Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Jag köpte en sådan adapter på Netonnet och det fungerade inte. Säljaren i butiken rekommenderade denna adepter just för mitt ändamål, men det fungerade inte.
Hur gjorde du? Kollade du videon etc. i inlägget ovan?

Det här är som sagt ett "bakvänt" sätt att visa video från en extern källa på en modern iMac så det kräver lite mekande. Det är ev. inte självklart för den som inte har bakgrundskunskaperna.

Jag har inte gjort någonting än förutom att koppla switchen till TVn

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hur gjorde du? Kollade du videon etc. i inlägget ovan?

Det här är som sagt ett "bakvänt" sätt att visa video från en extern källa på en modern iMac så det kräver lite mekande. Det är ev. inte självklart för den som inte har bakgrundskunskaperna.

Jag har inte gjort någonting än förutom att koppla switchen till TVn
TVn? Var det inte en iMac du ville visa bilden från Switchen på?

Jo, men jag får det inte att fungera, därför kopplade jag in till tv.

B b8q skrev:
TVn? Var det inte en iMac du ville visa bilden från Switchen på?

Jo, men jag får det inte att fungera, därför kopplade jag in till tv.
Med eller utan adaptern? Om du inte kan få bild på en TV utan adaptern så får man börja felsökningen där.

Du lär dock inte få bild på en TV med adaptern. (Rätta mig gärna om jag har fel någon.)

Det fungerar väl att koppla till tvn utan adapter. Jag får det inte att fungera på iMac med adapter.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Med eller utan adaptern? Om du inte kan få bild på en TV utan adaptern så får man börja felsökningen där.

Du lär dock inte få bild på en TV med adaptern. (Rätta mig gärna om jag har fel någon.)

På en TV väljer man ju normalt sett vilken källa (source) som ska visas på skärmen. HDMI, USB, Antenn osv.

På en iMac är det nog lite krångligare att övertala skärmen att inte visa bilden från den integrerade datorn utan istället använda signalen från en extern källa. Det kanske går, men fråga mig inte hur.

B b8q skrev:
På en iMac är det nog lite krångligare att övertala skärmen att inte visa bilden från den integrerade datorn utan istället använda signalen från en extern källa. Det kanske går, men fråga mig inte hur.
Det står beskrivet på länken ovan. Vad man gör är att "lura" iMac:en att man håller på att digitalisera/fånga en ström från en extern källa. Tänk dig "webkamera" eller dylikt. Sedan så visar man den fångade bilden på skärmen i ett fönster eftersom man vill kunna kontrollera kvaliteten på det man "filmar".

Men den rekommenderade adaptern så får man tydligen ingen fördröjning utan det skall fungera bra.

Men det är lite av ett hack, och kräver naturligtvis hela andra handgrepp än att bara koppla in en extern källa till en skärm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.