Hej!

Vi har en sommarstuga i Mellansverige som inte är vinterbonad. Planen är att isolera vinden från insidan och göra om den till ett sovloft.

Vi funderar på om vi kan göra arbetet själva, både för att spara in budget och att det känns som bra kunskap att ta med oss för framtida renoveringar. Vi har ingen tidigare erfarenhet av att isolera, men är beredda att lägga den extra tiden det kommer ta och läsa på ordentligt.

Undrar därmed:
  • Är det ett rimligt projekt för nybörjare, eller finns det moment där ni rekommenderar att ta in en hantverkare? Vi har tänkt anlita en elektriker för all eldragning, så tänker utöver det.
  • Vilka är de vanligaste misstagen när man isolerar en vind inifrån? Vad är viktigast att tänka på för att undvika problem med t.ex. fukt eller ventilation? Vi har koll på vikten av luftspalt.
  • Är det klokt att låta någon göra en fuktkontroll eller besiktning innan vi börjar?
  • Idag är takhöjden upp till nock 170 cm. För att behålla så mycket höjd som möjligt funderar vi på 30 cm glasullsisolering. Är det en rimlig nivå om vi vill kunna vara i stugan året om?
  • Takbjälkarna är bara 15 cm så vi kommer behöva sala på dessa, är det något speciellt vi ska tänka på i det momentet?
Se bild. Alla tips tas väldigt tacksamt emot!
A

• 53355563_1440x0.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bosroc
  • Laddar…
30cm är mycket för en sommarstuga, jag hade nöjt mig med de 15cm som takstolarna är. Ni kommer aldrig kunna räkna hem 30cm i ett hus som inte är permanent bebott

• Gilla
amarama och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Själva arbetet att isolera tar tid och är svettigt om det görs på sommaren. Men svårt är det verkligen inte.

• Gilla
r.kaden och 2 till
  • Laddar…
JA så klart det går

Düsseldorff
M maria01 skrev:
JA så klart det går
Tack för ditt inspel vilket, som alltid, gav stort värde i diskussionen.

• Haha
Norgus och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Själva arbetet att isolera tar tid och är svettigt om det görs på sommaren. Men svårt är det verkligen inte.
vilket stort värde i diskussionen.du gav

Karrock
En bra metod är att fästa 45mm reglar vinkelrätt mot takstolarna och isolera ett skikt mellan takstolarna som hålls uppe av dessa reglar, och ett 45mm skikt mellan reglarna.

Man behöver fundera igenom luftspalt ovanför isoleringen och vad för typ av ånbroms/spärr som ska upp, och på vilken sida av isoleringen ska vara.

Planeringen är det svåra, eftersom det aldrig går att tillämpa regler och tumregler fullt ut utan att kompromissa eller förvirras av motstridiga info. Arbetet innehåller bara enkla moment.

• Gilla
amarama och 1 till
  • Laddar…
Vi bor permanent i en sommarstuga, som är tilläggsisolerad, i Mellansverige och vi har ca 12-35 cm isolering i taket beroende på om man mäter i mitten eller ute vid väggen. Det är inga problem att hålla varmt till hyfsad kostnad men huset kyls ner snabbt på vintern och värms snabbt på sommaren. Vi kommer antagligen sala på uppåt när vi ändå byter råspont om några år för bättre komfort men ekonomiskt kommer vi möjligen räkna hem det på 35-40 år men antagligen inte ens då.

Så 30 cm räcker alldeles säkert för er, själv hade jag nog gjort som någon annan skrev och nöjt mig med 15 cm om ni inte ska bo där permanent. Eftersom ni behöver luftspalt hade jag troligen lagt 95-120 mm isolering mellan befintlig takstolar och salat på med 45-70mm reglar tvärs takstolarna samt isolerat. Jag är tveksam till att det är ekonomiskt försvarbart att göra på det viset men jag hade nog ändå gjort så för det känns bra att bryta köldbryggor så mycket som möjligt

• Gilla
amarama
  • Laddar…
Düsseldorff
M maria01 skrev:
vilket stort värde i diskussionen.du gav
Tack, känns bra att du ser skillnaden mellan att faktiskt tillföra mening och att vara helt meningslös.

A amarama skrev:
Hej!

Vi har en sommarstuga i Mellansverige som inte är vinterbonad. Planen är att isolera vinden från insidan och göra om den till ett sovloft.

Vi funderar på om vi kan göra arbetet själva, både för att spara in budget och att det känns som bra kunskap att ta med oss för framtida renoveringar. Vi har ingen tidigare erfarenhet av att isolera, men är beredda att lägga den extra tiden det kommer ta och läsa på ordentligt.

Undrar därmed:
  • Är det ett rimligt projekt för nybörjare, eller finns det moment där ni rekommenderar att ta in en hantverkare? Vi har tänkt anlita en elektriker för all eldragning, så tänker utöver det.
  • Vilka är de vanligaste misstagen när man isolerar en vind inifrån? Vad är viktigast att tänka på för att undvika problem med t.ex. fukt eller ventilation? Vi har koll på vikten av luftspalt.
  • Är det klokt att låta någon göra en fuktkontroll eller besiktning innan vi börjar?
  • Idag är takhöjden upp till nock 170 cm. För att behålla så mycket höjd som möjligt funderar vi på 30 cm glasullsisolering. Är det en rimlig nivå om vi vill kunna vara i stugan året om?
  • Takbjälkarna är bara 15 cm så vi kommer behöva sala på dessa, är det något speciellt vi ska tänka på i det momentet?
Se bild. Alla tips tas väldigt tacksamt emot!
A
Vilken vacker vind ni har, lycka måste vara att få vakna upp i den !!❤️❤️❤️❤️❤️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.