83 849 läst ·
66 svar
84k läst
66 svar
Går inte att låsa med låsvredet (Assa 2000)
Hej!
Jag slänger in ytterligare ett tips, ifall någon i framtiden råkar ut för liknande problem som de ovan.
När låsvredet på mitt ASSA-lås krånglade (var tvungen att använda nyckel inifrån), plockade jag isär det. Då visade det sig att "pinnen" inne i låset som vrids när vredet vrids om, var slitet just där den ska "dra med sig" en annan del (som i sin tur låser upp låset). Det visade sig också att "pinnen" inte satt symmetriskt i låskistan utan kunde vändas, vilket fick till följd att den slitna delen på pinnen inte längre påverkar funktionen.
Det löste mitt problem.
Jag slänger in ytterligare ett tips, ifall någon i framtiden råkar ut för liknande problem som de ovan.
När låsvredet på mitt ASSA-lås krånglade (var tvungen att använda nyckel inifrån), plockade jag isär det. Då visade det sig att "pinnen" inne i låset som vrids när vredet vrids om, var slitet just där den ska "dra med sig" en annan del (som i sin tur låser upp låset). Det visade sig också att "pinnen" inte satt symmetriskt i låskistan utan kunde vändas, vilket fick till följd att den slitna delen på pinnen inte längre påverkar funktionen.
Det löste mitt problem.
Tror också att det slits på det sättet, men du skrev inte vad som löste problemet?B bhol skrev:Hej!
Det löste mitt problem.
Jag hade ett litet problem innan låsbytet och det kvarstår nu såklart.G gluecifer skrev:
Om jag låser och trycker ner handtaget för att känna att det är låst så rör sig dörren utåt några mm. Det får till följd att om jag då låser upp med vredet så har tryckesfallregeln åkt ur slutblecket tillräckligt för att dörren öppnas.
Jag tror att det hade löst sig med att 2500 lås
Det är det 123abc skriver i inlägg 41,G gluecifer skrev:Jag hade ett litet problem innan låsbytet och det kvarstår nu såklart.
Om jag låser och trycker ner handtaget för att känna att det är låst så rör sig dörren utåt några mm. Det får till följd att om jag då låser upp med vredet så har tryckesfallregeln åkt ur slutblecket tillräckligt för att dörren öppnas.
Man kan "åtgärda" det genom att "dra igen" dörren igen efter att man kollat om dörren är låst.1 123abc skrev:
Jag kunde nog ha varit tydligare. När jag vände på ”pinnen” (så att ändarna bytte plats) kom den slitna delen ur sitt tidigare läge och ”pinnen” hakade därför bättre i låset.G gluecifer skrev:Tror också att det slits på det sättet, men du skrev inte vad som löste problemet?
Jag hade ett litet problem innan låsbytet och det kvarstår nu såklart.
Jag tror att det hade löst sig med att 2500 låsmen nu tänker jag att det är någon justering av dörr eller slutbleck som kan lösa det, vad är det jag bör kika på i detta fall?
Jag kan inte terminologien och en bild hade nog varit på sin plats, men tog inga då och är inte sugen på att mecka upp låset igen 😬
Jo absolut och så gör jag och försöker lära andra här hemma, men missar man så är det ju obra.Demmpa skrev:
Kanske är svårt att lösa på annat sätt än att byta till 2500 om gummilisten hjälper till och trycker ut dörren.
Hur mycket behöver man skruva isär först göra den operationen? (För att jag kanske borde prova själv alltså, inte för att jag tycker du behöver göra om det.)B bhol skrev:Jag kunde nog ha varit tydligare. När jag vände på ”pinnen” (så att ändarna bytte plats) kom den slitna delen ur sitt tidigare läge och ”pinnen” hakade därför bättre i låset.
Jag kan inte terminologien och en bild hade nog varit på sin plats, men tog inga då och är inte sugen på att mecka upp låset igen 😬
Är det den som här heter ”vredpinne” som du alltså vänt på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok då är jag med!B bhol skrev:Jag kunde nog ha varit tydligare. När jag vände på ”pinnen” (så att ändarna bytte plats) kom den slitna delen ur sitt tidigare läge och ”pinnen” hakade därför bättre i låset.
Killen som sålde mitt 2002 pratade om något liknande, att någon del slits eller faller ur sin position. Men låset såg så bökigt att få upp så jag tog den lätta men dyrare vägen och köpte det nya haha…
Exakt! Där den går in i hålet i brickan (igen, jag kan inte terminologien) hade den slitits så pass att den bara roterade utan att något annat hände, när jag vred på vredet.tveksamt skrev:
Det låter som att (knappen) "bortasäker" är aktiverat, ska normalt återgå till "hemmabekväm" efter att man låst upp med nyckel (ända sättet att återställa till "hemmabekväm").tveksamt skrev:
Knappen ska vara i övre läget när den är i "hemmabekväm" å i nedre läget när den är i "bortasäker".
Man skulle kunna tro det, men icke. Oavsett hur den står tar det stopp.Demmpa skrev: