Byggahus.se
Japp. En liten nylonstump som visserligen var av på en armatur, men det får man kanske bjuda på för det priset. Det var med lösa förskruvningar att sätta i hålen för att få bra tätning, bara en plint och lite surr i drosslarna - men för det priset tycker jag det är en utmärkt armatur. Har tidigare köpt 10 av Julas armaturer och tycker inte att de var lika trevliga att handha även om de lyst hos mig utan problem i c:a 5 år nu.

Mikael_L
Rusta's armatur har låsningar av metall, jämfört med Jula's plastdito.
Med Rusta's armatur skickar dom även med ordentliga kabelförskruvningar att byta ut gummiprylarna med ifall man vill.

(Jag ska också påpeka att dessa Julaarmaturer jag har är nästan två år gamla, så om det är samma utförande idag vet jag inte.)

• lysrorarmaturer#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Invändigt är dom oika disponerade och har t.ex. olika reaktorer.
Rusta's är dessutom utrustad med fas-kompensernde kondensator.
Hur är det.., kan Jula's armatur ha faskompensering inne i drosseln tro? Finns det?

Båda har en enkel kopplingsplint av sockerbitsmodell, som enligt kopplingsanvisningen ska vidarekoppling ske genom att lägga två trådar på plinten.
In/utgång finns en i varje gavel. Lite dåligt att det inte är förbererett för in och utgång i samma gavel också. Det kanske går att ordna, men det ser trångt ut.

Förövrigt har kopplingsscheman en del identiska bilder, så antingen kommer dom från samma fabrik, eller så har olika fabriker stulit samma bilder från tredje part. ;)

• lysrorarmaturer#3.jpg
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Mikael_L
Närbilder av reaktorerna.

map på frågan ifall Jula's kan vara faskompenserad på annat vis.

• lysrorarmaturer-jula-reaktor.jpg
  • lysrorarmaturer-rusta-reaktor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också Julas gamla med plastsnäpplås... Det visade sig att Jula fick försäljningsförbud på den mindre (2x18W) i samma utförande. Anmärkningarna var bl a att den inte klarade sin IP-klassning och att den blev för varm utanpå (klarade mao inte sin D-märkning heller). Är det bara jag som har en känsla av att Julas gamla 2x36W har samma problem? Börjar för övrigt bli riktigt irriterad på hur Jula och andra totalt struntar i elsäkerhet tills någon kommer på dem...

niklasc77 skrev:
Jag har också Julas gamla med plastsnäpplås... Det visade sig att Jula fick försäljningsförbud på den mindre (2x18W) i samma utförande. Anmärkningarna var bl a att den inte klarade sin IP-klassning och att den blev för varm utanpå (klarade mao inte sin D-märkning heller). Är det bara jag som har en känsla av att Julas gamla 2x36W har samma problem? Börjar för övrigt bli riktigt irriterad på hur Jula och andra totalt struntar i elsäkerhet tills någon kommer på dem...
Julas nya kommer med metallsnäpplås, och har annat art nr. än den som Elsäkerhetsverket anmärkte på.

Mikael_L skrev:
Rusta´s armatur har låsningar av metall, jämfört med Jula's plastdito.
Med Rusta's armatur skickar dom även med ordentliga kabelförskruvningar att byta ut gummiprylarna med ifall man vill.

(Jag ska också påpeka att dessa Julaarmaturer jag har är nästan två år gamla, så om det är samma utförande idag vet jag inte.)
Julas kommer nu också med metallclips, och om inte mina ögon lurade mig så låg en förskruvning i plastpåsen i förpackningen.

Rustas erbjudande gick ut i söndags, men dom hade glömt att skylta om på hyllkanten så jag skulle fått dom för 179:- om jag slog till på då på en stört. Men jag lära ner på Jula och kolla sen vart de bråttom till dagishämtning och ja.. inga armaturer inhandlade än.
Skulle ev. sladdat in till Falun och spanat in ClasO´s variant.
(snart har man åkt bil för merkostnaden för 'märkesarmaturer' ;))

Redigerat:
Mikael_L
FredrikR skrev:
(snart har man åkt bil för merkostnaden för 'märkesarmaturer' ;))
Rrrrr skrev:
Förstår inte riktigt varför man ska snåla in på en sån här grejj? Skiljer ju bara nån hundring så får du en bra Exaktor armatur.
Ja precis, varför har jag snålat.:confused:
Vad skulle jag köpt istället?
Nåt som jag kan köpa som privatperson och har ett bra pris/kvalitet-förhållande!?

Finns det något bra på elbutik.se eller expresse.se t.ex?

Armaturen får väl knappast passera 500 kr iaf, då börjar det helt klart smärta!

Har haft rustas armaturer i garaget i lite över ett år å de funkar väl bra, men inbland börjar de surra irriterande högt.

Mikael_L skrev:
Rusta's armatur har låsningar av metall, jämfört med Jula's plastdito.

Förskruvningar i en armatur känns väl lite överambitiöst. Är det tänkt att de ska kunna anslutas med RKK och stickkontakt till ett VU i taket eller vadå? :p

//Patrik

Mikael_L skrev:
Närbilder av reaktorerna.
Imponerande engagemang Mikael !
Åka och köpa 2 armaturer bara för att kunna jämföra och delge oss andra den informationen här på forumet ;)

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Förskruvningar i en armatur känns väl lite överambitiöst. Är det tänkt att de ska kunna anslutas med RKK och stickkontakt till ett VU i taket eller vadå? :p

//Patrik
Jag vet inte riktigt, kan det inte ha att göra med att behålla IP65-kapslingen?
Bara sådana där gummigenomföringar klarar kanske inte IP65, iaf inte om man är lite slarvig med håltagningen i dom.

puttrix skrev:
Imponerande engagemang Mikael !
Åka och köpa 2 armaturer bara för att kunna jämföra och delge oss andra den informationen här på forumet ;)
Hehe, jag vet inte om du läst mina tidigare inlägg ordentligt och bara vill skoja lite.

Men jag köpte i vilket fall 4 Jula-armaturer först (på rea), sen ångrade jag mig och ville ha två till, och nu var Rusta billigast.
Sen när tråden här kom upp blev jag själv intresserad av hur lika mina 6 armaturer är varandra. ;)

Men hur var det nu med faskompenseringen då?
Visst saknar Jula-armaturen (anslut) kompensering ?

Mikael_L skrev:
Jag vet inte riktigt, kan det inte ha att göra med att behålla IP65-kapslingen?
Bara sådana där gummigenomföringar klarar kanske inte IP65, iaf inte om man är lite slarvig med håltagningen i dom.
Det är inte tänkt att man ska göra fel med håltagningen. ;)

//Patrik

Mikael_L skrev:
Men hur var det nu med faskompenseringen då?
Visst saknar Jula-armaturen (anslut) kompensering ?
Drossel som förkoppling - induktiv last.
Ingen kondensator - ingen kompensering.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.