Vanlig Schuko som belastas 16A konternueligt blir varma och brinner ganska ofta.. Den är olämplig för mer än 10A under längre tid
När kontakten utvecklades för 100år sedan användes den för 6A och Max 10A man vidare utvecklade senare petskydd. För hemma miljö till den den tål 16A kortare stunder

Cee16a 1fas 3 poler blå. Eller 3fas 5 poler röd är utvecklade och tillverkade för att tåla 16a belastning
Viktigt är att stänga av belastningen innan man stoppar in och ur alla uttag

tommib
E _Elman_ skrev:
Vanlig Schuko som belastas 16A konternueligt blir varma och brinner ganska ofta
Jag säger inte emot dig men om du kommer med denna typ av påstående så får du dels gärna kvantifiera "ganska ofta", dels ange källa.

Det är mycket prat om att Schucko brinner men rätt lite fakta än så länge...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan det bero på att vi som ser och får byta brända Schucko inte har något större intresse att "redovisa" till någon "statistikhållare" vad vi gjort.
Jag håller till fullo med _Elman_ om att dom inte tål 16 A över tid och att man ofta ser brända uttag där det tex sitter kaffemaskiner, motorvärmar/kupéutag.
Skulle dom hålla för 16 A så finns det ju ingen anledning till att montera 16A CEE uttag.
Ps
Ingen "apparat/maskin" mår bra av att man över tid pressar ut det maximala, allt som pressas till max får en väsentligt kortare livslängd än om man belastar med marginaler.

Väldigt lite av dagens elsäkerhetsarbete skulle nog skett om inte undermåliga konstruktioner rapporterades, och pratar vi ”brinner” som i skapar eldsvåda som sprider sig skulle det förvåna mig mycket om sådant inte utreddes och rapporterades.

Men om man med ”brinner” menar att blecken överhettas och plasten missfärgas kan det förstås vara en annan sak, men då får man ju också fråga sig hur pass allvarligt detta är.

Att CEE-uttag är säkrare är det nog få som säger emot, men det innebär inte nödvändigtvis att schuko-uttag inte är säkra nog.

Fast granska ofta det stickproppen som har varit dålig och överhettats och sedan bränt sönder uttaget.

Blå cee är på alla sätt bättre utom att det är större.

Är det inte lite "lustigt" att lekmännen tror sig veta bättre än fackmännen hur man tex. kan belasta ett schuckouttag. Jag undrar vart lekmännen får sin information från?

tommib
Läs igen elmont. Jag säger inte emot påståendet, jag önskar bara mer belägg för det. Om ESV faktiskt var intresserat av att bedriva systematiskt elsäkerhetsarbete skulle man t.ex. ha en rapporteringsskyldighet för just denna typ av fel. Här pratar vi nämligen om ett systematiskt problem.

Som Nötegårdsgubben beskriver så undrar jag också vad man menar med brinner. Är det slappa bleck och missfärgad plast eller är det fullt utvecklad brand? Av en händelse tittade jag på en video på Youtube idag där någon dåre misshandlar Wago 221 och 222 genom att mata på typ 140A genom dem. De smälter men börjar inte brinna. Temperaturen är bortåt 400 grader. Detta visar att säkerheten faktiskt fungerar och hur vid marginalen är på den angivelse som gäller för Wago. Man kan misstänka att samma säkerhetsmarginaler finns på uttag av bättre kvalitet. Att prata om brända uttag när det handlar om lite missfärgning av plasten är kanske normalt i branschen men blir vilseledande när man pratar med lekmännen om det eftersom de flesta andra har en annan definition av bränd.

Slutligen kan jag kommentera att det visst kan finnas anledning att montera CEE216 istället för Schucko. T.ex. att det är mekaniskt robustare och tätare.

Så, jag säger som sagt inte emot. Det kanske kan vara så att Schucko är ett olämpligt uttag för laddning av elbilar, av flera anledningar. Men ska man påstå att det är så är det bra om man har belägg för det och inte bara anekdotisk bevisföring. Här skulle ESV faktiskt kunna göra en insats i och med den kraftiga ökningen av laddare hemma. Man borde helt enkelt titta på detta och se om det är ett faktiskt problem. Det vore välanvända pengar, till skillnad från spridandet av skräckpropaganda som de sysslar med annars.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Största problemet kommer sig nog av att dels kopplas det i vissa uttag frekvent i/ur så det blir mekaniskt försämrat dels som skrevs tidigare dessutom med lasten till. Samtidigt en del fall med relativt stor last likt exemplen från elmont där det istället skulle mått bra av att lossas anslutas någon gång emellanåt. Båda fallen kan man ganska enkelt råda bot på genom att välja både uttag och propp av lite bättre robustare utförande om man nu har lite syn för sånt,. Då är det inga problem att ladda en bil via schuko marginellt sämre än CEE och med överlapp så bra schuko bättre än tvivelaktiga CEE.

Elmans inlägg ovan ser jag som ganska oinitierat och mer i linje med den (skräck)propaganda som mer och mer verkar känneteckna elsektorn på alla nivåer. Och som sagt brända don av olika slag har inte så mycket med brand, brinna att göra mest uppkolning, missfärgning ofta utmynnande i funktionsfel inte bränder. Normal aktsamhet lite förnuft och kontroll så är just uttag för billaddning 16 A ett icketema säkerhetsmässigt lika viktigt att resten av kedjan också hålls i skick vid lite mer varaktig högre belastning.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Jag håller på att anlägga lite parkeringsplatser och hamnade i liknande fundering. Rent ekonomiskt så är en elbilsinsats för motorvärmare ca 5-10 ggr billigare än passande laddstolpe. Detta gör att initialt när många bilar ändå inte kan ladda med mer än 16A så vore det trevligt om man kunde köra schuko tills/om elbilar börjar bli mer vanligt. Och då med så hög laddström som möjligt.

