maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ska sätta in en Siemens kombinerad inbyggnadskyl/frys KI87VVFE1 i ett Ikea skåp. De skriver ut hur mycket luftflöde som behövs, men hur översätts detta till hur mycket mellanrum som behövs?

I mitt fall är det lite speciellt då taket är väldigt lågt. Mellanrummet mellan skåp och tak är 2cm.

1) Skulle man tjäna något på att borra tex 100mm hål där bak (röd ring) eller är det onödigt?

2) Som ni ser är det täckskivor både till vänster och höger (täckskivan höger är ca 5cm sen vägg). Är det smart att borra ventilationshål på någon av dem?

3) Nån annan lösning eller om ni tror det blir tillräckligt med ventilation ändå?

[bild]

[bild]
står väl inget om flödet utan bara arean in resp ut. ett 100mm cirkulart hål är ju 78cm2 så 2-3 stycken funkar ju

maskeradeproggaren
returen returen skrev:
står väl inget om flödet utan bara arean in resp ut. ett 100mm cirkulart hål är ju 78cm2 så 2-3 stycken funkar ju
Tack. Snickarna har tagit bort baksidan av skåpet så de tror ventilationen kommer vara ok utan extra lufttillförsel så vi kör på det, så antar jag märker om kompressorn börjar arbeta mer tungt om det behövs mer ventilatation?

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Tack. Snickarna har tagit bort baksidan av skåpet så de tror ventilationen kommer vara ok utan extra lufttillförsel så vi kör på det, så antar jag märker om kompressorn börjar arbeta mer tungt om det behövs mer ventilatation?
ljudet borde öka

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
returen returen skrev:
ljudet borde öka
Det verkar faktiskt funka rätt bra. Trots en del varma dagar så tycker jag inte man hört att det jobbat mer, kylskåpet är väldigt tyst. Good times!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.