Hej,
Jag har nu till slut sågat upp en ek som stått och successivt fått färre och färre löv för att till slut bli helt kal.
Min fråga är om någon har erfarenhet av att använda denna typ av ved i en Keddy-spis? Jag vet att man ska vänta minst två år och att blanda ut med annan ved, exvis björk.

Funkar detta eller skall jag elda upp detta tillsammans med annat klipp i höst?? Staplad hög av nykluven ekved utomhus, med delar av vedkubbar i olika storlekar synliga i snitt, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går alldeles utmärkt, bara att kapa och klyva.
Har två Keddy som får blandved av vad som finns bl.a. ek. Jag brukar blanda granved med löv.

Det är högt värmevärde för Ek. Så det är utmärkt att elda. Det man skall tänka på är att det är ganska kompakt. Det är tungt att skära stickor av det för att tända. Och det behövs ganska mycket stickor för att det skall ta sig. Om man inte först tänder med annan ved. Den gångna vintern eldade jag nästan bara med Ek.

B
Av sprickorna att döma är den inte helt torr. Det är viktigt att den är torr för att minska risken. Relativt fin klyvning och två års torktid kör jag på.

Jag brukar sikta på 10% inblandning, mest för att minimera risken, och undviker att starta på ek.

Hej och tack för alla uppmuntrande svar!!
Jag hugger upp det hela och låter det torka i två år. Sedan får jag mixa 20% ek med 80% björk eller sälg.

Mvh// Lars Rydén

K
Har du någorlunda längre stockar kan man göra fina skärbrädor, mindre hyllor mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.