Efter samtal med representanter för Garo i samband med installationen av motorvärmare så nämnde de att specifikt fasledaren i schukouttaget blivit varmt och då förstört uttaget. Jag grävde inte mer i det än att anta att det förmodligen under rätt(fel?) förutsättningar stämmer.

Dock så började jag fundera lite på det hela och det visar sig att protokollet för laddstyrning till bilarna inte har ett antal strömnivåer man kan välja från utan det är driftkvoten av en PWM signal som styr det. Så med värmesensorer i schukokontakten ska styrelektroniken i laddkabeln dynamiskt kunna sänka laddströmmen för att på så sätt skydda kontakten och uttaget mot för höga temperaturer.

Som jag läst så finns denna typ av lösning i vissa laddkablar, huruvida de enbart bryter strömmen eller sänker laddströmmen vet jag inte. Men med denna typ av lösning anser jag det som troligt att det fungerar att ladda med 16A från ett schukouttag utan att man riskerar att uttaget går sönder eller brinner upp. Att det sedan inte är den bästa lösningen håller jag med om.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Merbarne,
Du kan kanske drar fram 2,5 mm2 elkabel fram till där du ska ha uttagen. Jag vet inte om det finns kombiuttag med ett blått så kallat husvagnsuttag 1-fas 230 V, 16A och ett vanligt Schucko 1-fas 230 V 10A. Om det finns vore det genialt. Då kan du montera ett sådant kombiuttag på varje ställe du vill ha uttag för elbilsladdning(eller motorvärmare). Den elbilsägare som inte vill ta risker, använder då husvagnsuttaget 230 V 16A. Den som vill ta risker använder Schucko uttaget och belastar det med upp till 16A. Då är det bara själva Schucko-uttaget + Schucko-stickproppen som kan varma, 2,5 mm2 kabeln blir nog inte nämnvärt varm, då den får belastas med 16A.

Problemet med blå CEE är att de är så ovanliga. Det är väl nästan bara för husvagnar och i marinor de används av privatpersoner. Ska man ge goda förutsättningar för elbilsladdning och inte vill ha schuko är det nog typ 2 som gäller, men då åker man ju som parkeringsplatsanordnare även på kostnaden för den smarta elektroniken.

A Arnodt skrev:
Merbarne,
Du kan kanske drar fram 2,5 mm2 elkabel fram till där du ska ha uttagen. Jag vet inte om det finns kombiuttag med ett blått så kallat husvagnsuttag 1-fas 230 V, 16A och ett vanligt Schucko 1-fas 230 V 10A. Om det finns vore det genialt. Då kan du montera ett sådant kombiuttag på varje ställe du vill ha uttag för elbilsladdning(eller motorvärmare). Den elbilsägare som inte vill ta risker, använder då husvagnsuttaget 230 V 16A. Den som vill ta risker använder Schucko uttaget och belastar det med upp till 16A. Då är det bara själva Schucko-uttaget + Schucko-stickproppen som kan varma, 2,5 mm2 kabeln blir nog inte nämnvärt varm, då den får belastas med 16A.
Då vi anlägger 10+ platser så blir logistik den största faktorn i hur man väljer att koppla. Valet slutade på stolpmonterade bilvärmare med laddinsats sammankopplat i sektioner med 16mm2 kabel. Dessa insatser har som tidigare sagt schukouttag. Tyvärr finns insatserna inte med CEE-uttag som standard, eventuellt går det byta ut uttagen efteråt.

Då är du ju hemma på ett vettigt sätt med enkla insatser för stolpe. För att förebygga kan ni ju kolla och ev byta till bättre schuko uttag redan nu, om det är GARO ligger den Småländska genen tyvärr lite nära att falla åt fel håll sett till bästa bestyckning.

E elmont skrev:
Är det inte lite "lustigt" att lekmännen tror sig veta bättre än fackmännen hur man tex. kan belasta ett schuckouttag. Jag undrar vart lekmännen får sin information från?
Från märkningen på uttagen kanske?

Det är svårt att förutse värmeutvecklingen på schukouttag men de är som tidigare nämnts inte konstruerade för högre än 10 ampere. Från början bara 6 ampere men man ökade diametern något på stiften vilket gör att de då tål högre strömmar.

Fritt monterade uttag utomhus på vintern som inte utsätts för direkt solljus klarar 16A längre utan överhettning än uttag som är monterade inomhus i t.ex. ett varmt torkrum. Men man skall i varje fall inte dimensionera elbilsladdning för 16A via schukouttag.

GK100 GK100 skrev:
Då är du ju hemma på ett vettigt sätt med enkla insatser för stolpe. För att förebygga kan ni ju kolla och ev byta till bättre schuko uttag redan nu, om det är GARO ligger den Småländska genen tyvärr lite nära att falla åt fel håll sett till bästa bestyckning.
Är det standardmått på denna typ av uttag ? Skulle de gå att byta till CEE ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.