83 847 läst ·
66 svar
84k läst
66 svar
Går inte att låsa med låsvredet (Assa 2000)
Nu tror jag bara att jag har ASSA 2000, men är det inte själva grejen - dvs att om man tryckt ner plastknappen så ska man bara kunna öppna med nyckel. Tjuven ska inte komma ut genom dörren utan nyckel? Säkerhetsrisk eller inte, men jag trodde mitt lås funkade som det skulle.. !?H HeppePeppe skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Har också detta lås sedan C:a 15 år med plastplutten som inte går tillbaka när man använder den. Vitsen är ju att det inte ska gå att låsa upp inifrån utan nyckel, om Tjuven tagit sig in genom något fönster och sedan tänker bära ut tv:n genom huvudentrén.
Alla gånger det har hänt att plastplutten inte går tillbaka har man fått ha en nyckel i låset när man är hemma, vilket ju inte är optimalt .
Men efter en tid börjar låset fungera som vanligt igen. Senast för någon vecka sedan.
Assa ser väl ingen vits med att hålla liv i gamla lås utan vill att vi köper ett nytt. Risken om man byter fabrikat är väl att det är något av Assas systerbolag. De är ju en stor koncern idag.
Låset har ju varit ett sorgebarn sedan start med kreditkortsskandalen (då alla låsägare som hörde av sig fick ett brytskydd som förhindrar att man enkelt pillar upp låset).
Alla gånger det har hänt att plastplutten inte går tillbaka har man fått ha en nyckel i låset när man är hemma, vilket ju inte är optimalt .
Men efter en tid börjar låset fungera som vanligt igen. Senast för någon vecka sedan.
Assa ser väl ingen vits med att hålla liv i gamla lås utan vill att vi köper ett nytt. Risken om man byter fabrikat är väl att det är något av Assas systerbolag. De är ju en stor koncern idag.
Låset har ju varit ett sorgebarn sedan start med kreditkortsskandalen (då alla låsägare som hörde av sig fick ett brytskydd som förhindrar att man enkelt pillar upp låset).
Dorma är inte ett bolag i ASSAs koncern utan är en del av konkurrerande DormaKaba group.
I övrigt håller jag med om ASSA koncernen utbredning och alla dess varumärken gör det svårt att hitta produkter som inte ingår i koncernen.
I övrigt håller jag med om ASSA koncernen utbredning och alla dess varumärken gör det svårt att hitta produkter som inte ingår i koncernen.
Gammal tråd men verkar fått detta fel nu.
ASSA 2002, ”skulle bara” kolla vad den där knappen var till, bortasäkert läge förstod jag det som efteråt, aldrig använt den funktionen.
Nu går det inte tillbaka, dvs måste använda nyckel.
Började plocka isär men tänkte halvvägs jag kanske ska googla först och tillbaka till byggahus.
Antar på tråden art det inte är nån vitts att försöka repa annat än byta lås.
Till saken hör också att jag redan har två olika nycklar till huset, grov- och ”fin”entré varav denna defekta också går till garageporten.
Så nytt lås till denna bara innebär ytterligare en nyckel på knippan då jag måste ha kvar nyckeln till garaget.
Måste man gå genom en låssmed för att byta lås och synca så man får samma lås som till groventrén t.ex? När man ändå håller på.
ASSA 2002, ”skulle bara” kolla vad den där knappen var till, bortasäkert läge förstod jag det som efteråt, aldrig använt den funktionen.
Nu går det inte tillbaka, dvs måste använda nyckel.
Började plocka isär men tänkte halvvägs jag kanske ska googla först och tillbaka till byggahus.
Antar på tråden art det inte är nån vitts att försöka repa annat än byta lås.
Till saken hör också att jag redan har två olika nycklar till huset, grov- och ”fin”entré varav denna defekta också går till garageporten.
Så nytt lås till denna bara innebär ytterligare en nyckel på knippan då jag måste ha kvar nyckeln till garaget.
Måste man gå genom en låssmed för att byta lås och synca så man får samma lås som till groventrén t.ex? När man ändå håller på.
@engs du kan byta bara låskistan om du vill.
Du kan ”gå” till en riktig låssmed och beställa nya cylindrar som passar befintlig nyckel.
Med ”gå” menar jag både fysiska & internetbutiker.
Med ”riktig” menar jag butiker som är specificerade på lås och inte ”lås & klackbar” etc.
