457 läst ·
8 svar
457 läst
8 svar
Går det ångra installerad wc och byta ut?
Pågående badrumsrenovering. Jag har för länge sedan fått hem en Burlington Guild wc, vill gärna ha den men är lite orolig för att jag kommer tycka det blir för trångt. Tror det blir ca 39,5 cm mellan wc-stol och kommod. Däremellan ska man passera till badkaret, dock är det luftigt efter att man passerat wc:n.
Tycker det känns ok när jag ställer en stol på det avståndet till min diskbänk.
***Men om jag ångrar mig - går det byta ut till en annan wc utan alltför mycket nackdelar (t.ex. estetiska)?***
PS Om jag ska ta en superkompakt istället - är det någon som vet ifall det funkar att ansluta IFÖ Sign 6832 till S-lås?
Annars har jag även hittat denna 60,5 cm djup https://hillceramic.se/shop/badrum/...MI6Z7007aGkwMVmWKRBR0oFh52EAEYASACEgLD-fD_BwE DS
DS
Tycker det känns ok när jag ställer en stol på det avståndet till min diskbänk.
***Men om jag ångrar mig - går det byta ut till en annan wc utan alltför mycket nackdelar (t.ex. estetiska)?***
PS Om jag ska ta en superkompakt istället - är det någon som vet ifall det funkar att ansluta IFÖ Sign 6832 till S-lås?
Annars har jag även hittat denna 60,5 cm djup https://hillceramic.se/shop/badrum/...MI6Z7007aGkwMVmWKRBR0oFh52EAEYASACEgLD-fD_BwE DS
DS
Allt beror på hur avloppsröret har placerats, för en vanlig wc så brukar man sikta på att komma så nära 6cm från färdig vägg som möjligt, då blir en standard ganska tajt mot väggen och du uppfyller kraven för tätskiktet utan problem.
Burlington toan har bakåtutkast vilket gör att den anslut med en stående wc-stos, fråga din rörläggare om den skulle funka att ansluta med en flex-stos, då kan du kanske flytta stolen 2-3cm i sidled.
Vill du istället ha en ”vanlig” wc så är det som sagt avloppsröret i golvet som styr. Finns excentrisk på 3cm man kan nyttja i nödfall.
Burlington toan har bakåtutkast vilket gör att den anslut med en stående wc-stos, fråga din rörläggare om den skulle funka att ansluta med en flex-stos, då kan du kanske flytta stolen 2-3cm i sidled.
Vill du istället ha en ”vanlig” wc så är det som sagt avloppsröret i golvet som styr. Finns excentrisk på 3cm man kan nyttja i nödfall.
Det man absolut bör göra i min mening är att använda någon form av standard på toaletten, saker går sönder och det vore jäkligt trist om det är helt omöjligt att få tag på reservdelar eller stol som passar om några år. Därför är jag emot specialinbyggda saker, men enligt en formummedlem så "går dom aldrig sönder". Men så kanske är fallet i Stockholm där man renoverar badrummet var 10e år. Sånt har man inte råd med på landsbygden där ska dom hålla 30-40 år eftersom en sådan renovering lätt kan kosta som halva värdet på hela kåken.
Håller med till 100%.RoTe skrev:
Det man absolut bör göra i min mening är att använda någon form av standard på toaletten, saker går sönder och det vore jäkligt trist om det är helt omöjligt att få tag på reservdelar eller stol som passar om några år. Därför är jag emot specialinbyggda saker, men enligt en formummedlem så "går dom aldrig sönder". Men så kanske är fallet i Stockholm där man renoverar badrummet var 10e år. Sånt har man inte råd med på landsbygden där ska dom hålla 30-40 år eftersom en sådan renovering lätt kan kosta som halva värdet på hela kåken.
Den engelska skiten som säljs till svenska konsumenter har inget här att göra, passar inte med några av våra regler för våtrum och man behöver hitta på egna lösningar för att kunna uppfylla kraven som finns.
En del Burlington toastolar har ju tex avloppsanslutningen typ 30cm ur från väggen. Kanon när man sen skall byta till ev vanlig wc för att man tröttnat på att köra nya spolmekanismer till sin fina engelska toa varannat år och den nya Ifön hamnar mitt i badrummet 😁
Tack för svar men min fråga var:
***Men om jag ångrar mig - går det byta ut (installerad wc) till en annan wc utan alltför mycket nackdelar (t.ex. estetiska)?***
I mitt fall är golvavloppet 6 cm från planerad vägg, flytspackling har skett.
***Men om jag ångrar mig - går det byta ut (installerad wc) till en annan wc utan alltför mycket nackdelar (t.ex. estetiska)?***
I mitt fall är golvavloppet 6 cm från planerad vägg, flytspackling har skett.
Jag svarade ju på din fråga i mitt första inlägg. Ja det går om avloppsröret är korrekt placerat för den wc du ev vill istället, och se till att dom limmar wc och inte skruvar en så du inte får hål i klinkern om du skall byta till en annan sen
Klicka här för att svara