12 292 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
Gård med strandskydd
Nej vi kommer ha kvar befintlig bostad, men om något barn i framtiden vill ta över boningshuset och vi bygger ett nytt enplans hus...T ToRy skrev:Hur ligger det befintliga bostadshuset på tomten, dvs hur nära diket? Då jag byggde gäststugan vid min sommarstuga fick jag veta att jag inte hade behövt strandskyddsdispens om gäststugan skulle stå längre från vattnet än vad huvudbyggnaden redan gjorde. Möjligen kan detta även gälla och hjälpa dig? Nu kunde jag inte bygga gäststugan längre från vattnet än stugan så jag sökte och beviljades dispens. Detta trots 300 meters skydd vid sjö och ett avstånd till sjön på ca 100m.
Dessutom hade en tidigare spekulant sökt och beviljats bygglov/strandskyddsdispens för ett ca 120kvm:s hus istället för den befintliga 45kvm:s stugan. Både min gäststuga och huset beviljades med motiveringen att marken/tomten redan var tagen i anspråk.
Jag tror också att ni säkert kan få lov att bygga både det ena och det andra om ni går tillväga på rätt sätt. Dock funderar jag på det du skriver om att "bygga till ett enplanshus"... Vill ni riva det gamla och bygga nytt eller behålla och bygga nytt? Mööööjligen kan någon tycka det onödigt med två boningshus på samma fastighet, men det är bara en aning jag får, det kan vara helt okej. Men, prata med kommunen, och försök få deras svar i mejlform.
Boningshuset ligger idag ca 40-50 meter från diket.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Att få bygga mer än ett bostadshus på samma tomt kan vara problem i största allmänhet, även utan strandskydd.
Strandskydd är alltid knepigt och oförutsägbart vad som kommer att gälla. Även om kommunen ger sitt tillstånd kan alltid Länsstyrelsen överpröva frågan. Lst äger frågan och inte kommunen.
Dessutom att stycka en tomt tar numera normalt 1 år och även här har Lst mandat att säga nej pga av om man anser det vara olämpligt pga t ex strandskydd.
Skulle vara extremt försiktig med att köpa en sådan tomt.
Ingen kan garantera något. Lst beslut kan naturligtvis överklagas men varje part står för sina egna kostnader även om man vinner.
Dessutom att stycka en tomt tar numera normalt 1 år och även här har Lst mandat att säga nej pga av om man anser det vara olämpligt pga t ex strandskydd.
Ingen kan garantera något. Lst beslut kan naturligtvis överklagas men varje part står för sina egna kostnader även om man vinner.
Tack för informationenE Evamag skrev:Strandskydd är alltid knepigt och oförutsägbart vad som kommer att gälla. Även om kommunen ger sitt tillstånd kan alltid Länsstyrelsen överpröva frågan. Lst äger frågan och inte kommunen.
Såg dessutom ett inslag på TV nyheterna igår om något motsvarande. Från Norrland.
Där gällde det att stycka en tomt där det fanns strandskydd mot en sjö. I princip omöjligt.
Även om det nu finns en statlig utredning som ska se över frågan så kan man nu inte räkna med några större förändringar. MPs talesperson sa att deras hållning är att strandskyddet ska förändras mycket restriktivt. Vad det nu innebär.
Där gällde det att stycka en tomt där det fanns strandskydd mot en sjö. I princip omöjligt.
Även om det nu finns en statlig utredning som ska se över frågan så kan man nu inte räkna med några större förändringar. MPs talesperson sa att deras hållning är att strandskyddet ska förändras mycket restriktivt. Vad det nu innebär.
Så avstyckning är ev inte ens möjligt när det är strandskydd? Vårt ärende är inte klart än hos lantmäteriet och det står så här i det senaste yttrandet....Det kan exempelvis finnas undantag från strandskyddet och att ni därmed kan få avstycka gårdsformationen...så det är ju inte ens säkert att det kommer att gå igenom.E Evamag skrev:Såg dessutom ett inslag på TV nyheterna igår om något motsvarande. Från Norrland.