Edit: låskistan kan du köpa var du vill, tex på bauhaus, nackdelen på sådana ställen är att det ofta är komplett med låscylinder och eventuellt trycke.
Du kan ”gå” till en riktig låssmed och beställa nya cylindrar som passar befintlig nyckel.
Med ”gå” menar jag både fysiska & internetbutiker.
Med ”riktig” menar jag butiker som är specificerade på lås och inte ”lås & klackbar” etc.
Edit: låskistan kan du köpa var du vill, tex på bauhaus, nackdelen på sådana ställen är att det ofta är komplett med låscylinder och eventuellt trycke.
När knappen påverkats så måste du låsa och därefter låsa upp med nyckel innan vredet kan användas igen.
Om vredet inte fungerar efter att du låst och låst upp med nyckel så är något fel i låshuset.
Låssmeder kan bygga låscylindrar efter befintlig nyckel eller ändra låsningen i befintliga låscylindrar (omläggning) men det behövs inte för att byta låshus.
Om vredet inte fungerar efter att du låst och låst upp med nyckel så är något fel i låshuset.
Låssmeder kan bygga låscylindrar efter befintlig nyckel eller ändra låsningen i befintliga låscylindrar (omläggning) men det behövs inte för att byta låshus.
Samma sak hände mig, men jag lyckades få vredet att fungera igen genom att lirka med vredet samtidigt som jag hade nyckeln i låset och lirkade med den. Gissar att mekanismen med att spärra vredet inte fungerar längre, men vågar inte använda det mer.K Klockan skrev:Har ett Assa 2000 lås som har "hängt upp sig" och undrar därför om någon annan haft liknande problem (och löst det).
Låset går inte längre att låsa/låsa upp med låsvredet, utan endast med nyckeln. Detta oavsett i vilket läge knappen ställs (den som man normalt ska trycka ner för att koppla ur vredet).
Går det att fixa själv?
Jag vet att det är en gammal tråd, men tänkte att det kanske kan hjälpa någon i framtiden. Det kan vara värt att testa innan man byter hela låshuset.
Vet att tråden är gammal, men tänkte ändå påtala att låset verkar kunna "hänga sig". Dvs vi blev utelåsta och tvingades knäcka en ruta för att ta oss in på nytt då låset vägrade att öppna. Vred av 2 nycklar med tång - men det bara vägrade låsa upp... Skräp...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Var det inte den där Svanberg som var chef när låset togs fram? 
Fel kan alla göra, men det som stör mig är att ASSA vägrar ta ansvar för dåliga produkter.imported_Benno skrev:
Enligt tidigare, sök er gärna vidare, det finns bra alternativa produkter till ASSA - det blev jag varse om efter att ASSA inte ville ta ansvar för dålig kvalitet.
Jag har nu bytt från ASSA i fem fastigheter (och det innebär ju mer än ett lås, minst sagt
Samma sak hände nyss mig, men detta tipset fick det att funka igen - tack för tipsetJ Jimmie skrev:Samma sak hände mig, men jag lyckades få vredet att fungera igen genom att lirka med vredet samtidigt som jag hade nyckeln i låset och lirkade med den. Gissar att mekanismen med att spärra vredet inte fungerar längre, men vågar inte använda det mer.
Jag vet att det är en gammal tråd, men tänkte att det kanske kan hjälpa någon i framtiden. Det kan vara värt att testa innan man byter hela låshuset.
Fungerar klockrent, tack!J Jimmie skrev:Samma sak hände mig, men jag lyckades få vredet att fungera igen genom att lirka med vredet samtidigt som jag hade nyckeln i låset och lirkade med den. Gissar att mekanismen med att spärra vredet inte fungerar längre, men vågar inte använda det mer.
Jag har liknande problem som ni. Ett Assa 2000 eller 2002 (minns inte vad jag köpte för typ 20 år sedan. Först blev handtagen slappa och nu går inte vredet utan endast nyckel. Vill ogärna byta nycklar men vill behålla den brunoxiderade modellen.
Kan någon tipsa om vad jag behöver köpa nu och helst var det finns till bästa pris? Gissar komplett låshus med kista och att jag sätter i min nuvarande låscylinder?
Kan någon tipsa om vad jag behöver köpa nu och helst var det finns till bästa pris? Gissar komplett låshus med kista och att jag sätter i min nuvarande låscylinder?