Hej,
Flyttade nyligen in en bostadsrätt, där dörren till förrådet sitter dåligt till vilket leder till att den skrapar i golvet vid en viss del bara). Kan man göra något för att undvika detta med dörren är det pga vårt trägolv som "bucklat" upp lite vid just den delen som gör att dörren skrapar emot? Känns inte som det vilket jag tror, men finns det något annat man kan göra för att undvika fler/tydligare märken på golvet än vad som är nu?
Bifogar lite bilder på golvet och dörren.
Flyttade nyligen in en bostadsrätt, där dörren till förrådet sitter dåligt till vilket leder till att den skrapar i golvet vid en viss del bara). Kan man göra något för att undvika detta med dörren är det pga vårt trägolv som "bucklat" upp lite vid just den delen som gör att dörren skrapar emot? Känns inte som det vilket jag tror, men finns det något annat man kan göra för att undvika fler/tydligare märken på golvet än vad som är nu?
Bifogar lite bilder på golvet och dörren.
1) Slipa ned undersidan av dörren? Ev sätta en tunn möbeltass undersidan av dörren om det bara är ytligt.
2) Trimma gångjärnet, rikta upp det, eller schimsa med en bricka? Så att dörren höjs lite (vet inte om det fungerar på den typen). Vissa gångjärn kan justeras via skruvarna, tror jag.
3) Slipa ned golvet något (om det är märken att åtgärda, samt finns en tjocklek att bearbeta det.
2) Trimma gångjärnet, rikta upp det, eller schimsa med en bricka? Så att dörren höjs lite (vet inte om det fungerar på den typen). Vissa gångjärn kan justeras via skruvarna, tror jag.
3) Slipa ned golvet något (om det är märken att åtgärda, samt finns en tjocklek att bearbeta det.
Hej igen,Matti_75 skrev:
Ska jag skruva ut de övre skruvarna både uppe och nere, och skruva in dem undre både uppe och nere? Eller skruva ut båda uppe och skruva in båda nere?
Den första bilden här är hur det ser ut uppe just nu på dörren, och den andra är hur det ser ut där nere på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd en insexnyckel, storlek 4 vill jag minnas, och börja med att delvis skruva ur den övre skruven. Motsols sett ovanifrån.
Ta sedan den undre skruven och skruva in den mer in i gångjärnet. Då pressas dörren uppåt och du får mer frispel under dörren.
Klicka här för att svara