Hej,Hoppas ni har det bra,Jag en befintlig tegel garage yttre mått 5.10x6.30m. Jag har ritat en planlösning med två små¨sovrum 4,84m och 4,41m och badrum 3 m och resten 17,75m för vardagsrummet och köket. Det inre taket är 2,1 m hög samt vinden 1,9m.
Är det tillåtet att ha två sovrum i ett attefallshus?
Är det svårt och kostsamt att lyfta upp hela taket 30 cm enligt bifogad bild. Tacksam för hjälp.
mvh venus
Är det tillåtet att ha två sovrum i ett attefallshus?
Är det svårt och kostsamt att lyfta upp hela taket 30 cm enligt bifogad bild. Tacksam för hjälp.
mvh venus
Om jag räknar rätt blir byggnadsarean drygt 32 kvm så det faller inte under attefallsreglerna (om det inte tidigare är godkänt som attefall och avvikelsen beror på mätfel vid byggnation).
Planerar ni ha det som gäststuga eller mer permanent boende? Bor du inom detaljplanelagt område eller ute på landet?
Planerar ni ha det som gäststuga eller mer permanent boende? Bor du inom detaljplanelagt område eller ute på landet?
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 871 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 871 inlägg
Läs igenom denna länk och kolla detaljplan om de tillåter flera bostadshus (ofta benämnt komplementbostad) på tomten. Då ska det gå att ansöka om bygglov för att bygga om garaget till boyta.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/annat/
Om inte annat får du bygga en attefallare någon annan stans på tomten.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/annat/
Om inte annat får du bygga en attefallare någon annan stans på tomten.
Hej, Jag talade med kommunen idag och dem sade i allmänheten vi tillåter bygga om garage till attefallshus och taket måste vara 2,4 m samt får tillstånd eller medgivande från vår granne.
Vi har en vind som är 1.9 m till nock..Jag ska be kommunen skicka till mig den riktiga måttet på garaget.
Jag kan ingenting om byggnationen men jag hoppas den går att lyfta upp taket 30 cm alternativ riva ner taket och bygga om det...Jag bifogar bil på garaget.
.
Jag är tacksam för era råd och information och önskar er en trevlig kväll.
mvh- venus
Vi har en vind som är 1.9 m till nock..Jag ska be kommunen skicka till mig den riktiga måttet på garaget.
Jag kan ingenting om byggnationen men jag hoppas den går att lyfta upp taket 30 cm alternativ riva ner taket och bygga om det...Jag bifogar bil på garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är tacksam för era råd och information och önskar er en trevlig kväll.
mvh- venus
Liknande trådar
-
Hur isolera garagetak utan luftspalt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fukthalt i garage/förråd
Kan man montera en garageport med 85 grader till takskenorna?
Garageportsöppnare låg takhöjd
Teknik -
Ventilation till isolerat garage/kontor
Ventilation