Jag har ett gammalt Mellbygarage från 80 talet som jag tänkt isolera för att kunna hålla 10-12 grader året om och kanske värma upp det enstaka dagar på vintern om jag har något projekt, men mestadels används det som förråd. Kör sällan in bilen om jag inte ska skruva så det kommer inte bli snö inne.
Ytterpanelen är egentligen inte dålig men den sitter direkt i stommen på garaget som är gjort av 90x45 mm reglar.
Takpannorna ska bytas och det finns bara masonit och plast under så ingen råspont. Snickaren tyckte jag skulle behålla den konstruktionen. Han tyckte även jag skulle behålla ytterpanelen och bygga luftspalt från insidan i varje fack. Jag tycker det verkar svårt att få det riktigt bra med ventilering och det kommer ju inte bli riktigt vindtätt.
Inser själv att det nästan är bättre att riva hela garaget och köpen en ny byggsats än att riva panelen och lägga ny råspånt för det blir ju bara stommen och takstolarna kvar men det känns sjukt onödigt.
Någon som gjort liknande renovering och har lite erfarenheter att dela med sig av? Även nyfiken på hur mycket en oisolerad platta bidrar till fukten inomhus.
Jag kommer sätta en mindre luftvärmepump och en avfuktare om det visar sig behövas.
Garaget är ca 40m2