P Petra13 skrev:Så avstyckning är ev inte ens möjligt när det är strandskydd? Vårt ärende är inte klart än hos lantmäteriet och det står så här i det senaste yttrandet....Det kan exempelvis finnas undantag från strandskyddet och att ni därmed kan få avstycka gårdsformationen...så det är ju inte ens säkert att det kommer att gå igenom.
Nej, det kan mycket sannolikt bli avslag. Är det en större jordbruksfastighet den styckas ifrån? Lantmäteriet är restriktiva med att bilda bostadsfastigheter inom strandskyddat område.
För att anknyta till ovan driver väl de flesta allianspartier för en uppluckring av strandskyddet, framförallt C. MP är ju såklart av annan uppfattning. Strandskyddet kan skilja från län till län också, i Blekinge är tex allt strandskyddat medan Skåne inte alls är strandskyddat i samma utsträckning. Inom vissa län har länstyrelsen karta över strandskyddet, Skåne bland annat.
Jo, det är svårt, men inte nödvändigtvis så svårt som det kan verka. Kanske... Vill bara lätta upp domedagsstämningen lite grann. 
Innan jag köpte min stuga tittade jag runt en hel del, både på tomter och färdiga hus. Bland annat var jag spekulant på en av två tomter vid Östersjön strax norr om Uddevalla. Dessa var under avstyckning och om jag minns rätt skulle de styckas av från en skogsfastighet. Båda tomterna låg inom strandskydd ca 4-5 meter från sjön och de låg nära en handfull andra tomter.
Så det är inte omöjligt att få stycka av bara för att det ligger vid vatten. Inte ens relativt nära civiliserade trakter.
(Gick för skojs skull in på hitta.se och letade upp de där tomterna. Det verkar inte som att de blivit avstyckade trots allt. Säljaren sade att ägaren till ena grannhuset ville köpa båda tomterna bara för att slippa grannar. Kan tänka mig att grannen fick betala en del för att säljaren INTE skulle stycka av...
)
Innan jag köpte min stuga tittade jag runt en hel del, både på tomter och färdiga hus. Bland annat var jag spekulant på en av två tomter vid Östersjön strax norr om Uddevalla. Dessa var under avstyckning och om jag minns rätt skulle de styckas av från en skogsfastighet. Båda tomterna låg inom strandskydd ca 4-5 meter från sjön och de låg nära en handfull andra tomter.
Så det är inte omöjligt att få stycka av bara för att det ligger vid vatten. Inte ens relativt nära civiliserade trakter.
(Gick för skojs skull in på hitta.se och letade upp de där tomterna. Det verkar inte som att de blivit avstyckade trots allt. Säljaren sade att ägaren till ena grannhuset ville köpa båda tomterna bara för att slippa grannar. Kan tänka mig att grannen fick betala en del för att säljaren INTE skulle stycka av...
Hej alla
Vi har varit i ungefär samma sits som TS för ett par år sedan. I vårt fall hävdade Lst ett strandskydd för vårt dike+bevattningsdamm. Kommunen, som ägde grannfastigheten, tog över ärendet eftersom dom ville prospektera sin fastighet och lägga igen sin damm (som låg i direkt anslutning till vår).Summa summarum så blev LST så överkörda i första högre instans att man inte drev ärendet vidare. Bifogar MÖD beslut i ett annat snarlikt ärende. http://www.strandskyddsdomar.se/galler-strandskydd-vid-markavvattningsdike/
Kan väl också vara på sin plats att påminna om att reglerna för bygglov på en jordbruksfastighet utanför detaljplanerat område skiljer sig avsevärt från vad som gäller för villor mm inom planerat område. På vår gård gäller inte bara att vi fritt bygger de ekonomibyggnader som gårdens verksamhet kräver. Vi får också fritt bygga komplementsbyggnader på max 50 kvm (t ex gäststugor som ej är avsedda för permanent boende). Bostadshuset får vi bygga ut 50 kvm per gång - Allt utan bygglov.
