Hej,

Man hör ofta att ett bord med äkta träskiva kan man slipa ner och behandla om när ytan blir kass. Nu har vi varit o tittat på ett köksbord som har ganska djupa defekter. Från början är bordet lackat(matt) men lacket har slitets bort, samtidigt har man haft fukta på bordet vilket gjort att det blivit lite djupare sprickor. Min gissning är att man behöver ta av 1-2 mm för att kunna få bordet jämnt och fint.

Vad jag förstår är det dock väldigt svårt att handslipa ett bord så pass mycket och ändå få det jämnt? Och att köra en hand hyvel är tydligen inte så mycket lättare.

Stämmer detta? Är det bättre att leta efter annat bord?

Anledningen till att vi gärna hade köpt just detta är för att vi redan har ett sådant bord och är riktigt nöjda men de säljs inte nya längre.

Ska ni ha bordet omålat? För annars kan ni ju spackla igen sprickorna. En annan variant är att lägga en annan yta ovanpå som exempelvis av mosaik.

MissAnpassad skrev:
Ska ni ha bordet omålat? För annars kan ni ju spackla igen sprickorna. En annan variant är att lägga en annan yta ovanpå som exempelvis av mosaik.
Det speciella med detta bordet är just ytan, det ser ut som att den består av 1 ända stor planka också har man då använt någon form av 2 komponents mack lack på den. Ska man lägga en helt annat yta så kan man lika bra köpa ett helt annat bord.

Jo jag känner till träspackel som är gjort för just detta men problemet är att träet är lite mörkt i sprickorna så tyvärr måste det slipas ner för att det ska bli snyggt.

Det är inga problem att slipa och få det bra men du behöver bra grejjor, en bandslip och en roterande/oscillerande slip.
Om man är riktigt kinkig med att tjockleken på skivan skall bli exakt över hela ytan så kan man göra gropar på lite strategiska ställen som är lika djupa som den djupaste skadan man vill slipa bort.

Var försiktig med bandslipen i början om du är ovan med en sån, den avverkar väldigt fort om den får stå stilla på ett ställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.