27 361 läst ·
61 svar
27k läst
61 svar
Garagebelysning 2x36W (JULA, CO mfl)
Som jag tänkte...GK100 skrev:
För det finns väl inte lysrörsdrosslar med någon form av inbyggt kompensering.
(Fast det säjer ju sig självt när jag tänker efter, det går ju inte att kompensera vid drosseln, då tar man ju samtidigt bort dess funktion
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Är okompenserade lysrörsarmaturer tillåtna?
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Så...
Nu är det slutvelat... Valet blev Swedol, trots kampanj på dom gick den mycket tillmötesgående butikschefen med att lämna 10% till på 12st armaturer och bra pris på en kartong varmvita Sylvaniarör (kanske inte da shit, men de fick bli sådan nu).
Nu är allt som saknas tid, och lite ork, sen är det slut på att smyga runt med ficklampa i garaget.
Nu är det slutvelat... Valet blev Swedol, trots kampanj på dom gick den mycket tillmötesgående butikschefen med att lämna 10% till på 12st armaturer och bra pris på en kartong varmvita Sylvaniarör (kanske inte da shit, men de fick bli sådan nu).
Nu är allt som saknas tid, och lite ork, sen är det slut på att smyga runt med ficklampa i garaget.
Köpte en 1*36 W armatur av liknande utseende för ett par veckor sedan (armaturbotten av racklig tunn plast, grå plastclips håller kåpan, och en vit montageplåt inuti).
Kommer ej ihåg nu var jag köpte den (Kan ha varit Rusta? ,, dessa armaturer verkar dyka upp lite överallt till "extrapris" just nu...) men lysröret (Kallvitt, smalt) ingick och det hela kostade väl en sisådär 170:- . Jag har tänkt ha den till växtbelysning, och det blev oerhört mycket ljus från de 36 watten !!! Dessutom tändes den blixtsnabbt (Elektroniskt driftdon, ingen drossel, Ingen glimtändare). Summa intryck: Lite Racklig men ohyggligt mycket ljus för pengarna...
...så mycket ljus att jag nu reviderar mina planer för ny belysning i garaget, Hade tänkt mig 5 st 2*36W armaturer, men inser nu att det blir overkill..
Kommer ej ihåg nu var jag köpte den (Kan ha varit Rusta? ,, dessa armaturer verkar dyka upp lite överallt till "extrapris" just nu...) men lysröret (Kallvitt, smalt) ingick och det hela kostade väl en sisådär 170:- . Jag har tänkt ha den till växtbelysning, och det blev oerhört mycket ljus från de 36 watten !!! Dessutom tändes den blixtsnabbt (Elektroniskt driftdon, ingen drossel, Ingen glimtändare). Summa intryck: Lite Racklig men ohyggligt mycket ljus för pengarna...
...så mycket ljus att jag nu reviderar mina planer för ny belysning i garaget, Hade tänkt mig 5 st 2*36W armaturer, men inser nu att det blir overkill..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ang. kvalitet och pris så är det inte alltid säkert att man får kvalitet bara för att man köper dyrare armaturer. Bytte rör i 4-5 år gamla Exaktorarmaturer för nån veckan sedan, varpå kupa och fästen sprack i en. Sen upptäckte vi två andra där hela kåpan spruckit på ovansidan vid fästena. Riktigt dåligt.
Köpte och monterade 4st 2x18 och 1 st 2 x36 från C/o i fredags... Lite rackliga var dom väl, men jag fann inga problem att montera dem, hur länge elektroniken i dem håller får väl tiden utvisa..
Jag kan tänka mig en viss sprickrisk om man monterar i minus 10, men i plus 15 gick det bra..
Jag kan tänka mig en viss sprickrisk om man monterar i minus 10, men i plus 15 gick det bra..
såg i swedolkatalogen att deras armaturer hade 5-polig pliny för vidarekoppling, det är ju ovanligt på en så billig armatur, eller om det står fel i katalogen..
Har 2st Malmbergs IP20 från harald nyborg i garaget och nu när jag skulle komplettera med 2st till så hade dom bytt leverantör.
Dessa var totalt värdelösa och lysrören passade inte i armaturen.
När jag väl fick i rören lossnade hållarna istället...
Blev 2st Malmbergs men dock frn jula denna gången istället.
Märks att dom är billiga men dom fyller sin funktion för mig i alla fall...
Dessa var totalt värdelösa och lysrören passade inte i armaturen.
När jag väl fick i rören lossnade hållarna istället...
Blev 2st Malmbergs men dock frn jula denna gången istället.
Märks att dom är billiga men dom fyller sin funktion för mig i alla fall...