Mitt råd till TS är att inte låta strandskyddet vara det som styr köpbeslutet. Under de 15 år vi bott här på gården, har vi tvingats lära oss massor både i praktik och teori. Jag tycker att det är det som man skall fråga sig inför gårdsköpet - Är vi beredda att forma ett liv efter allt det arbete som en liten gård medför.
Om TS väljer att köpa gården så är mitt tips att gå med i LRF. Där finns massor av kunskap och förmodligen också grannar som är delägare i dikesföretaget.
Lycka till!!
Vi har varit i ungefär samma sits som TS för ett par år sedan. I vårt fall hävdade Lst ett strandskydd för vårt dike+bevattningsdamm. Kommunen, som ägde grannfastigheten, tog över ärendet eftersom dom ville prospektera sin fastighet och lägga igen sin damm (som låg i direkt anslutning till vår).Summa summarum så blev LST så överkörda i första högre instans att man inte drev ärendet vidare. Bifogar MÖD beslut i ett annat snarlikt ärende. http://www.strandskyddsdomar.se/galler-strandskydd-vid-markavvattningsdike/
Kan väl också vara på sin plats att påminna om att reglerna för bygglov på en jordbruksfastighet utanför detaljplanerat område skiljer sig avsevärt från vad som gäller för villor mm inom planerat område. På vår gård gäller inte bara att vi fritt bygger de ekonomibyggnader som gårdens verksamhet kräver. Vi får också fritt bygga komplementsbyggnader på max 50 kvm (t ex gäststugor som ej är avsedda för permanent boende). Bostadshuset får vi bygga ut 50 kvm per gång - Allt utan bygglov.
Mitt råd till TS är att inte låta strandskyddet vara det som styr köpbeslutet. Under de 15 år vi bott här på gården, har vi tvingats lära oss massor både i praktik och teori. Jag tycker att det är det som man skall fråga sig inför gårdsköpet - Är vi beredda att forma ett liv efter allt det arbete som en liten gård medför.
Om TS väljer att köpa gården så är mitt tips att gå med i LRF. Där finns massor av kunskap och förmodligen också grannar som är delägare i dikesföretaget.
Lycka till!!
P Petra13 skrev:Vi funderar på att köpa en liten gård som är i ganska dåligt skick, Kräver totalrenoveringa av hus och även av de flesta uthus, den är på 2-3 ha.
Nu visar det sig att hela marken till gården är strandskyddad pga ett dike som går längs ena sidan av marken.
Det känns som om detta strandskydd kommer ställa till problem för oss, vi kommer förmodligen inte kunna bygga en ny maskinhall som vi tänkt. Vi har även tänkt att så småningom ev bygga till ett enplanshus.. Någon som har erfarenhet av detta - att ha strandskydd på sin mark/tomt. Fördelar om det finns några....nackdelar?[/QUOTE
Jag hade nästan samma problem. Vi skulle bygga nytt på landet. Ett dike på en åker låg 40 m därifrån och hade strandskydd. Jag tänkte begära undantag från strandskyddet hos kommunen men då rekommenderade de att i stället begära upphävande av skyddet hos länsstyrelsen. Efter snösmältningen kom så länsstyrelsen och snabbinventerade växt- och djurliv samt att det rinnande vattnet inte var bredare än 2 m. Hade det varit det hade det svårligen gått igenom. Sen kom positivt beslut efter ett par dar.
Om diket (vattenspegeln) inte är bredare än 2 m kan du alltså prova direkt med länsstyrelsen.
Jag bor i Falu kommun, Dalarnas län.
Erik
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
Skotta igen diket.