Jupp, håller med om att det inte är helt lätt hur man ska göra med återlämnandet och det är inte heller helt solklart hur situationen ser ut om det är en specialanpassad vara och/eller delvis en tjänst. Däremot kan TS inte bara behålla prylarna och hävda att det är upp till säljaren att komma och hämta dem om de vill ha tillbaka dem som @MangeH skrev.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TS kan inte behålla prylarna, de måste skickas tillbaka för att uppsägningen av avtalet ska vara giltig.
Om det är så att Garda har installerat sakerna, Får då han själv skruva ner dem? Är det så att han själv ska behöva göra det? Jag tycker det låter ytterst tveksamt. Dessutom riskerar man ju att ev skada saker när man monterar ned dem.

Det bör räcka att han meddelar dem att han utnyttjar ångerrätten och att de är välkommna boka en tid för nedmontering av det.

Personligen hade jag nog skickat med några tider så att jag tydligt har givit dem möjlighet att hämta larmet. (och har konversationen dokumenterad skriftligt för ev framtida konflikt)

Redigerat:
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Rimligen är uppskruvningen en tjänst för vilken de 14 dagarnas ångerrätt redan passerat. Den tjänsten liksom speciella anpassningar av varan som gjorts för TS kommer nog inte gå att komma ur att betala för, och i övrigt beror det lite på hur avtalet är skrivet, men iom att det inte ingår larmservice så har jag svårt att se att larmet huvudsakligen skulle vara en tjänst, utan det är en vara (eller flera). Och då är det 14 dagar från slutleverans som gäller. Men visst, det kan också vara en vara som hyrs och inte köps (även om jag tolkat det som ett avbetalningsköp) och då är vi tillbaka i tjänsteträsket och att allt är för sent

Som jag tidigare skrivit är det med största sannolikhet inte jätteenkelt att reda ut det hela, men om det är en vara TS köpt kan han fortfarande säga upp avtalet och returnera den. Vem som får skruva ner den är nog en av de enklare sakerna att reda ut...

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
En sak jag inte sett här - har ts någon bindningstid kvar på avtalet med verisure? Det har historiskt förekommit att säljare vilselett konsumenter genom att hävda att de inte behöver fortsätta betala om de byter, det brukar bli tydligt när man får bekräftelsen från gamla bolaget och det står ett sista datum två år framåt i tiden och att man ska skicka tillbaks larmet inom två veckor från det datumet.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Rimligen är uppskruvningen en tjänst för vilken de 14 dagarnas ångerrätt redan passerat. Den tjänsten liksom speciella anpassningar av varan som gjorts för TS kommer nog inte gå att komma ur att betala för, och i övrigt beror det lite på hur avtalet är skrivet, men iom att det inte ingår larmservice så har jag svårt att se att larmet huvudsakligen skulle vara en tjänst, utan det är en vara (eller flera). Och då är det 14 dagar från slutleverans som gäller. Men visst, det kan också vara en vara som hyrs och inte köps (även om jag tolkat det som ett avbetalningsköp) och då är vi tillbaka i tjänsteträsket och att allt är för sent

Som jag tidigare skrivit är det med största sannolikhet inte jätteenkelt att reda ut det hela, men om det är en vara TS köpt kan han fortfarande säga upp avtalet och returnera den. Vem som får skruva ner den är nog en av de enklare sakerna att reda ut...
Det var väl så att det enl TS stod i avtalet att ångerrätten gällde från när installationen var slutförd och det är den ju inte då han väntade på en kamera.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Var tvungen att backa och läsa om TS inlägg (tappade visst lite intresse när tråden drog iväg i riktning om vilka larm som är bra). Hur som helst är det ju precis som du skriver: TS skriver uttryckligen att det säljs som vara och att det till och med av Gardas egna villkor framgår att ångerrätten är två veckor efter sista leverans.

Sorry att jag bara upprepat vad TS själv precis skrivit. :oops:

Men ett avslutande tips till TS då. Sluta prata med dem. Skriv och hänvisa till det uppsägningsmejl du skickade förra veckan och fråga hur de vill ha tillbaka sina prylar. Ringer de så hänvisa vänligt men bestämt till den skriftliga kommunikation du sänt och be dem svara på samma sätt.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vid distansförsäljning har du vissa rättigheter att häva köpet under en viss tid från tecknande av avtal. Den tiden räknas lite olika beroende på om det är en vara eller en tjänst och om allt levereras samtidigt eller inte.

Ditt velande har tyvärr inte hjälpt dig här, inte heller det faktum att du antytt att du velat säga upp per telefon och sen accepterat att en chef ska ringa dig och bestämma om de accepterar din uppsägning eller ej.

Men är det varor det handlar om, alltså det är hårdvaran som avtalet handlar om och det inte gått 14 dagar sen du fick sista delen är det bara att säga upp och skicka tillbaka allt. Möjligen åker du på att betala tjänstedelen (knappt 400/år?) i ett par år, men kanske kan man se det som en del av samma avtal och då slipper du det med.

Kom ihåg att det är du som säger upp, inte de, så var tydlig och gör det i skrift!

Vill du läsa reglerna kring det hela är det 2 kap. 12 § distansavtalslagen som gäller.
Tack för råden!
Jo, jag var kanske lite velig i början av denna dispyt men sedan jag skickat in ångerblanketten 30 januari har jag inte velat längre. Har dock ännu inte fått tillbaka mottagarbeviset.
Jag skickade dessutom ett mejl med uppsägning samma dag.
Jo, jag vet också vilken lag som gäller - jag citerade ju den i kommentar #119.
Det låter ju hoppfullt att jag kan ta ned utrustningen och skicka den till dem.

