12 294 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
Gård med strandskydd
Och vart ska vattnet i det ta vägen tycker du? Är ditt inlägg ett skämt så förtydliga gärna det med en glad liten gubbe. Är det inget skämt, förklara gärna hur du tänker. Just nu tillför ditt inlägg liksom ingenting till tråden.
Även om det är utanför detaljplan och varken bygglov eller bygganmälan behövs så kan det krävas dispens från strandskydd. Det är här problemet kan uppstå och Länsstyrelsen har veto.
Är precis inblandad i dialog i ett motsvarande ärende där Lst har beslutat om 300 m strandskydd sedan 2014
Är precis inblandad i dialog i ett motsvarande ärende där Lst har beslutat om 300 m strandskydd sedan 2014
Läge att invänta de nya strandskyddsreglerna. Det var inte tanken att diken skulle åtnjuta strandskydd så om det verkligen är ett dike och inte en bäck eller en å, så ska strandskyddet försvinna är planen. Även en del mindre vattendrag kan bli strandskyddsbefriade och definitivt egenbyggda små dammar och sådant.
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
@Erik LindborgJag hade nästan samma problem. Vi skulle bygga nytt på landet. Ett dike på en åker låg 40 m därifrån och hade strandskydd. Jag tänkte begära undantag från strandskyddet hos kommunen men då rekommenderade de att i stället begära upphävande av skyddet hos länsstyrelsen. Efter snösmältningen kom så länsstyrelsen och snabbinventerade växt- och djurliv samt att det rinnande vattnet inte var bredare än 2 m. Hade det varit det hade det svårligen gått igenom. Sen kom positivt beslut efter ett par dar.
Hur gjorde du för att begära upphävande hos din länsstyrelse? Inte mitt län, men intressant att få höra detaljer ändå... Har hittat något län (inte heller mitt) som hade en blankett för det, men då var naturinventering en punkt på blanketten. Det känns ju lite svårt för en vanlig person att göra... Vilken info/underlag ville Dalarna ha från dig innan de tyckte att du lämnat in en ansökan? Vad kostade det hela?
Vet du när detta är pågån? Vet inte riktigt om det är dike.... måste kolla upp det.Anna_H skrev:
Läge att invänta de nya strandskyddsreglerna. Det var inte tanken att diken skulle åtnjuta strandskydd så om det verkligen är ett dike och inte en bäck eller en å, så ska strandskyddet försvinna är planen. Även en del mindre vattendrag kan bli strandskyddsbefriade och definitivt egenbyggda små dammar och sådant.
Tack för info
Hur/var mäter de 2 meter? Ibland är det mycket vatten i detta dike, speciellt nu när det regnat så mycket, sommartid nästan inget...windestal skrev:
@Erik Lindborg
Hur gjorde du för att begära upphävande hos din länsstyrelse? Inte mitt län, men intressant att få höra detaljer ändå... Har hittat något län (inte heller mitt) som hade en blankett för det, men då var naturinventering en punkt på blanketten. Det känns ju lite svårt för en vanlig person att göra... Vilken info/underlag ville Dalarna ha från dig innan de tyckte att du lämnat in en ansökan? Vad kostade det hela?
Gårdsformationen blir kvar men mark försvinner från den, blir ca 3 ha mark kvar.M Manfreds skrev:Nej, det kan mycket sannolikt bli avslag. Är det en större jordbruksfastighet den styckas ifrån? Lantmäteriet är restriktiva med att bilda bostadsfastigheter inom strandskyddat område.
För att anknyta till ovan driver väl de flesta allianspartier för en uppluckring av strandskyddet, framförallt C. MP är ju såklart av annan uppfattning. Strandskyddet kan skilja från län till län också, i Blekinge är tex allt strandskyddat medan Skåne inte alls är strandskyddat i samma utsträckning. Inom vissa län har länstyrelsen karta över strandskyddet, Skåne bland annat.
Det man tittar på är fastighetens ändamål, dvs om stamfastigheten är en jordbruksfastighet på 50 ha vill man generellt inte bilda en fastighet för bostadsändamål (vilket det rör sig om i detta fall) inom strandskydd. Nu är den bebyggd så man skulle kunna argumentera för att strandskyddet inte påverkas då förutsättningarna är desamma. Men detta gäller för fastighetsbildningen endast. Eventuella byggnationer är en fråga som kvarstår även om fastighetsbildningen genomförs.P Petra13 skrev:
Men det är givetvis omöjligt att sitta här och säga hur det är, det är många faktorer som spelar in i det enskilda fallet.
om du tittar i viss som är länsstyrelsens samlade vatteninformation kan du se länsstyrelsens klassning av vattendraget. Man kan ur informationen också ana hur "viktigt" vattendraget är. För möjligheten att det är ett vattendrag och inte ett dike är stor om det kommer från en sjö.
