Byggahus.se

Garda alarm eller Verisure?

1. R
    Medlem Nivå 4
    Haft Verisure i ett år. Nöjd med dem hittills men nackdelen är ju förstås att de är rätt dyra. Blev besökt av Garda alarm som erbjöd oss att köpa hemlarm istället. Såklart är det ett fördelaktigt erbjudande och vi skulle spara ca 6000 per år. Någon som har detta larm? Oroar mig lite över att de är så pass nyetablerade häruppe. Vad händer t.ex om de går i konkurs?

2. R
    Medlem · Nivå 5
    Spara 6000kr per år? Är det nya larmet helt gratis?

3. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Inget av dem! Köp ett Ajax alarm istället. Mycket bättre, anpassningsbart, går att koppla till larmcentral och du äger larmet. Slipp alla skyhöga månadsavgifter. Det är ingen månadsavgift på Ajax larmet men vill du ändå koppla till larmcentral så kostar det 95 kr per månad. Även om du inte kopplar till larmcentral så kan larmet ringa upp dig, skicka push notis och sms till dig. Helt outstanding!

4. A
    Medlem · Nivå 7
    Vilka larmcentral kan man koppla dessa till? Dvs nån som har åtgärd vid larm? Har Verisure idag men vill ur det träsket...

5. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Bland annat till Säkerhetscentralen, Lövestads, SOS alarm och Securitas. Väktare och när de ska rycka ut lämnar man instruktioner till larmcentralen om. Exempelvis säkerhetscentralen tar bara 95 kr per månad för larmtjänsten. Sist jag kollade med Securitas tog de 99 kr per månad.

Priset för väktarutryckningar är runt 1500-2000 då de måste rycka ut. Det lär ju inte hända många gånger under en livstid att väktare måste rycka ut.

Fördelen med Ajax är att man även kan ställa in att endast verifierade larm ska gå till larmcentralen. Exempelvis att när två sensorer känt av rörelse inom en viss tid, detta för att undvika falsklarm.

Ajax har även rörelsedetektorer med bildverifiering, då ser larmcentralen vad som hände vid utlöst larm och kan agera därefter.

6. A
    Husägare Nivå 3
    Det går säkert att koppla upp ajax till en larmcentral, frågan är hur man gör. Det måste väl göras av en installatör eller. Och installatörer jobbar normalt med sina egna grejer som dom säljer.

7. A
    Medlem · Nivå 7
    Skulle vara intressant att höra om någon har fått koppla upp sitt egeninstallerat system inklusive bildverifiering vid brandlarm via larmcentral. Vad kräver larmcentralen för format för bildverifiering? Kan de få en stream från Arlo?

8. A
    Husägare Nivå 3
    Jag tycker också att det vore intressant att höra. Min erfarenhet är att du som privatperson inte kan kontakta en larmcentral direkt, de säljer helt enkelt inte på det viset. Det behöver gå genom en installatörfirma.

Så om du vill ha koppling till larmcentral så är det en installatörfirma som du ska hitta och inte ett larmfabrikat. En installatörfirma kommer typiskt sett att säga att ni får riva ner de där Ajax- och Arlo-larmen som ni har köpt på internet och han sätter upp sina egna grejer som ni köper genom honom, beroende på vilka fabrikat som han jobbar med. Du kommer inte att behöva bekymra dig om vilket larmformat som används utan det fixar installatören.

Om du tycker att Verisure är för dyrt så behöver du hitta en firma som inte är knuten till Verisure eller Sector utan kan sätta upp ett larm mot en engångskostnad utan månadsavgift bortsett från avgiften till larmcentralen.

9. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Nej. Måste inte göras av en larminstallatör. Det tillhör det förgångna :) Om man ändå vill att en larminstallatör går in i systemet så kan de göra det på distans.

I appen under inställningar kan man välja larmcentral att ansluta till. Om önskad larmcentral inte finns med i listan går uppgifterna att lägga in manuellt.

10. Lucky2015
    Medlem Nivå 7
    Du har fel :) Det finns flera larmcentraler som säljer mot privatpersoner, däribland Säkerhetscentralen och Lövestads. Säkerhetscentralen går dessutom att välja i Ajax systeminställningar - superenkelt.

Ajax är certifierat i grade 2 enligt EN 50131 och därmed ett larmsystem som både försäkringsbolag och larmcentraler godkänner.

11. A
    Husägare Nivå 3
    Min fråga var väl inte riktigt om det går att göra, som privatperson, för det har jag hört många gånger förut. Min fråga är snarare om du vet nån som har gjort det, som privatperson, som inte är larminstallatör. Konstigt att ingen har skrivit att de har gjort det i den långa Ajax-tråden som ni har, eller missar jag nåt. Det är nån som har skrivit i SPC-tråden att de har försökt kontakta Lövestad men de har inte svarat.

12. lilllasrne
    Medlem · Nivå 6
    I larmsvängen tycker jag att man får vad man betalar för .. min åsikt

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Nivå 7
    Jag kan tänka mig lägga ut 15000-20000:- om det larmet skulle halvera månadskostnaden jämfört med Verisure men jag blir mer och mer osäker om jag kan få samma funktionalitet.

14. A
    Husägare Nivå 3
    För dom pengarna så menar jag att du kan sätta upp ett system som gör mer eller mindre samma sak som Verisure och sen har du månadskostnad 95 kr/mån plus utryckningar. Det har jag själv gjort när jag tröttnade på Verisure, och det finns det flera som har gjort. Tricket då är att hitta rätt installatörsfirma men det går om du letar.

15. n_sandstrom
    Medlem Nivå 4
    Vad som bekymrar eller ej är nog olika mellan individer.

För min del blir jag bekymrad om jag har ett system jag "äger", men det är nån annan part inblandad som har mig utlåst från det.

Skulle personligen hellre hyra larm som tjänst, än att äga ett men hyra hanteringen av det via installationsfirma.