27 361 läst ·
61 svar
27k läst
61 svar
Garagebelysning 2x36W (JULA, CO mfl)
Köpte 18st från Jula och är helnöjd. 16 av dem har jag monterat i mitt garage. Skruvade upp dem själv men elektriker kopplade dem. I en av dem hade en kabel lossnat från sin anslutning men det var ju enkelt att åtgärda. Den här modellen hade plastclips men jag tyckte de var rejäla ändå och enkla att fästa. Fick jättebra belysning i garaget men å andra sidan har jag inte jämfört med andra modeller.
Efter att satt 4 Anslut hos en kund kan jag säga att: hela stommen är rätt "klen", det finns en ingång för kabel, det finns bara en plint för tre trådar, armaturen var inte avsedd för överkoppling. Det innebar att jag fick sätta dosor där jag förgrenade till armaturerna i stället för att koppla mellan armaturerna, skulle jag borrat hål och satt en ny tätning fattas fortfarande överkopplingsplint (behövde 5 plintar, trappkoppling). Skulle jag "moddat" armaturen för att kunna utfört en "normal" installation blir jag tvungen att överta ansvaret och CE märka, vilket jag inte har den mista lust att göra. Kundens kostnad för en korrekt installation blev knappast lägre trots dom billiga armaturerna. Men kunden var nöjd och då är även jag nöjd.
Jag har Julas i garaget, och tycker dom lyser bra, det besvärliga med monteringen var väl att stå och vingla på en stege, fast det får man väl göra med märkesarmaturer också antar jag,
Om det är lite sämre kvalitet i nåt fäste,bryr jag mig inte så mycket i, jag har inte tänkt att montera upp dem mer än en gång,
Och som anställd får man göra en hel del timmar för att få lös en tusing extra..
Först ska man ju göra en himla massa timmar för att äta och bo, sen var man less på lönearbete..
Vet inte om det är samma modell ni pratar om iofs.. 2x36 w, inga problem med kopplingsdosor å sånt,, har haft dem i 3-4 år nu..
Om det är lite sämre kvalitet i nåt fäste,bryr jag mig inte så mycket i, jag har inte tänkt att montera upp dem mer än en gång,
Och som anställd får man göra en hel del timmar för att få lös en tusing extra..
Först ska man ju göra en himla massa timmar för att äta och bo, sen var man less på lönearbete..
Vet inte om det är samma modell ni pratar om iofs.. 2x36 w, inga problem med kopplingsdosor å sånt,, har haft dem i 3-4 år nu..
Redigerat:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Swedol har kampanj på armaturer just nu. 199:-
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=156
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=156
+ de härliga 25% (momsen) väl?!Peter_K skrev:
När ja läser på Swedols sida ser ja nu att:
Vet nån om Julas funkar lika, eller är det så att de krävs 1-2extra händer för att koppla in/hänga upp innerdelen?
Redigerat:
Monterade 12 st Malmbergs armaturer i min brors garage.
Billiga och relativt enkla att montera.
Knock-out hålen för kablaget var lite svår och kuporna var ömtåliga men eftersom de var billiga så fick det gärna ta lite längre tid med monteringen, det är ju trots allt en engångsmontering... NOT !!!
Idag 10 månader senare så har drosslarna i 5 av dom pajat.
Precis som vanligt så får man vad man betalar för.
Vill bara poängtera att det kan bli mer än ett montage.
Mäster sa:
"Om det är lite sämre kvalitet i nåt fäste,bryr jag mig inte så mycket i, jag har inte tänkt att montera upp dem mer än en gång,"
Billiga och relativt enkla att montera.
Knock-out hålen för kablaget var lite svår och kuporna var ömtåliga men eftersom de var billiga så fick det gärna ta lite längre tid med monteringen, det är ju trots allt en engångsmontering... NOT !!!
Idag 10 månader senare så har drosslarna i 5 av dom pajat.
Precis som vanligt så får man vad man betalar för.
Vill bara poängtera att det kan bli mer än ett montage.
Mäster sa:
"Om det är lite sämre kvalitet i nåt fäste,bryr jag mig inte så mycket i, jag har inte tänkt att montera upp dem mer än en gång,"
Jag monterade upp en kapslad armatur från harald nyborg hemma i en krypgrund.
Drosseln surrade värre än en armatur som lyst konstant i 15 år , och varm blev den så in i vassen.
Skruvade ner den och fick en ny på garantin.
Den nya hade samma problem.
Så är det när man är dumsnål. Man får vad man betalar för .
Drosseln surrade värre än en armatur som lyst konstant i 15 år , och varm blev den så in i vassen.
Skruvade ner den och fick en ny på garantin.
Den nya hade samma problem.
Så är det när man är dumsnål. Man får vad man betalar för .
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Bytte här om veckan rör i en Exaktor armatur som var monterad 95-96 nångång. Den var använd väldigt mycket. Men det gick lättare att byta rör i den gamla armaturen än att sätta i rör i nya Malmbergs armaturer.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ibland går förresten fästena i Malmbergs armaturer sönder redan första gången rören ska i. Jag vill inte veta hur det går när kunden ska byta rör efter 5 år.
Köpte och monterade 8 st DF-märkta armaturer från CO. Kontrolldrog alla skruvar och anslutningar. Är helnöjd även om min fru kommenterade att kåporna verkade vara av samma plast som man har till baby plommon-tomater... hmmm
Bytte förövrigt glimtändarna mot säkerhetsdito. Får se om jag är lika nöjd efter att ha bytt rör i dem när de blivit gamla.
Bytte förövrigt glimtändarna mot säkerhetsdito. Får se om jag är lika nöjd efter att ha bytt rör i dem när de blivit gamla.
miko
Hade dessa CO armaturer en wire/plastrem som metallchassit hänger på plats i medans man kopplar in elen?
Såg att Julas inte har dessa, men Swedol och Rustas (som idag återgick till ord. pris 249
Även HaraldNyborgs ska ha dessa om ja förstått rätt.
Hade dessa CO armaturer en wire/plastrem som metallchassit hänger på plats i medans man kopplar in elen?
Såg att Julas inte har dessa, men Swedol och Rustas (som idag återgick till ord. pris 249
Även HaraldNyborgs ska ha dessa om ja förstått rätt.
Jula's och Rusta's armatur är inte lika.
Det skiljer på en massa saker, och Rusta's verkar vara bättre.
Men dom är säkert tillräckligt lika för att de flesta inte skulle lägga märke till att det sitter yvå olika typer i taket.
Vi börjar med glas och baksida.
Jula's anslut överst.
På glaset (plast alltså
) är de ljusspridande ribborna ordnade i långa rektanglar, dvs lodräta längst ut mot kortkanterna i bilden nedan, vilket syns dåligt på bilden.
Rusta's armatur har raka räfflor hela vägen.
Baksida, Rusta's armatur har även wirefäste.
Det skiljer på en massa saker, och Rusta's verkar vara bättre.
Men dom är säkert tillräckligt lika för att de flesta inte skulle lägga märke till att det sitter yvå olika typer i taket.
Vi börjar med glas och baksida.
Jula's anslut överst.
På glaset (plast alltså
Rusta's armatur har raka räfflor hela vägen.
Baksida, Rusta's armatur har även wirefäste.
