Det där måste vara 2002 eftersom den har hakregel.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Du behöver bara en ny låskista. Du kan behålla behör, låscylindrar trycke, etc.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Köper man en Assa 2002 då igen eller vad rekommenderas idag som passar? Förresten, handtagen blev ju lite slappa för en tid sen också, det löser kanske inte en ny låskista?

G gluecifer skrev:
Köper man en Assa 2002 då igen eller vad rekommenderas idag som passar? Förresten, handtagen blev ju lite slappa för en tid sen också, det löser kanske inte en ny låskista?
Ja du måste köpa ett 2002 för att allt ska passa direkt. Fjädern till trycket sitter i låskistan så ett byte kommer lösa ditt problem.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Tusen tack för råden!
Assa 2002 Classic, symmetrisk med dorndjup 50 fick jag det till 👍

Eller så byter du upp dig till ASSA 2500, där man fäller ut låshaken med att lyfta trycket, låscylinder/låsvred spärrar trycket.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Aha, är det en bra funktion?
Men det blir svårt att prova om regeln verkligen fälls ut och låser dörren som med vred?

G gluecifer skrev:
Tusen tack för råden!
Assa 2002 Classic, symmetrisk med dorndjup 50 fick jag det till 👍
ASSA 2002 eller ASSA 2000 (classic), du har nog bara ett vanligt ASSA 2002.
G gluecifer skrev:
Aha, är det en bra funktion?
Men det blir svårt att prova om regeln verkligen fälls ut och låser dörren som med vred?
Det blir ett extra moment att lyfta handtaget innan du låser som vanligt.
En del gillar det andra avskyr det, en smaksak helt enkelt.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Jag tycker det är en bra funktion, blir typ ingen belastning på cylinder/vred när man låser/låser upp.

Man hör när hakregeln fälls ut/in,

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
jag trodde vredet inte fanns ens haha, men då kan man välja att låsa som vanligt med vred eller bara vicka upp trycket!

Demmpa Demmpa skrev:
Jag tycker det är en bra funktion, blir typ ingen belastning på cylinder/vred när man låser/låser upp.

Man hör när hakregeln fälls ut/in,

[video]
Jag tycker också dom har sin funktion framförallt håller dom listtrycket bra istället för de som låser och sedan känner om det är låst så listrycket tas upp av regelkolven istället för tryckesfallkolven.
G gluecifer skrev:
jag trodde vredet inte fanns ens haha, men då kan man välja att låsa som vanligt med vred eller bara vicka upp trycket!
Du lyfter trycket för att regla sedan låser du som vanligt.
Du kan inte låsa utan att först lyfta trycket med de låshusen så det är inte antingen eller, om du inte låser kan du öppna med trycket.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag tycker också dom har sin funktion framförallt håller dom listtrycket bra istället för de som låser och sedan känner om det är låst så listrycket tas upp av regelkolven istället för tryckesfallkolven.

Du lyfter trycket för att regla sedan låser du som vanligt.
Du kan inte låsa utan att först lyfta trycket med de låshusen så det är inte antingen eller, om du inte låser kan du öppna med trycket.
Jag körde på vanliga 2002, och det var väldigt enkelt att byta. Tack för era kvicka svar som hjälpte mig att få tummen ur och få det fixat!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Farstatjej90
G gluecifer skrev:
Jag körde på vanliga 2002, och det var väldigt enkelt att byta. Tack för era kvicka svar som hjälpte mig att få tummen ur och få det fixat!
Glöm inte markera bästa svar om du fick bra hjälp 🥳

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Glöm inte markera bästa svar om du fick bra hjälp 🥳
Absolut, svårt att bestämma exakt vilket 🤗
Verkar inte gå via telefon så får göra via dator senare.

G gluecifer skrev:
Absolut, svårt att bestämma exakt vilket 🤗
Verkar inte gå via telefon så får göra via dator senare.
Tror inte det kommer fungera något bra då du inte är trådskapare.
Endast trådskapare kan markera bästa svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.