Du kunde valt insats med CEE om du ser det som viktigt och isf använt kort sladdadapter där man behöver schuko. Eller som jag egentligen menade tidigare se till att det är bra uttag om det är av typ schuko.

Antar att det är standard system för uttagsstolpar motorvärme.

GK100 GK100 skrev:
Du kunde valt insats med CEE om du ser det som viktigt och isf använt kort sladdadapter där man behöver schuko. Eller som jag egentligen menade tidigare se till att det är bra uttag om det är av typ schuko.

Antar att det är standard system för uttagsstolpar motorvärme.
Garo P100 system. Jag funderade på insatser med CEE som man sedan får ansluta CEE till schuko-adapter till. Då skulle man kunna elda upp så mycket uttag som man orkar. Bara att byta ut adapter kabeln vid behov. Men då jag behöver avresetimer och nyttjandet till en början i huvudsak kommer vara för motorvärmare så fick det bli en laddinsats istället.

Vet du något om merkostnaden per uttag för att erbjuda typ 2 istället?

Det är lite svårt att jämföra då varje stolpe förser 2 platser med el och varje plats skall minst ha bilvärmare (vad blir grundkostnad och vad blir merkostnad). Men en laddinsats kostar ca 5.6kkr och den stolpmonterade typ 2 laddstationen jag ansåg lämplig kostade 30kkr.

Det finns ytterligare en finess med CEE 216, eller husvagnsuttag som de också kallas, utöver att de tål 16A kontinueligt. Det är att det är ett polariserat uttag. På så sätt så är alltid fasen = fas och nollan = nolla. I en vanlig schuko så vänder man detta om man vänder kontakten. För båtar, husvagnar och husbilar som är egna "fasta" installationer vill man ha fasen rätt så att det verkligen är fasen man kopplar sina brytare på och inte nollan. Nu kommer en del att mena att det inte spelar någon roll med detta pga att det är växelström och att i princip alla anläggningar har JFB. Så kan det säkert vara, men ett ytterligare lager säkerhet är aldrig fel.
På vissa campingar är det strängt förbjudet att koppla med schuko-adaptrar på CEE uttag. Hur de resonerar där vet jag inte, men det kanske är lönsamt att sälja kablar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.