7 370 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Garagebygge och parkslide
Nä, det borde vara ogästvänligt. Skulle något orka upp i det så lör det inte vara något kraftigare. Har inte testat det, men de är ungefär som maskrosor, väldigt livskraftiga men fördärvar inte byggnader…Frerider skrev:
Roundup Glyfosat 480 är det enda som gäller, efter tre års krig så leder jagB Bernt Folke skrev:Hej! jag har ett mindre område med Parkslide som jag försökt bekämpa under denna sommar med Roundup. Det verkar fungera bra så vitt jag kan se. Jag besprutar bladen och efter en vecka eller två så faller dom av, stammarna torkar och kan klippas av och brännas. Om det tagit död på rötterna kommer nog inte att visa sig förrän nästa vår. Jag har använt Roundup som jag fick köpa från en jordbrukare här i trakten. Det man kan köpa som privatperson är inte starkt nog.
Jag vill varna för att klippa plantorna. Då blir plantorna bara stressade och anstränger sig extra hårt för att sprida sig genom rötterna. Lycka till!
Det är en pionjärväxt och ska enl litteraturen vara en tidig art på lavafält. Den växer dessutom fint i kross och makadam vid järnvägsspår, broar etc, så jag skulle inte sätta några stora summor på att den typen av jord/mark är säker.Frerider skrev:
Sedan växer den förmodligen mycket bättre i fuktig mark bredvid en bäck, men det är en annan sak…
Ok men hur troligt är det att den växer in i packade bergsmassor och makadam om den åt andra hållet har vanligt jord? Du tror inte att den breddar sig åt det lättare, bördigare hållet.Satsuki skrev:
Det är en pionjärväxt och ska enl litteraturen vara en tidig art på lavafält. Den växer dessutom fint i kross och makadam vid järnvägsspår, broar etc, så jag skulle inte sätta några stora summor på att den typen av jord/mark är säker.
Sedan växer den förmodligen mycket bättre i fuktig mark bredvid en bäck, men det är en annan sak…
Sedan om den växer igenom det packade materialet så lär växtkraften inte vara lika stor/snabb så det borde vara enklare att bara klippa det med gräsklipparen om något kommer i närheten av grunden.
Och detta är utan någon pressening eller annan tät duk.
Redigerat:
Jag killgissar och utgår från hur jag själv skulle göra. Hade inge lagt över en halv miljon på att bygga något där det finns parkslide. Jag killgissar inte om att det kostar närmare 6-siffrigt att deponera jorden.Frerider skrev:
Har du något som styrker detta för vad jag har erfarit så växer inte mycket i krossmassor och ren makadam om man dessutom har en tjock presenning under grunden som säg går ca 1-1.5m utanför grunden runtom så är det rätt safe. Att en presenning eller gummiduk skulle skapa problem köper jag inte då detta görs överallt där man har förhöjda radonvärden..
Medlem
· Korpilombolo
· 3 755 inlägg
Varför låter man parksliden frodas och samtidigt vara rädd för den? Den är visserligen vacker, särskilt när den blommar. Mycket möjligt kommer den att leta sig upp runt garaget, men håller man efter och plockar skotten så tröttnar den. Det kommer ta flera år men är mycket mindre jobb än att t.ex.rensa ogräs.
Jag har utrotat två bestånd - utan bekämpningsmedel, så jag är inte obekant med växten.
Jag har utrotat två bestånd - utan bekämpningsmedel, så jag är inte obekant med växten.
Vi hade ett bestånd på en liknande yta där jag grävde upp så mycket rötter som gick för hand, packade i sopsäckar och förseglade och körde till återvinningen. Efter detta täcktes området med dubbla presenningar och betongplattor och där har inget kommit upp nu efter 5 år. Det kommer små skott utanför som vi snabbt och lätt rensar bort. Borde bli ungefär samma kring ett garage tänker jag. (Förutom att man behöver gräva bort mer massor som kan bli kostsamma att bli av med då för grundläggningens skull)
Det nämns en hel del överdrivna faror med parkslide, de kommer inte förstöra grund / isolering / dränering / panel osv. Det är bara okunniga uttalanden av oklart syfte. Däremot är parkslide i många / vissa fall utmanande att få bort helt och snabbt. Min rekommendation är att spraya glyfosat (utspätt till ca 3% med vatten) på beståndet vid blomning i början på september för att döda det innan garagebygget tar vid till våren. Det är förvisso förbjudet att som privatperson inhandla / applicera detta så kolla upp vilka möjligheter som finns i din kommun. Kolla även upp möjligheterna / ev kostnader för deponi med din kommun. Gissar att det inte alltför stora mängder vi talar om.
Som vissa nämnt så går det att ”kväva” beståndet också, men min bild är att det krävs mycket mer jobb och kan ta betydligt längre tid (då jag förstår att ditt bestånd är tämligen stort).
Oavsett vad du bestämmer dig för att göra så önskar jag dig lycka till
Som vissa nämnt så går det att ”kväva” beståndet också, men min bild är att det krävs mycket mer jobb och kan ta betydligt längre tid (då jag förstår att ditt bestånd är tämligen stort).
