7 704 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Garagebygge och parkslide
50 cm var lite kul faktiskt. Du måste gräva mellan 3-5 meter djupt för att bli av med rötterna. Annars kommer den att växa igenom vilken grund som helst. Sen måste du transportera bort skiten med sluten specialtransport, Läs mer om det på naturvårdsverket.seS snickar skrev:Jag har ett stort bestånd parkslide på tomten på cirka 50m2. De är cirka 3m höga och kraftiga stammar.
Där de växer skulle jag vilja ha ett garage.. Fundera på en lämplig grundläggning om jag ska bygga garage ovanpå.
Skulle en traditionell grundläggning räcka för att döda beståndet?
Jag tänker schakta ur 50cm, markduk, förstärkningslager, bärlager, makadam, isolering och sedan en gjuten platta.
Eller bör jag schakta djupare och sedan lägga extra tjock markduk och typ byggplast för att göra det extra tätt.
Jag har byggplast hemma så hade gärna sett att jag bara behöver köpa markduk. Kan lika gärna köpa n3 duk om det skulle göra skillnad.
Eller ska jag göra det enklaste att bygga garaget någon annanstans på tomten trots att placeringen blir sämre.
Det är eventuellt möjligt att behålla en del av beståndet men där du vill ha garage och ytor runt det fria, installera Plantex Platinum som håller problemet borta just där iaf. Svårt att säga hur det ser ut just hos dig men jag har inte sett ett skott sedan jag täckte beståndet med denna för några år sedan.
Har du något fall att visa där den har vuxit igenom dagens normala grunder i TS fall betongplatta?Andrehandymagi skrev:
Detta är hittepå av folk har fobi mot PS.
Vi har fått bort parkslide helt! La bara ut en blandning av gummiduk och platonmatta som vi hade liggande över det område med parkslide vi hade. Kom upp lite i kanterna under 4-5 år, men inget allvarligt. Använde mer matta eller glyfosat på det som kom upp.S snickar skrev:Jag har ett stort bestånd parkslide på tomten på cirka 50m2. De är cirka 3m höga och kraftiga stammar.
Där de växer skulle jag vilja ha ett garage.. Fundera på en lämplig grundläggning om jag ska bygga garage ovanpå.
Skulle en traditionell grundläggning räcka för att döda beståndet?
Jag tänker schakta ur 50cm, markduk, förstärkningslager, bärlager, makadam, isolering och sedan en gjuten platta.
Eller bör jag schakta djupare och sedan lägga extra tjock markduk och typ byggplast för att göra det extra tätt.
Jag har byggplast hemma så hade gärna sett att jag bara behöver köpa markduk. Kan lika gärna köpa n3 duk om det skulle göra skillnad.
Eller ska jag göra det enklaste att bygga garaget någon annanstans på tomten trots att placeringen blir sämre.
MEN, den extra ytan dett handlade om var bara några dm utanför växtområdet! Inte alls såna sträckor som panikprofeterna pratar om.
Parkslide är inte så förskräcklig som den utmålas, dessutom är den snygg att titta på. Orsaken att vi utrotade den var att vi blev oroliga av alla paniklarm som hörs överallt. Misstänker att de flesta som pratar om hur förskräcklig den är aldrig haft att göra med den själv?
Mitt råd om du är orolig är att lägga platonmatta under grunden, men det är sannolikt kraftig overkill.
Lycka till med bygget😉
Klicka här för att svara