Farstatjej90
Ah, mitt fel!

Hej!

Jag slänger in ytterligare ett tips, ifall någon i framtiden råkar ut för liknande problem som de ovan.

När låsvredet på mitt ASSA-lås krånglade (var tvungen att använda nyckel inifrån), plockade jag isär det. Då visade det sig att "pinnen" inne i låset som vrids när vredet vrids om, var slitet just där den ska "dra med sig" en annan del (som i sin tur låser upp låset). Det visade sig också att "pinnen" inte satt symmetriskt i låskistan utan kunde vändas, vilket fick till följd att den slitna delen på pinnen inte längre påverkar funktionen.
Det löste mitt problem.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
B bhol skrev:
Hej!

Jag slänger in ytterligare ett tips, ifall någon i framtiden råkar ut för liknande problem som de ovan.

När låsvredet på mitt ASSA-lås krånglade (var tvungen att använda nyckel inifrån), plockade jag isär det. Då visade det sig att "pinnen" inne i låset som vrids när vredet vrids om, var slitet just där den ska "dra med sig" en annan del (som i sin tur låser upp låset). Det visade sig också att "pinnen" inte satt symmetriskt i låskistan utan kunde vändas, vilket fick till följd att den slitna delen på pinnen inte längre påverkar funktionen.
Det löste mitt problem.
Tror också att det slits på det sättet, men du skrev inte vad som löste problemet?
G gluecifer skrev:
Jag körde på vanliga 2002, och det var väldigt enkelt att byta. Tack för era kvicka svar som hjälpte mig att få tummen ur och få det fixat!
Jag hade ett litet problem innan låsbytet och det kvarstår nu såklart.
Om jag låser och trycker ner handtaget för att känna att det är låst så rör sig dörren utåt några mm. Det får till följd att om jag då låser upp med vredet så har tryckesfallregeln åkt ur slutblecket tillräckligt för att dörren öppnas.
Jag tror att det hade löst sig med att 2500 lås :) men nu tänker jag att det är någon justering av dörr eller slutbleck som kan lösa det, vad är det jag bör kika på i detta fall?

G gluecifer skrev:
Om jag låser och trycker ner handtaget för att känna att det är låst så rör sig dörren utåt några mm. Det får till följd att om jag då låser upp med vredet så har tryckesfallregeln åkt ur slutblecket tillräckligt för att dörren öppnas.
Det är det 123abc skriver i inlägg 41,
1 123abc skrev:
Jag tycker också dom har sin funktion framförallt håller dom listtrycket bra istället för de som låser och sedan känner om det är låst så listrycket tas upp av regelkolven istället för tryckesfallkolven.
Man kan "åtgärda" det genom att "dra igen" dörren igen efter att man kollat om dörren är låst.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
G gluecifer skrev:
Tror också att det slits på det sättet, men du skrev inte vad som löste problemet?

Jag tror att det hade löst sig med att 2500 lås :) men nu tänker jag att det är någon justering av dörr eller slutbleck som kan lösa det, vad är det jag bör kika på i detta fall?
Jag kunde nog ha varit tydligare. När jag vände på ”pinnen” (så att ändarna bytte plats) kom den slitna delen ur sitt tidigare läge och ”pinnen” hakade därför bättre i låset.
Jag kan inte terminologien och en bild hade nog varit på sin plats, men tog inga då och är inte sugen på att mecka upp låset igen 😬

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är det 123abc skriver i inlägg 41,

Man kan "åtgärda" det genom att "dra igen" dörren igen efter att man kollat om dörren är låst.
Jo absolut och så gör jag och försöker lära andra här hemma, men missar man så är det ju obra.
Kanske är svårt att lösa på annat sätt än att byta till 2500 om gummilisten hjälper till och trycker ut dörren.

B bhol skrev:
Jag kunde nog ha varit tydligare. När jag vände på ”pinnen” (så att ändarna bytte plats) kom den slitna delen ur sitt tidigare läge och ”pinnen” hakade därför bättre i låset.
Jag kan inte terminologien och en bild hade nog varit på sin plats, men tog inga då och är inte sugen på att mecka upp låset igen 😬
Hur mycket behöver man skruva isär först göra den operationen? (För att jag kanske borde prova själv alltså, inte för att jag tycker du behöver göra om det.)

Är det den som här heter ”vredpinne” som du alltså vänt på?
Explosionsritning av ett dörrlås som visar komponenter som vredpinne, dörrtrycke och låshus, samt deras placering på dörrens insida och utsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bhol skrev:
Ok då är jag med! :)
Killen som sålde mitt 2002 pratade om något liknande, att någon del slits eller faller ur sin position. Men låset såg så bökigt att få upp så jag tog den lätta men dyrare vägen och köpte det nya haha…

• Haha
bhol
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur mycket behöver man skruva isär först göra den operationen? (För att jag kanske borde prova själv alltså, inte för att jag tycker du behöver göra om det.)

Är det den som här heter ”vredpinne” som du alltså vänt på?
[bild]
Exakt! Där den går in i hålet i brickan (igen, jag kan inte terminologien) hade den slitits så pass att den bara roterade utan att något annat hände, när jag vred på vredet.

B bhol skrev:
Exakt! Där den går in i hålet i brickan (igen, jag kan inte terminologien) hade den slitits så pass att den bara roterade utan att något annat hände, när jag vred på vredet.
Hur mycket var det att plocka isär för att komma in och kunna vända den där?

Om det är vredpinnen (som jag uppfattar det som) som har vänts så räcker det med cylinderring, trycke och vredskylt.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Ser ju onekligen ut så, får nog försöka mig på en specialoperation idag…

tveksamt tveksamt skrev:
Ser ju onekligen ut så, får nog försöka mig på en specialoperation idag…
Så enkelt var det inte i mitt fall. Pinnen ser inte speciellt sliten ut och oavsett håll tar det stopp när man försöker vrida runt den. 👎

tveksamt tveksamt skrev:
Så enkelt var det inte i mitt fall. Pinnen ser inte speciellt sliten ut och oavsett håll tar det stopp när man försöker vrida runt den. 👎
Det låter som att (knappen) "bortasäker" är aktiverat, ska normalt återgå till "hemmabekväm" efter att man låst upp med nyckel (ända sättet att återställa till "hemmabekväm").

Knappen ska vara i övre läget när den är i "hemmabekväm" å i nedre läget när den är i "bortasäker".

Demmpa Demmpa skrev:
Det låter som att (knappen) "bortasäker" är aktiverat, ska normalt återgå till "hemmabekväm" efter att man låst upp med nyckel (ända sättet att återställa till "hemmabekväm").

Knappen ska vara i övre läget när den är i "hemmabekväm" å i nedre läget när den är i "bortasäker".
Man skulle kunna tro det, men icke. Oavsett hur den står tar det stopp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.