Byggahus.se
Lucky2015
A anis16 skrev:
Fick första fakturan för 2020 från Verisure och jag kan bekräfta en ordentlig höjning igen. Nu blir larmet dyrare än hem och villaförsäkringen...
Vad har du för månadskostnad efter höjningen?
 
optimum
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Var går smärtgränsen?

[länk]
Ja det stämmer.
Jag har också ca 9% i kostnadsökning per år.
Nej det är inte det som avgör utan funktion och användarvänlighet.
Priset sätts på marknadsbas och skulle aldrig kunna vara fel för då får man inte rätt kunder.
Ett krångligt och bristfälligt larm skulle vara svindyrt för 1000 kr om året.
 
Lucky2015
optimum optimum skrev:
Ja det stämmer.
Jag har också ca 9% i kostnadsökning per år.
Nej det är inte det som avgör utan funktion och användarvänlighet.
Priset sätts på marknadsbas och skulle aldrig kunna vara fel för då får man inte rätt kunder.
Ett krångligt och bristfälligt larm skulle vara svindyrt för 1000 kr om året.
Tycker verkligen du borda testa Ajax och jämföra med Verisure. Tror du hade blivit väldigt nöjd användarvänligheten och alla pengar du sparar:)
 
Lucky2015
optimum optimum skrev:
Ja det stämmer.
Jag har också ca 9% i kostnadsökning per år.
Nej det är inte det som avgör utan funktion och användarvänlighet.
Priset sätts på marknadsbas och skulle aldrig kunna vara fel för då får man inte rätt kunder.
Ett krångligt och bristfälligt larm skulle vara svindyrt för 1000 kr om året.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ajax-alarm-systems.301036/page-125
 
optimum
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Tycker verkligen du borda testa Ajax och jämföra med Verisure. Tror du hade blivit väldigt nöjd användarvänligheten och alla pengar du sparar:)
SJälvklart intressant men hjälp mig gärna med frågorna jag ställde.

Vilken larmcentral har du?
Hur fungerar det med hjälp vid behov?

osv.

Jag är tekniskt begåvad så därför är alternativen alltid intressant men vill givetvis ha något som är användarvänligt.
Gamla larmet var det knappt någon annan än jag som ville använda.
Är liknande med TV och alla prylar till med 5 fjärrkontroller.
Jämfört med sådant är Verisure fantastiskt.
Huset får mer och mer smart teknik och styrs via Telldus som är både enkel och användarvänlig.

Men kikar givetvis på Ajax eller alternativ men byter inte ned mig tekniskt.
 
Funderar på Securitas hemmalarm för 299:- /mån istället för dryga 580:-... Samma antal kameradetektorer, fri Securitas väktarutryckning, verifiering via bild etc..
 
@optimum du som har många principer, är att betala skatt i Sverige en av dem?

Citat från cornucopia-länken från tidigare.
Verisure hade intäkter på 1942 MSEK 2018 och gjorde ett resultat på 479 MSEK, dvs nästan exakt 25% i vinstmarginal. Via någon för mig okänd transaktion betalade man dock bara 471 000:- kronor i skatt och hela vinsten åkte sannolikt uppåt i koncernen, som ägs av utländsk riskkapital.
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
@optimum du som har många principer, är att betala skatt i Sverige en av dem?

Citat från cornucopia-länken från tidigare.
Givetvis ska vi betala skatt i Sverige. Men vad har det med tråden att göra?

Betalar nog mer än genomsnittet i skatt. Och allt i Sverige.
Bra avlönat jobb och extraknäcker med eget företag och där allt är vitt.
Blir rätt så mycket skatt per år.

Sover rätt så bra då.
 
Du har i andra trådar dragit upp hur viktigt det var att de anställda fick betalt och inte behövde jobba på provision, och därför var Verisure bra.

Det framgår inte av ditt inlägg om du läste citatet, men det handlade om Verisures bidrag till svenska skattekistan.

Hur det hör med tråden till var att jag helt enkelt såg siffrorna i länken tidigare.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Du har i andra trådar dragit upp hur viktigt det var att de anställda fick betalt och inte behövde jobba på provision, och därför var Verisure bra.

Det framgår inte av ditt inlägg om du läste citatet, men det handlade om Verisures bidrag till svenska skattekistan.

Hur det hör med tråden till var att jag helt enkelt såg siffrorna i länken tidigare.
Du får nog förklara mer vad du vill ha svar på och hur det hör till denna tråden.

Vad har du själv för larm och vad har du för något emot Verisure?
 
Lucky2015
A anis16 skrev:
Funderar på Securitas hemmalarm för 299:- /mån istället för dryga 580:-... Samma antal kameradetektorer, fri Securitas väktarutryckning, verifiering via bild etc..
Är det någon startavgift på deras eller ingår larmet i månadskostnaden?
 
Lucky2015
optimum optimum skrev:
SJälvklart intressant men hjälp mig gärna med frågorna jag ställde.

Vilken larmcentral har du?
Hur fungerar det med hjälp vid behov?

osv.

Jag är tekniskt begåvad så därför är alternativen alltid intressant men vill givetvis ha något som är användarvänligt.
Gamla larmet var det knappt någon annan än jag som ville använda.
Är liknande med TV och alla prylar till med 5 fjärrkontroller.
Jämfört med sådant är Verisure fantastiskt.
Huset får mer och mer smart teknik och styrs via Telldus som är både enkel och användarvänlig.

Men kikar givetvis på Ajax eller alternativ men byter inte ned mig tekniskt.
Säkerhetscentralen med väktarutryckning och grannsamverkan. Fungerar bra. Larmcentralen ringde upp inom 1 minut efter utlöst larm. Dessförinnan hade jag inom en sekund fått telefonen att tjuta med alarm signal (pushnotifiering). Sms från larmcentralen efter cirka 5 sekunder och ett automatiskt telefonsamtal från Ajax larmet efter cirka 15 sekunder. Larmet själv ringer även upp angiven larmkontaktlista. Mitt Verisure klarade inte det men vet inte om deras nya larm klarar det.
 
optimum
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Säkerhetscentralen med väktarutryckning och grannsamverkan. Fungerar bra. Larmcentralen ringde upp inom 1 minut efter utlöst larm. Dessförinnan hade jag inom en sekund fått telefonen att tjuta med alarm signal (pushnotifiering). Sms från larmcentralen efter cirka 5 sekunder och ett automatiskt telefonsamtal från Ajax larmet efter cirka 15 sekunder. Larmet själv ringer även upp angiven larmkontaktlista. Mitt Verisure klarade inte det men vet inte om deras nya larm klarar det.
Det verkar vare en av de skillnader som just gör att många väljer Verisure eller liknande larm.
Där behöver man inte själv agera väktare eller inte heller grannar.
Jag skulle aldrig vilja att grannar går till mitt hus under pågående inbrott. Inte heller vill jag själv behöva göra det.
Larmkontaktlista är det man inte ska ha. Det jag och de flesta vill ha är utbildade väktare som vet vad man ska göra vid ett inbrott. Tänk om du eller någon i din familj eller grannar möts av en stressad drogberoende inbrottstjuv med kniv. Nej fy katten sådant vill man inte ha på sitt samvete.

Troligen kostar det vid utryckning om man av misstag utlöser ett larm med andra fabrikat. Så hade vi tidigare och våra ungdomar kände en otrygghet i att hantera larmet. Med Verisure är det busenkelt att larma på och av.

Går det få motsvarande funktion som för Verisure så är det intressant. Dessutom så eventuella inbrottstjuvar ser att detta hus ska man låta bli för där finns ett riktigt fungerande larm.

Har du installerat själv och utrett behov av enheter eller kom en utbildad tekniker hem till dig och gjorde detta?
 
Lucky2015
optimum optimum skrev:
Det verkar vare en av de skillnader som just gör att många väljer Verisure eller liknande larm.
Där behöver man inte själv agera väktare eller inte heller grannar.
Jag skulle aldrig vilja att grannar går till mitt hus under pågående inbrott. Inte heller vill jag själv behöva göra det.
Larmkontaktlista är det man inte ska ha. Det jag och de flesta vill ha är utbildade väktare som vet vad man ska göra vid ett inbrott. Tänk om du eller någon i din familj eller grannar möts av en stressad drogberoende inbrottstjuv med kniv. Nej fy katten sådant vill man inte ha på sitt samvete.

Troligen kostar det vid utryckning om man av misstag utlöser ett larm med andra fabrikat. Så hade vi tidigare och våra ungdomar kände en otrygghet i att hantera larmet. Med Verisure är det busenkelt att larma på och av.

Går det få motsvarande funktion som för Verisure så är det intressant. Dessutom så eventuella inbrottstjuvar ser att detta hus ska man låta bli för där finns ett riktigt fungerande larm.

Har du installerat själv och utrett behov av enheter eller kom en utbildad tekniker hem till dig och gjorde detta?
Jag beskrev i mitt svar de funktioner som fanns i Ajax och Safelands tjänst. Det är ju helt valfritt att välja vilka funktioner man vill aktivera. Om man vill ha de funktioner som Verisure erbjuder kan man ju välja att enbart aktivera dem på Ajax. Det är ju det som är meningen med ett själv att system - att du ska kunna anpassa det efter dina förutsättningar.

Om du exempelvis bor ute i glesbygd där väktare behöver lång tid på sig att komma ut till din bostad så är det väl ändå toppen att det går att lägga upp på detta sätt? Ett annat exempel är att ibland då bostadsinbrott sker kan flera hus i samma kvarter drabbas, då är det väl jättebra om man har grannsamverkan? Det handlar ju inte om att grannarna ska gå och arrestera någon, inte för min del i alla fall. Men det borde ha en avskräckande för tjuven. Detta är funktioner som inte finns hos Verisure m.fl.

Jag har inte heller påstått att man ska leka väktare själv. Men alla vill väl omedelbart veta om man får inbrott i sin bostad? Då är det väl bra om det finns flera kanaler att få ut dessa meddelanden i och som dessutom är anpassningsbara.

En annan sak med väktare. Trygghet och trygghet vet jag väl inte riktigt om man i verkligheten kan påstå att det är. De har samma befogenheter som vilken privatperson som helst (envarsgripande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.