Oavsett vad du bestämmer dig för att göra så önskar jag dig lycka till
Jag bygger ett komplementhus med gjuten platta på fritids tomten i ett PS bestånd. Jag anser det uteslutet att PS växer igenom plattan. Jag har inte lagt duk under plattan. Plattan består av makadam, 20 cm frigolit och 10 cm armerad betong. Huset byggs 1,5 m från grannens tomt där PS också finns. På 3 sidor inkl sidan mot grannen lägger jag 650 g presenning, lite jord på denna och sedan sjöstensplattor. Jag gör fall så att vatten kan rinna bort. Denna yta kommer att vara 1,5 till 2 m bred. På ena gaveln efter denna yta kommer jag att lägga DuPont markduk (240 g/m2) till en bredd av 5 m. Jag räknar med att grannens rötter ej skall klara den sträckan. Jag har grävt upp alla stora rotklympar men små finns kvar bortom denna 5 m bredd. De har jag tänkt bekämpa med ryckmetoden och glyfosat. Den 4:e sidan av huset bort från grannen räknar jag som problemfri. Det är ju som minst 6,5 m från grannen. Jag har haft PS beståndet där sedan vi köpte huset för 30 år sedan. Det har aldrig gått mer än max 2 m ut i gräsmattanS snickar skrev:Jag har ett stort bestånd parkslide på tomten på cirka 50m2. De är cirka 3m höga och kraftiga stammar.
Där de växer skulle jag vilja ha ett garage.. Fundera på en lämplig grundläggning om jag ska bygga garage ovanpå.
Skulle en traditionell grundläggning räcka för att döda beståndet?
Jag tänker schakta ur 50cm, markduk, förstärkningslager, bärlager, makadam, isolering och sedan en gjuten platta.
Eller bör jag schakta djupare och sedan lägga extra tjock markduk och typ byggplast för att göra det extra tätt.
Jag har byggplast hemma så hade gärna sett att jag bara behöver köpa markduk. Kan lika gärna köpa n3 duk om det skulle göra skillnad.
Eller ska jag göra det enklaste att bygga garaget någon annanstans på tomten trots att placeringen blir sämre.
Jag håller med föregående talare om att det svåraste är att bli av med alla ton kontaminerade jordmassor. Med de nya reglerna har det ju blivit olagligt att sprida parkslide och hela branschen ställer nu om till en mycket striktare syn. Vi på Invaterm har nu börjat hålla kurser för personal i entreprenadbranschen för att de skall kunna regelverket och lära sig identifiera invasiva växter, inte bara parkslide.
Man vill inte ha kvar alltför mycket biomassa i marken under någon byggnad eftersom biomassan förr eller senare dör och kommer minska i volym och därmed kunna orsaka sättningar. Jag tror dock att ett normalt schaktdjup tar bort såpass mycket av rotsystemet att det inte är ett stort problem.
Glyfosat är väldigt lurigt på det viset att rötterna kan läggas i dvala och aktiveras igen av en störning som t.ex. att man schaktar. I vilket fall tar en behandling normalt flera år och det finns ingen mening att börja behandla om bygget skall påbörjas nästa år.
För parkslidens skull är det onödigt att täcka med en duk oavsett om den släpper igenom vatten eller inte. Den växer inte igenom en betongplatta i vilket fall. Är beståndet utanför bottenplattan också så kan man använda Plantex Platinum som är designad för att fungera som rotspärr samtidigt som att den släpper igenom vatten. Vi på Invaterm har gjort några sådana områden också.
För övrigt noterar jag flera konstigheter om glyfosat i den här tråden också. Koncentrationen av produkten är helt oväsentlig. Det som spelar roll är hur mycket aktiv substans som appliceras per kvadratmeter. Det kan vara kontraproduktivt att applicera för mycket eftersom de lokala delarna kan dö för fort innan giftet transporterats ner i rotsystemet.
Det skall inte heller appliceras då delarna ovan jord växer eftersom näringstransporten då huvudsakligen går uppåt. Det ger mycket bättre effekt att inte behandla alls förrän på hösten då näringen transporteras ner för att lagras under vintern.
Invaterm kan hjälpa till med att avdöda hela jordvolymen med vår termiska behandling som går ut på att hetta upp alla rötter tills den är död. Då lämnas också en garanti på att jordmassorna är avdödade och kan hanteras utan restriktioner.
Läs gärna mitt dokument som tar upp samtliga metoder att bekämpa parkslide: https://bit.ly/parkslide
Man vill inte ha kvar alltför mycket biomassa i marken under någon byggnad eftersom biomassan förr eller senare dör och kommer minska i volym och därmed kunna orsaka sättningar. Jag tror dock att ett normalt schaktdjup tar bort såpass mycket av rotsystemet att det inte är ett stort problem.
Glyfosat är väldigt lurigt på det viset att rötterna kan läggas i dvala och aktiveras igen av en störning som t.ex. att man schaktar. I vilket fall tar en behandling normalt flera år och det finns ingen mening att börja behandla om bygget skall påbörjas nästa år.
