Vi ska ersätta vår 38 år gamla våtrumstapet mot våtrumsfärg (MVK godkända system VA (våtzon 2)). Håller på och river bort våtrumstapeten vilket går väldigt lätt vilket gör att jag misstänker att det är något som inte stämmer. Det är som två lager. Det första är att det släpper lätt och lämnar vad jag misstänker är lim och papper, sedan går det lagret att dra bort om man ser vad jag antar är gipsskivans papperslager eller del av? Se bilder.
Fast är pappret så viktigt att ha kvar då? Pappret som jag har tagit bort hade mycket ludd kvar från tapeten och dessutom bubblor på vissa ställen.Bo arnold skrev:
Testa och ta bort allt löst och sedan spärrmåla och bredspackla så ser du om ytan duger och håller.S Sp1nd3l skrev:
Gör bara några kvadrat meter ifall det inte håller.
Är det kanske dumsnålt att försöka använda de gamla gipsskivorna? Om vi skulle bestämma oss för att byta ut gipsskivorna - vad innebär det? Behöver våtrumstapeten fortfarande tas bort för att kunna ta bort gipsskivorna eller försöker man ta bort gipsskivorna med tapeten på? Slägga? Annat?
Klicka här för att svara