Någon trodde att jag inte har rätt till det men det ska jag fråga konsumentvägledaren om.
(Hon har varit sjuk och inte tillgänglig).

Det borde gå bra att ta ned den själv eftersom de bara gjorde en temporär installation.
Allting sitter bara med tejp just nu.
Det var nog därför som magneten ramlade ned i källaren och larmet sedan inte fungerade.
De har nog inte så mycket hållhake på mig, känner jag.
De har inte fått några pengar från Wasa Kredit för larmet och kommer inte att få några, jag har stoppat min kredit hos dem. Har inte skrivit på det nya låneavtalet, med det nya beloppet heller.

Allt är, som jag ser det, stoppat, uppsagt och annullerat. Återstår bara att skicka tillbaka prylarna. Har ju kvar alla kartonger som de olika delarna låg i. Installatören lämnade dem hos mig för garantins skull.

De gillar dock inte tanken, för enligt representanten jag talade med först (förra veckan) så kommer de inte att kunna sälja detta larm till någon annan eftersom de endast levererar nya larm i obrutna förpackningar.

Det fick mig att känna mig lite skyldig men det får jag stålsätta mig mot. De har ju försökt lura mig.
Tänker jag rätt? Har jag glömt något?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
SITTER ALLT MED TEJP :surprised:
Ta bilder på allt innan Du gör något

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Ts: återigen - går ditt avtal med verisure att bryta? Om du inte utnyttjar din ångerrätt hos nya bolaget kommer du i värsta fall få betala till båda.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Z
Han kommer ju antagligen ha kvar Verisure så det är ju ointressant.
Att dom vill ha nya obrutna kartonger är ju bara skitsnack, dom kan hävda att dom har förberett installationen för nästa kund om dom så vill och därför är kartongerna öppnade.

Ta bilder på installationen, säg åt dom att komma och ta ner sakerna innan ett visst datum eller att du plockar ner det men inte tar något ansvar för funktionen efteråt.

STÅ PÅ DIG!
Det är ju uppenbart inte ett bra företag där man använder härskarmetoder för att skrämma sina kunder till att stanna!

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Det borde gå bra att ta ned den själv eftersom de bara gjorde en temporär installation.
Allting sitter bara med tejp just nu.
Det var nog därför som magneten ramlade ned i källaren och larmet sedan inte fungerade.
...
De gillar dock inte tanken, för enligt representanten jag talade med först (förra veckan) så kommer de inte att kunna sälja detta larm till någon annan eftersom de endast levererar nya larm i obrutna förpackningar.
När det sitter med tejp så är det absolut inte färdiglevererat inte ens tjänsten, montaget är en del av tjänsten.

När sakerna sitter med tejp så fungerar inte sabotageskyddet fullt ut, eftersom det går att ta bort hela enheten utan att sabotagelarmet aktiveras.

Gällande bruten förpackning så går det tex att plasta om förpackningarna så att det ser ut som om dom är oöppnade.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S sunqan skrev:
En sak jag inte sett här - har ts någon bindningstid kvar på avtalet med verisure? Det har historiskt förekommit att säljare vilselett konsumenter genom att hävda att de inte behöver fortsätta betala om de byter, det brukar bli tydligt när man får bekräftelsen från gamla bolaget och det står ett sista datum två år framåt i tiden och att man ska skicka tillbaks larmet inom två veckor från det datumet.
Jag har tre månaders uppsägningstid med Verisure, ingen direkt bindningstid.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När det sitter med tejp så är det absolut inte färdiglevererat inte ens tjänsten, montaget är en del av tjänsten.

När sakerna sitter med tejp så fungerar inte sabotageskyddet fullt ut, eftersom det går att ta bort hela enheten utan att sabotagelarmet aktiveras.

Gällande bruten förpackning så går det tex att plasta om förpackningarna så att det ser ut som om dom är oöppnade.
Tack, det känns bra att höra!

S sunqan skrev:
Ts: återigen - går ditt avtal med verisure att bryta? Om du inte utnyttjar din ångerrätt hos nya bolaget kommer du i värsta fall få betala till båda.
Jag har tre månaders uppsägningstid med Verisure och de har börjat löpa genom att det ingick i avtalet med Garda att de skulle säga upp med Verisure åt mig. De skulle ju "sköta allt".

Har pratat med Verisure och de är villiga att hålla uppsägningen på is tills jag vet om jag kommer ur det.
Har varit öppen mot dem och sagt att jag antagligen inte kommer att ha kvar Verisure i det långa loppet p.g.a. den höga månadskostnaden.
De var förstående och menade att "vi får se vad vi kan göra åt det framöver".

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Z zapy skrev:
Han kommer ju antagligen ha kvar Verisure så det är ju ointressant.
Att dom vill ha nya obrutna kartonger är ju bara skitsnack, dom kan hävda att dom har förberett installationen för nästa kund om dom så vill och därför är kartongerna öppnade.

Ta bilder på installationen, säg åt dom att komma och ta ner sakerna innan ett visst datum eller att du plockar ner det men inte tar något ansvar för funktionen efteråt.

STÅ PÅ DIG!
Det är ju uppenbart inte ett bra företag där man använder härskarmetoder för att skrämma sina kunder till att stanna!
Tack för uppmuntran!
Det fanns fyra rader på ångerblanketten där det var meningen att jag skulle skriva fyra dagar och klockslag då det var lämpligt för mig att de hämtade grejorna men jag valde att skriva "Kan med fördel överenskommas per telefon", då tonen fortfarande var ganska god då.
Det är svårt att få någon överblick över installationen då det sitter brandvarnare i taket, kameror på väggarna, magneter vid dörrarna, och diverse lådor med sladd in i vägguttag. Jag fick också sex larmtaggar att sätta på nyckelknippor m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.