Har ett Assa 2000 lås som har "hängt upp sig" och undrar därför om någon annan haft liknande problem (och löst det).

Låset går inte längre att låsa/låsa upp med låsvredet, utan endast med nyckeln. Detta oavsett i vilket läge knappen ställs (den som man normalt ska trycka ner för att koppla ur vredet).

Går det att fixa själv?

Klassiskt Assa 2000 fel.. Tyvärr bara att byta kista. Är den gammal?

Inköpt 2008.

Vad heter den motsvarande modell som gäller idag? (Assa fick ju göra om konstruktionen efter alla skriverier om att de gick att öppna lite för enkelt..)

Connect 2002 heter kistan..

Är det någon skillnad på slutblecket mellan 2000 och 2002 connect? (dvs behöver jag köpa komplett paket med kista och slutbleck eller klarar jag mig bara kista?)

Du ska klara dig med bara kista

Har inte 2002 den nya hakregeln? Då är det annat slutbleck.

Givetvis förutsätter jag att det är Assa 2000 Evo vi pratar om och som TS menar. Har TS ett Assa 2000 lås med rak låskolv måste givetvis slutbläcket bytas.. Annars inte

• Gilla
Franksni
  • Laddar…
Hej och tack för all hjälp. Vid närmare kontroll visade det sig att det är ett 2002 lås och ingenting annat.

Hur som helst så ringde jag Assa idag, och de sa att trots att garantin gått ut så skickar de en ny låskista som Godwill. Ett tips om någon annan råkar ut för liknande fel!

Jag gjorde som förra inlägget sa och Assa skulle skicka ett nytt, inget tjafs så de insåg väl att de har en del problem med dessa lås.

J johasp20 skrev:
Jag gjorde som förra inlägget sa och Assa skulle skicka ett nytt, inget tjafs så de insåg väl att de har en del problem med dessa lås.
Jag pratade med supporten vid två tillfällen. Första gången misstänkte de att låset var felinstallerat (vilket skedde för många år sedan), men efter att ha verifierat enligt monteringsanvisning pratade jag med Assa igen.

Tyvärr fanns det inget intresse att se detta som ett goodwillärende, så jag får köpa en ny själv då det var efter garantitid (vilket är ett år!). Detta var andra gången jag hade problem med detta lås...

Det är ju lite obehagligt att tänka på hur en situation skulle se ut om det tex skulle börja brinna i huset när barnen är hemma och de inte kommer ut för att det inte sitter en nyckel i dörren!

Kontentan är att jag tackar för relationen med Assa Abloy och går vidare till annan leverantör - tips mottages tacksamt!

Äldre ASSA 2002 (evolution med hakkolv) var ett sorgebarn med mycket problem inte bara det du beskriver utan en hel radda med andra bekymmer.
Nyare ASSA 2002 fungerar betydligt bättre men det finns konkurrenter med liknande lösningar Dorma DL9192 är ett flerfunktionslåshus som fungerar bra med väldigt få reklamationer.
Om du byter till Dorma DL9192 så behöver du även byta slutblecket som passar i samma urtag som ditt befintliga.
Slutblecket ska vara typ Dorma DS9002 DS9008 eller ASSA 1887- exakt vilket du ska ha framgår av ditt befintliga slutbleck.

Det du bör kontrollera är att allt sitter bra och löper fritt samt att regelkolven inte ligger emot bommen i slutblecket när den är låst.
Kontrollera Regeln mot bom dels genom höjd men även springa mellan låshus och slutbleck men om det vore fel så borde du även uppleva bekymmer med nyckel men bättre att kontrollera för att utesluta eventuella felkällor.

• Gilla
psandgren
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Äldre ASSA 2002 (evolution med hakkolv) var ett sorgebarn med mycket problem inte bara det du beskriver utan en hel radda med andra bekymmer.
Nyare ASSA 2002 fungerar betydligt bättre men det finns konkurrenter med liknande lösningar Dorma DL9192 är ett flerfunktionslåshus som fungerar bra med väldigt få reklamationer.
Om du byter till Dorma DL9192 så behöver du även byta slutblecket som passar i samma urtag som ditt befintliga.
Slutblecket ska vara typ Dorma DS9002 DS9008 eller ASSA 1887- exakt vilket du ska ha framgår av ditt befintliga slutbleck.

Det du bör kontrollera är att allt sitter bra och löper fritt samt att regelkolven inte ligger emot bommen i slutblecket när den är låst.
Kontrollera Regeln mot bom dels genom höjd men även springa mellan låshus och slutbleck men om det vore fel så borde du även uppleva bekymmer med nyckel men bättre att kontrollera för att utesluta eventuella felkällor.

Tack @123abc, jag ska se vad Dorma kan erbjuda!

Samma problem med mitt lås efter att plastknappen tryckts ned går låset inte att anv utan nyckel.

Assa var inte dugg intresserade av något goodwill ärende, rätt osugen på att byta kista för 1000kr

H HeppePeppe skrev:
Samma problem med mitt lås efter att plastknappen tryckts ned går låset inte att anv utan nyckel.

Assa var inte dugg intresserade av något goodwill ärende, rätt osugen på att byta kista för 1000kr
@HeppePeppe, Dorma som @123abc tipsade om, är installerat och allt har fungerat jättebra! Jag bytte tom ut alla Assa i huset när jag ändå var på gång (7 lås). OK, det har bara gått drygt ett halvår, men känslan är bra.
Grattis Dorma! Assa Abloy, tack för den tid som varit!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.