Jag har ett stort bestånd parkslide på tomten på cirka 50m2. De är cirka 3m höga och kraftiga stammar.
Där de växer skulle jag vilja ha ett garage.. Fundera på en lämplig grundläggning om jag ska bygga garage ovanpå.
Skulle en traditionell grundläggning räcka för att döda beståndet?
Jag tänker schakta ur 50cm, markduk, förstärkningslager, bärlager, makadam, isolering och sedan en gjuten platta.
Eller bör jag schakta djupare och sedan lägga extra tjock markduk och typ byggplast för att göra det extra tätt.
Jag har byggplast hemma så hade gärna sett att jag bara behöver köpa markduk. Kan lika gärna köpa n3 duk om det skulle göra skillnad.
Eller ska jag göra det enklaste att bygga garaget någon annanstans på tomten trots att placeringen blir sämre.

Du lär på inget sätt döda beståndet men de lär även utan problem paja isolering som är under plattan, hur stort problem det är vet jag inte de leder ju fukt bättre än plast men lär värmeisolera likvärdigt. Min gissning är att det bara kommer växa upp runtomkring garaget efter ett tag. Gjuter du även så att den armerade plattan fortsätter framför garaget så går det ju att leva med. De kommer inte genom armerad betong.

• Gilla
  • Haha
Carcoza och 2 till
  • Laddar…
När tänker du att garaget ska börja byggas? Är det om 1 elller 2 år så finns det sätt att bekämpa parksliden så att rötterna åtminstone får lägre tillväxt.

Tänk också på att massorna du gräver upp räknas som riskavfall och inget du ska lägga på en annan del av fastigheten.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Tanken är att starta bygget våren nästa år.
Vad jag har läst mig till kan det ta flera år att bekämpa och så lång tid vill jag inte vänta.

• Gilla
ainmal
  • Laddar…
Vill du vara säker så kan du lägga en tjockare presenning under grunden, alltså isoleringen gör du tänker väl en vanlig grund med L-element och cellplast?

Frerider Frerider skrev:
Vill du vara säker så kan du lägga en tjockare presenning under grunden, alltså isoleringen gör du tänker väl en vanlig grund med L-element och cellplast?
Yes, tänkte en vanlig grund med L-element. Presenning var en smart ide!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Problemet är väl mest att det kommer spridas en himla massa parkslide när du gräver.
Minsta rotdel riskerar att bilda en ny planta.

Men att det skulle ta sig igenom betongplattor verkar vara en överdrift.

Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Jag har ett stort bestånd parkslide på tomten på cirka 50m2. De är cirka 3m höga och kraftiga stammar.
Där de växer skulle jag vilja ha ett garage.. Fundera på en lämplig grundläggning om jag ska bygga garage ovanpå.
Jag tänker schakta ur 50cm, markduk, förstärkningslager, bärlager, makadam, isolering och sedan en gjuten platta.
Eller bör jag schakta djupare och sedan lägga extra tjock markduk och typ byggplast för att göra det extra tätt.
Jag har byggplast hemma så hade gärna sett att jag bara behöver köpa markduk. Kan lika gärna köpa n3 duk om det skulle göra skillnad.
Eller ska jag göra det enklaste att bygga garaget någon annanstans på tomten trots att placeringen blir sämre.
Du kommer först och främst behöva deponera/destruera över 40kbm jord och det blir inte gratis. Det kommer växa upp runt garaget (mest troligt också in bakom panelen och in i väggisoleringen(?) samt förstöra dräneringen och antagligen förstöra markisoleringen. Att lägga en icke dränerande duk under makadamen är jag spontant skeptisk till, det borde kunna orsaka spännande sidoeffekter med åren(?). Personligen hade jag bekämpat parksliden först och byggt sen.

• Gilla
  • Haha
Allman och 7 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Injektering i varje enskild stam precis före första frosten är väldigt effektivt! I England har de bra erfarenheter av att behandla parkslide.
https://www.knotweedservices.co.uk/japanese-knotweed-glyphosate-does-it-really-work/

• Gilla
  • Älska
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
Om det inte är för bråttom, så skulle du kunna kontakta en trädgårdsmästare eller bonde med behörighet att använda Roundup med glyfosat. Det är ett av de få medel som funkar mot parkslide.

• Gilla
Jan Ehn och 4 till
  • Laddar…
S snickar skrev:
Det finns en kille i Varberg eller i Falkenberg som bekämpar parkslide. Leta efter honom på Facebook Så hjälper han dig. Jag hade massor men dom är borta nu.

• Älska
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
T Tjoxen skrev:
Du kommer först och främst behöva deponera/destruera över 40kbm jord och det blir inte gratis. Det kommer växa upp runt garaget (mest troligt också in bakom panelen och in i väggisoleringen(?) samt förstöra dräneringen och antagligen förstöra markisoleringen. Att lägga en icke dränerande duk under makadamen är jag spontant skeptisk till, det borde kunna orsaka spännande sidoeffekter med åren(?). Personligen hade jag bekämpat parksliden först och byggt sen.
Har du något som styrker detta för vad jag har erfarit så växer inte mycket i krossmassor och ren makadam om man dessutom har en tjock presenning under grunden som säg går ca 1-1.5m utanför grunden runtom så är det rätt safe. Att en presenning eller gummiduk skulle skapa problem köper jag inte då detta görs överallt där man har förhöjda radonvärden..

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hej! jag har ett mindre område med Parkslide som jag försökt bekämpa under denna sommar med Roundup. Det verkar fungera bra så vitt jag kan se. Jag besprutar bladen och efter en vecka eller två så faller dom av, stammarna torkar och kan klippas av och brännas. Om det tagit död på rötterna kommer nog inte att visa sig förrän nästa vår. Jag har använt Roundup som jag fick köpa från en jordbrukare här i trakten. Det man kan köpa som privatperson är inte starkt nog.
Jag vill varna för att klippa plantorna. Då blir plantorna bara stressade och anstränger sig extra hårt för att sprida sig genom rötterna. Lycka till!

• Gilla
  • Älska
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T TypRätt skrev:
Du lär på inget sätt döda beståndet men de lär även utan problem paja isolering som är under plattan, hur stort problem det är vet jag inte de leder ju fukt bättre än plast men lär värmeisolera likvärdigt. Min gissning är att det bara kommer växa upp runtomkring garaget efter ett tag. Gjuter du även så att den armerade plattan fortsätter framför garaget så går det ju att leva med. De kommer inte genom armerad betong.
Vilket struntprat. Parkslide har inte förstört någon byggnad någonstans. Det enda de gör är att de är duktiga på att ta sig in där det finns sprickor.

De förstör absolut inte någon celplastisolering eller något annat. Det funkar säker jättebra att göra normal grundläggning och sedan anlägfa gräsmatta runtom och låta roboten klippa regelbundet där. Nema problema.

• Gilla
deetee och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket struntprat. Parkslide har inte förstört någon byggnad någonstans. Det enda de gör är att de är duktiga på att ta sig in där det är sprickor.

De flrstör absolut inte någon celplastisolering eller något annat. Det funkar säker jättebra att göra normal grundläggning och sedan anlägfa gräsmatta runtom och låta roboten klippa regelbundet där. Nema problema.
Du som verkar ha koll på parkslide tror du den trivs i packade bergskrossmassor med makadam ovanpå, min erfarenhet är att ingett grön vill växa i det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.