Halloi!
Passar en blå, så kallad, 3-polig husvagnsstickpropp 16A 230V i ett 3-fas 5-poligt, CEE-uttag, se bifogad bild?
Det är nämligen så att vi vill installera ett 5-poligt 3-fasuttag, ett sådant kombiuttag på bilden.
Men vill inte installera ytterligare ett separat uttag för husvagnsstickproppen.
Vi behöver 16A, 230V för husvagnsstickproppen.
Passar en blå, så kallad, 3-polig husvagnsstickpropp 16A 230V i ett 3-fas 5-poligt, CEE-uttag, se bifogad bild?
Det är nämligen så att vi vill installera ett 5-poligt 3-fasuttag, ett sådant kombiuttag på bilden.
Men vill inte installera ytterligare ett separat uttag för husvagnsstickproppen.
Vi behöver 16A, 230V för husvagnsstickproppen.
Redigerat:
Har faktiskt inte sett någon standardadapter mellan trefasuttag och 16A CEE stickpropp.
Mellan schuko och blå 16A finns det.
Enklast är nog att tillverka en själv.
En CEE416/6 stickpropp för sladdmontage. En meter 3G2,5mm2 gummikabel och enu CEE216/6 blått skarvuttag så är det löst.
Nu förutsatte jag att det gällde inkoppling mot trefasuttag.
Om det är uttaget på bilden med ett vanligt schuko på så finns färdiga adaptrar på jula m fl.
Mellan schuko och blå 16A finns det.
Enklast är nog att tillverka en själv.
En CEE416/6 stickpropp för sladdmontage. En meter 3G2,5mm2 gummikabel och enu CEE216/6 blått skarvuttag så är det löst.
Nu förutsatte jag att det gällde inkoppling mot trefasuttag.
Om det är uttaget på bilden med ett vanligt schuko på så finns färdiga adaptrar på jula m fl.
Ett schucko får man inte belasta med 16A, utan bara max 10A, därför sitter det en husvagnsstickpropp på kabeln. Visst kan man tillverka en adapter själv av 3-fas CEE stickpropp, en bit elkabel och ett husvagnsuttag. Men jag trodde det fanns en liten praktisk adapter, som en kommentator nämnde, men han verkar ha missförstått och tror att vi vill ha schucko. Ett schocko-uttag sitter ju redan på det kombiuttag vi ska installera.
Redigerat:
Möjligt att de jag tänker på har en kort bit sladd dock är de inte hemmagjorda och med tre utgående CEE 230 V / 16 A. I TS fall kan det ju vara bra att sätta ett rent uttag CEE som nisse123 visade i #4 invid och avgrenat från trefasuttaget så är alla eventualiteter täckta.
Jo schucko får avsäkras 16A. Det på bilden pvan är ju byggd för 16A.
Faktisk Biltema verkar ha en sådan adapter 5-polig, 3-fasCEE till husvagnsuttag 3 polig 230V 16A.
Kompakt och bra, och ingen onödig kabel på adaptern.
artikelnummer 44389, kostar 89 pengar. Den som letar blir fyndig, som det heter.
Eller är det likt förbenat ett Schucko-uttag där på andra sidan?
Den kanske till och med har fasvändare så man kan välja vilken av de tre faserna man vill belasta.
Vi avser nämligen att ladda en elbil med upp till 16A.
Kompakt och bra, och ingen onödig kabel på adaptern.
artikelnummer 44389, kostar 89 pengar. Den som letar blir fyndig, som det heter.
Eller är det likt förbenat ett Schucko-uttag där på andra sidan?
Den kanske till och med har fasvändare så man kan välja vilken av de tre faserna man vill belasta.
Vi avser nämligen att ladda en elbil med upp till 16A.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Biltemas är nog schuko. Men har du husvagnsuttag på elbilsladdaren? Själv har jag trefashandske och schuko.
Som @Andreas La Motte skriver verkar det vara vanligare i Tyskland än här. https://goo.gl/images/pZsshL
Som @Andreas La Motte skriver verkar det vara vanligare i Tyskland än här. https://goo.gl/images/pZsshL