2 036 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Går det byta slang mot rör?
Du lyckas sannolikt inte byta den gamla slangen mot en ny likadan heller. RöriRör köps färdiga. Slangen dras inte efteråt, på så vis som man ofta drar elkabel. Yttre rörets funktion är mest att ge indikation på läckage. Om det blir en läcka, så kommer vatten att läcka ut på ett synligt ställe. Den har inte samma funktion som elrör, där man kan dra nya kablar.V VarmdoBo skrev:
OK. Det går tydligen inte att byta PAL 25 mot prisol 22.F fribygg skrev:
Tack för all hjälp. Skyddslangarna är ju på plats så det var därför jag ställde frågan.
Då blir nog scenariot som jag fått tilldelat från andra rörfirmor att vi får ta upp golv och väggar för att lägga dit koppar 28 då PAL 25 är för litet.
Vi ångrar nu installationen av luft/vattenvärmepump. Varit bättre att sätta dit en vanlig elpanna.
Fast en av tankarna med RiR är just att man ska kunna byta medieröret vid behov. Dock är det sällan särskilt enkelt...A AG A skrev:Du lyckas sannolikt inte byta den gamla slangen mot en ny likadan heller. RöriRör köps färdiga. Slangen dras inte efteråt, på så vis som man ofta drar elkabel. Yttre rörets funktion är mest att ge indikation på läckage. Om det blir en läcka, så kommer vatten att läcka ut på ett synligt ställe. Den har inte samma funktion som elrör, där man kan dra nya kablar.
PAL-rören är dessutom lite styvare, så det kan bli kärvt.
Utbyte av rör i tomrör
Ett skadat LK PE-X Universalrör dimension 16x2,0
kan normalt bytas utan förstörande ingrepp i bygg-
naden. Detta under förutsättning att installationen
utförts enligt anvisningarna och att LK Fixerings-
brickor och LK Klammer använts i den omfattning
som monteringsanvisningarna föreskriver.
LK rekommenderar max fyra böjar från fördelare
till tappställe varav högst två får understiga en
radie av 100 mm.
LK PAL Rör-i-Rör betecknas som ej utbytbart, men
kan bytas om endast två böjar med en radie av min.
100 mm installeras.
PEX 25x3,5 har lägre tryckfall per meter än kopparrör 28x1,2. Så du ska nog börja med att leta felet någon annan stans innan du river upp golven.V VarmdoBo skrev:OK. Det går tydligen inte att byta PAL 25 mot prisol 22.
Tack för all hjälp. Skyddslangarna är ju på plats så det var därför jag ställde frågan.
Då blir nog scenariot som jag fått tilldelat från andra rörfirmor att vi får ta upp golv och väggar för att lägga dit koppar 28 då PAL 25 är för litet.
Vi ångrar nu installationen av luft/vattenvärmepump. Varit bättre att sätta dit en vanlig elpanna.
Gamla kombipannan i källaren gick sönder och skorstenen dömdes ut av sotaren.Demmpa skrev:
Skaffade då en vattenburen braskamin och ställde den i huset med ny skorsten.
Då vi saknar elvärme i vattensystemet så tyckte vi att det skulle bli OK med en Luft/Vatten värmepump.
Då vi har braskaminen blev jag rekommenderad att skaffa en acctank till den med komplement av en värmepump. Braskaminen ger 14Kw och värmde huset bra när vi eldade så det köptes in en Luft/vatten VP på 16 KW. Förra året drogs slangar till värmen från acctanken och jag undrade om det inte var lite klent med dem. Dagen innan nyår installerades tanken och värmepumpen och firman tog helg. Ingen värme från kamin eller värmepump på hela helgen och vardagen efter nyårshelgen gjordes en bypass så vi fick värme igen från kaminen. De har varit här och ändrat lite i källaren och krypgrunden. Värmepannan värmer acctanken men får inte ner någon värme från kaminen. Källaren blir varm men jag får ingen värme upp i huset från acctanken. De förbindelserna är gjorda med LK PAL 25 med skarvar.