För parkslidens skull är det onödigt att täcka med en duk oavsett om den släpper igenom vatten eller inte. Den växer inte igenom en betongplatta i vilket fall. Är beståndet utanför bottenplattan också så kan man använda Plantex Platinum som är designad för att fungera som rotspärr samtidigt som att den släpper igenom vatten. Vi på Invaterm har gjort några sådana områden också.
För övrigt noterar jag flera konstigheter om glyfosat i den här tråden också. Koncentrationen av produkten är helt oväsentlig. Det som spelar roll är hur mycket aktiv substans som appliceras per kvadratmeter. Det kan vara kontraproduktivt att applicera för mycket eftersom de lokala delarna kan dö för fort innan giftet transporterats ner i rotsystemet.
Det skall inte heller appliceras då delarna ovan jord växer eftersom näringstransporten då huvudsakligen går uppåt. Det ger mycket bättre effekt att inte behandla alls förrän på hösten då näringen transporteras ner för att lagras under vintern.
Invaterm kan hjälpa till med att avdöda hela jordvolymen med vår termiska behandling som går ut på att hetta upp alla rötter tills den är död. Då lämnas också en garanti på att jordmassorna är avdödade och kan hanteras utan restriktioner.
Läs gärna mitt dokument som tar upp samtliga metoder att bekämpa parkslide: https://bit.ly/parkslide
Det beskrivs inte sällan att man haft ett bestånd i si eller så många år utan att set orsakar några problem eller sprider sig.A Antropocen skrev:Jag bygger ett komplementhus med gjuten platta på fritids tomten i ett PS bestånd. Jag anser det uteslutet att PS växer igenom plattan. Jag har inte lagt duk under plattan. Plattan består av makadam, 20 cm frigolit och 10 cm armerad betong. Huset byggs 1,5 m från grannens tomt där PS också finns. På 3 sidor inkl sidan mot grannen lägger jag 650 g presenning, lite jord på denna och sedan sjöstensplattor. Jag gör fall så att vatten kan rinna bort. Denna yta kommer att vara 1,5 till 2 m bred. På ena gaveln efter denna yta kommer jag att lägga DuPont markduk (240 g/m2) till en bredd av 5 m. Jag räknar med att grannens rötter ej skall klara den sträckan. Jag har grävt upp alla stora rotklympar men små finns kvar bortom denna 5 m bredd. De har jag tänkt bekämpa med ryckmetoden och glyfosat. Den 4:e sidan av huset bort från grannen räknar jag som problemfri. Det är ju som minst 6,5 m från grannen. Jag har haft PS beståndet där sedan vi köpte huset för 30 år sedan. Det har aldrig gått mer än max 2 m ut i gräsmattan
Det finns också många som beskriver hur bestånd reagerar på störning (typ grävning, bygge, försök till bekämpning) genom att plötsligt börja sprida sig. Nog lite för tidigt att ropa hej, men återkoppla gärna hur det gått för er och er granne om ca 5-10 år 👍
Medlem
· Korpilombolo
· 3 755 inlägg
Så länge parkslide, eller japansk bambu osv. var en ståtlig trädgårdsväxt utgjorde den aldrig något problem. Varifrån kommer hysterin?Satsuki skrev:
Det beskrivs inte sällan att man haft ett bestånd i si eller så många år utan att set orsakar några problem eller sprider sig.
Det finns också många som beskriver hur bestånd reagerar på störning (typ grävning, bygge, försök till bekämpning) genom att plötsligt börja sprida sig. Nog lite för tidigt att ropa hej, men återkoppla gärna hur det gått för er och er granne om ca 5-10 år 👍
Ute i naturen däremot kan den sprida sig okontrollerat.
Det är inte så stor skillnad på om den växer 1m innan för en parkgräns eller 1 m utanför….imported_Benno skrev:
Gissningsvis var det inte ett problem när det fanns 50 plantor i Sverige och dessa stod mitt i en gräsmatte i en park någonstans med billig arbetskraft som skötte parken.
Den blev sannolikt ett problem när antalet plantor ökade okontrollerat och den spred sig där folk inte ville ha den? När det började dyka upp plantor överallt utanför parker eller planterade bestånd.
@Bernt FolkeZ zwennebanan skrev:
Finns att köpa på ebay.de
Köp inte från något land utanför EU (typ England), då blir tullen inblandad ...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 755 inlägg
Parkslide har funnits sedan 1800-talet i var och varannan trädgård i landet. Inget konstigt alls i en äldre trädgård.Satsuki skrev:
Det är inte så stor skillnad på om den växer 1m innan för en parkgräns eller 1 m utanför….
Gissningsvis var det inte ett problem när det fanns 50 plantor i Sverige och dessa stod mitt i en gräsmatte i en park någonstans med billig arbetskraft som skötte parken.
Den blev sannolikt ett problem när antalet plantor ökade okontrollerat och den spred sig där folk inte ville ha den? När det började dyka upp plantor överallt utanför parker eller planterade bestånd.
För den som vill få bort den, räkna med att det tar flera år. Ta bort allt som kommer upp och se till att växtdelarna inte får nytt liv någon annanstans. Torka eller bränn.