvistig fodran. Nu ligger det helt på bolaget. De vet säkert mycket väl att de inte har något att hämta i rätten så varför vilja förlora mer på detta.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MangeH skrev:
Men som jag sagt tidigare. Sitt bara lungt i båten. Du har ångrat dig i tid. Det jag skulle göra skriftligt är att ge dem ett par tider där de kan komma och montera ner larmet. Sen från det så sluta diskutera. Kommer det en faktura så bestrid. Kommer det inkassokrav så medela inkasso att fodran är tvistig. Kommer det något från kronofogden så samma sak. De får inte agera på en tvistig fodran. Nu ligger det helt på bolaget. De vet säkert mycket väl att de inte har något att hämta i rätten så varför vilja förlora mer på detta.
Tack, jag ska sitta lugnt i båten! :D:sleep:
Ska nog ge dem ett par tider också. Har fått en massa bra råd här på forumet! (y):ok::D

Varför vill du ha all kommunikation skriftligt? Använd en app som spelar in era samtal istället, så finns det dokumenterat. Så länge som du själv deltar i samtalet finns inget krav på att informera motparten om att du spelar in.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Hemmakatten
Ägna inte mer tid åt Garda. Du har utnyttjat din ångertid och meddelat de i tid. Plocka ner larmen, lägg de i en låda och meddela att de finns för avhämtning.

Eventuella fakturor returnerar du med påskrift "Bestrider enligt ångerköpsrätten".

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
L Lidd skrev:
Varför vill du ha all kommunikation skriftligt? Använd en app som spelar in era samtal istället, så finns det dokumenterat. Så länge som du själv deltar i samtalet finns inget krav på att informera motparten om att du spelar in.
Det låter nästan för bra för att vara sant.
Man är ju alltid med själv om man spelar in ett samtal men regeln har ju ändå funnits där förut.
Skulle den alltså vara borttagen nu?

D dicliff skrev:
Det låter nästan för bra för att vara sant.
Man är ju alltid med själv om man spelar in ett samtal men regeln har ju ändå funnits där förut.
Skulle den alltså vara borttagen nu?
Den har svjv alltid varit så. Åtminstone var det samma regel för 20 år sen. Det gör att man inte får spela in andras samtal utan att någon vet om det.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ägna inte mer tid åt Garda. Du har utnyttjat din ångertid och meddelat de i tid. Plocka ner larmen, lägg de i en låda och meddela att de finns för avhämtning.

Eventuella fakturor returnerar du med påskrift "Bestrider enligt ångerköpsrätten".
Plocka ned larmet själv, det är ju vad jag helst vill göra men någon här på forumet trodde att de kanske kunde anklaga mig, i efterhand, för att ha skadat delarna i hanteringen och på så sätt kräva skadestånd.
Och det vill man ju inte. :sweat:
Fakturorna däremot tänker jag absolut bestrida! :mad::devilish:

Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Den har svjv alltid varit så. Åtminstone var det samma regel för 20 år sen. Det gör att man inte får spela in andras samtal utan att någon vet om det.
svjv?

D dicliff skrev:
svjv?
Åh, måste vara: "så vitt jag vet"

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Hemmakatten
Plocka ned larmet, lägg det i en påse/kasse/låda och meddela Garda att larmdelarna finns för avhämtning.

Betala INTE några fakturor.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Det är TS sak att lämna tillbaka varan, det duger inte att bara säga att säljaren kan komma och hämta den.

I övrigt håller jag med dem som skriver att TS nu gjort vad som krävs av henne.

Redigerat:
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Plocka ned larmet, lägg det i en påse/kasse/låda och meddela Garda att larmdelarna finns för avhämtning.

Nej då, tänker inte betala. Speciellt som den fakturan lär vara på runt 24 000 kr!

Jag kan lägga tillbaks det i originalkartongerna och sedan i den större kartongen som jag också har kvar. Att jag tvekat beror delvis på vad någon sa här på forumet om skadestånd och delvis på vad konsumentvägledaren sa.
Hon tyckte jag skulle fråga Garda hur de vill ha det i den frågan.

Det har jag gjort (per email) och fick till svar (per telefon, av VDn) att det spelar ingen roll om jag tar ned larmet, jag kommer inte ur avtalet ändå, om de så måste dra det till Halmstads tingsrätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.