Har även fått reda på att det inte får vara plastslang till och från en vattenmantlad braskamin.
Anslutningen till värmepumpen är felaktig och går inte att isolera så det är en del som måste göras om.
Jag behövde tydligen skriva av mig.
Har inte speciellt med böjar, de har satt dit hörnskarvar!useless skrev:
Fast en av tankarna med RiR är just att man ska kunna byta medieröret vid behov. Dock är det sällan särskilt enkelt...
PAL-rören är dessutom lite styvare, så det kan bli kärvt.
Utbyte av rör i tomrör
Ett skadat LK PE-X Universalrör dimension 16x2,0
kan normalt bytas utan förstörande ingrepp i bygg-
naden. Detta under förutsättning att installationen
utförts enligt anvisningarna och att LK Fixerings-
brickor och LK Klammer använts i den omfattning
som monteringsanvisningarna föreskriver.
LK rekommenderar max fyra böjar från fördelare
till tappställe varav högst två får understiga en
radie av 100 mm.
LK PAL Rör-i-Rör betecknas som ej utbytbart, men
kan bytas om endast två böjar med en radie av min.
100 mm installeras.
Du verkar ju ha fler och andra problem än rör och kopplingar. Bättre att bena ut allt i rätt ordning och åtgärder därefter.V VarmdoBo skrev:Gamla kombipannan i källaren gick sönder och skorstenen dömdes ut av sotaren.
Skaffade då en vattenburen braskamin och ställde den i huset med ny skorsten.
Då vi saknar elvärme i vattensystemet så tyckte vi att det skulle bli OK med en Luft/Vatten värmepump.
Då vi har braskaminen blev jag rekommenderad att skaffa en acctank till den med komplement av en värmepump. Braskaminen ger 14Kw och värmde huset bra när vi eldade så det köptes in en Luft/vatten VP på 16 KW. Förra året drogs slangar till värmen från acctanken och jag undrade om det inte var lite klent med dem. Dagen innan nyår installerades tanken och värmepumpen och firman tog helg. Ingen värme från kamin eller värmepump på hela helgen och vardagen efter nyårshelgen gjordes en bypass så vi fick värme igen från kaminen. De har varit här och ändrat lite i källaren och krypgrunden. Värmepannan värmer acctanken men får inte ner någon värme från kaminen. Källaren blir varm men jag får ingen värme upp i huset från acctanken. De förbindelserna är gjorda med LK PAL 25 med skarvar.
Har även fått reda på att det inte får vara plastslang till och från en vattenmantlad braskamin.
Anslutningen till värmepumpen är felaktig och går inte att isolera så det är en del som måste göras om.
Jag behövde tydligen skriva av mig.
Firman du haft är kanske inte så insatt och klarar dåligt av att göra lösningar utanför standard 1A. Samma kanske gäller de andra som föreslår ett större jobb bara för att lägga in Cu 28. Risk att du blir skinnad i onödan.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det ser ut som du har flera parallella slingor från Acktanken, om det är det vi ser på bilden.Och du får varmt på källarvåningen. Då låter det väl som du har någon obalans i flödet så att källaren "kortsluter" flödet. Allt går i en slinga som har lite lägre flödesmotstånd.
Nu är jag ingen expert, men har uppfattat att sådant löser man genom att strypa lite på den slinga som får hela flödet. Detaljerna bör en kompetent VVS firma kunna ordna lätt.
Nu är jag ingen expert, men har uppfattat att sådant löser man genom att strypa lite på den slinga som får hela flödet. Detaljerna bör en kompetent VVS firma kunna ordna lätt.
Det är inte bara dessa vinklar, det verkar som det var svårt att böja slangarna.useless skrev:
Frågan är om jag hittar någon som kan lösa problemen. Verkar som firman som gjort installationen inte vet hur göra.