L Lane skrev:
tack har hittat karta men kan man även få ut information?
Jag skrev helt enkelt ett brev till miljöenheten med fritext. Ingen blankett. Där beskrev jag vad jag tänkte göra och lite det jag visste om växter och djur där. I mitt fall ligger diket, (som länsstyrelsen envisades med att kalla ”bäck”), 40 m från min tomtgräns. Strandskyddet gäller ju 100 m som bekant. Det som dom mest kollade var om mitt bygge skulle ”hindra allmänhetens tillträde till stranden”, i mitt fall bäckkanten. Vattenflödet i fråga var vid mättillfället mellan 20 och 40 cm och det var i april. Alltså långt ifrån deras gräns 2 m. På sommaren är diket torrt. Dom kollade också efter ovanliga växter, men hade det funnits några så hade ju inte min lilla stuga påverkat dem. Det hela utföll alltså rätt enkelt. Dom tog det som ett expeditionsärende nästa dag.windestal skrev:
@Erik Lindborg
I ditt fall bör du kolla först vattenflödets bredd sen om allmänheten kommer att hindras nå vattnet.
Dalarna och kanske ditt län var några av få län som gjorde ett generellt strandskydd på alla vatten. Vilket egentligen var emot regeringens direktiv att först inventera - sen strandskydda. Dom kanske gjorde det från satellit? Vad vet jag.
Hoppas att du har nytta av mina uppgifter här. Vill du ta del av mina handlingar kan jag kanske ordna det.
Hälsningar Erik
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Det låter väldigt lovande! Om det är så smidigt kanske man ska ta tag i det direkt. Varit en surdeg jag skjutit framför mig nu, gör jag har inte känt att jag haft massa tid och energi att lägga på det, men som ditt ärende var skulle man ju orka. Hoppas min länsstyrelse är lika smidiga.E Erik Lindborg skrev:Jag skrev helt enkelt ett brev till miljöenheten med fritext. Ingen blankett. Där beskrev jag vad jag tänkte göra och lite det jag visste om växter och djur där. I mitt fall ligger diket, (som länsstyrelsen envisades med att kalla ”bäck”), 40 m från min tomtgräns. Strandskyddet gäller ju 100 m som bekant. Det som dom mest kollade var om mitt bygge skulle ”hindra allmänhetens tillträde till stranden”, i mitt fall bäckkanten. Vattenflödet i fråga var vid mättillfället mellan 20 och 40 cm och det var i april. Alltså långt ifrån deras gräns 2 m. På sommaren är diket torrt. Dom kollade också efter ovanliga växter, men hade det funnits några så hade ju inte min lilla stuga påverkat dem. Det hela utföll alltså rätt enkelt. Dom tog det som ett expeditionsärende nästa dag.
I ditt fall bör du kolla först vattenflödets bredd sen om allmänheten kommer att hindras nå vattnet.
Dalarna och kanske ditt län var några av få län som gjorde ett generellt strandskydd på alla vatten. Vilket egentligen var emot regeringens direktiv att först inventera - sen strandskydda. Dom kanske gjorde det från satellit? Vad vet jag.
Hoppas att du har nytta av mina uppgifter här. Vill du ta del av mina handlingar kan jag kanske ordna det.
Hälsningar Erik
Upphävde du strandskyddet för hela fastigheten (isf ungefär hur stor är den), eller bara en begränsad del? Du skrev till miljöenheten, menar du på kommunen? Skickade de vidare det till länsstyrelsen då? För upphävande kan väl bara länsstyrelsen göra? Skulle du vilja dela med dig av handlingar vore det väldigt uppskattat, vill du inte lägga dem publikt får du gärna skicka PM
För mig ligger inte min fastighet direkt mot vattnet, som är en miniliten sjö (typ storlek som en motionsbassäng i badhuset, så definitivt en "liten sjö" enligt definitionen), det är väg, och sen annat hus/äng/skog mellan oss och "sjön". Kanske som närmast 30m från min gräns till vattnet. Vilket ju dock är mindre än 100m, så, strandskydd... Så lite liknande som för dig i det avseendet. Vad det gäller växter/djur är jag ingen biolog, men på den del av fastigheten som inte är tomtplats ("redan ianspråktagen") är det mest halvt igenvuxet av sly, några större träd och liten del uppröjt ängsaktigt, med mest gräs, ljung, smultron och rallarros... Jag ser inget där som inte finns "överallt" häromkring, men är ju som sagt inte någon biolog.
Vore så skönt att ha det upphävt så man åtminstone kan göra normala saker som bygga en friggebod eller ta bort en stubbe utan att behöva söka bygglov och strandskyddsdispens för allt... Och få lättare att få bygglov för garage/verkstadsbygge längre fram, vilket inte går så länge strandskyddet är kvar, eftersom vi behöver lägga det i "slyn", som ju inte är "redan ianspråktagen" och därmed helig