S
Vi ska ersätta vår 38 år gamla våtrumstapet mot våtrumsfärg (MVK godkända system VA (våtzon 2)). Håller på och river bort våtrumstapeten vilket går väldigt lätt vilket gör att jag misstänker att det är något som inte stämmer. Det är som två lager. Det första är att det släpper lätt och lämnar vad jag misstänker är lim och papper, sedan går det lagret att dra bort om man ser vad jag antar är gipsskivans papperslager eller del av? Se bilder.

• IMG_2508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2509.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2510.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2511.jpg
    Skapa konto
  • IMG_2512.jpg
    Skapa konto
Du har rivit bort det mesta av papperet på skivan det behövs ny gips. Det går tyvärr inte att ta bort sådana tapeter utan att förstöra gipset

S
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du har rivit bort det mesta av papperet på skivan det behövs ny gips. Det går tyvärr inte att ta bort sådana tapeter utan att förstöra gipset
Fast är pappret så viktigt att ha kvar då? Pappret som jag har tagit bort hade mycket ludd kvar från tapeten och dessutom bubblor på vissa ställen.

Det är papperet som håller ihop skivan men skall du sätta en glasfiber kanske det håller ändå

S Sp1nd3l skrev:
Fast är pappret så viktigt att ha kvar då? Pappret som jag har tagit bort hade mycket ludd kvar från tapeten och dessutom bubblor på vissa ställen.
Testa och ta bort allt löst och sedan spärrmåla och bredspackla så ser du om ytan duger och håller.
Gör bara några kvadrat meter ifall det inte håller.

S
Är det kanske dumsnålt att försöka använda de gamla gipsskivorna? Om vi skulle bestämma oss för att byta ut gipsskivorna - vad innebär det? Behöver våtrumstapeten fortfarande tas bort för att kunna ta bort gipsskivorna eller försöker man ta bort gipsskivorna med tapeten på? Slägga? Annat?

Sätta ny gips ovanpå så får ni starkare väggar dessutom. Pappen är det lilla men viktiga som håller ihopa gipsen. Skalle aldrig få för mig att ful-laga en sådan sak.

Vad är detta för rum hur skall du få tätt mot golvmattan skall du använda våtrumsväv gips utanpå kräver att du gör om golvet

S
Bo arnold Bo arnold skrev:
Vad är detta för rum hur skall du få tätt mot golvmattan skall du använda våtrumsväv gips utanpå kräver att du gör om golvet
Det är tvättstuga, så endast golv behöver vara våtzon 1 medan väggar kommer vara våtzon 2.

Edit: Och golvet ska göras om till GVK våtrumsmatta.

Då kanske du kan spackla o sätta en armeringsväv på gipset o måla sen i tvättstugor finns inga föreskrifter mer än för golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.