Funderar kring om det går att få till en rimlig fast installation till denna lampa?
Taket utan el i nuläget, ingen takdosa eller lös sladd från taket (enl. instruktion). Vill få dit fast installationskabel.

Kopplingen sitter i den del av lampan som sen ska klickas fast mot metallblecket, dvs kabeln måste kopplas innan lampan kommer på plats.
Tror ni att det går att få dit lampan med en redan klamrad kabel?
Sätta upp lampan med kopplad kabel först och sen klamra i efterhand? (Och acceptera att den inte går att få ned lampan utan att plocka ned kablarna också)

Tacksam för ideer!

• Vit rund elektrisk takarmatur med avtagbar baksida och exponerad kopplingsdosa, placerad på en randig matta i gult och lila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual för montering av taklampa, med bilder som visar installationssteg och specifikationer som effekt, spänning och IP-klassificering.
    Skapa konto
tommib
Varför menar du att det inte skulle gå? Du har ett hål där kabeln kommer in. Du har en fästbygel som ska skruvas i taket. Du lossar lampan från fästbygeln genom att trycka in de två "knapparna" på sidorna. Om du fäster upp bygeln och måttar in kabeln så borde du kunna ansluta den utan problem i anslutningsdosan och sedan vika upp lampan och klicka fast den på bygeln. Det är ju rätt mycket extra plats där du tar in kabeln så en liten bukt på den får nog också plats om du vill.

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
Den armaturen är inte avsedd för en installationskabel, utan för en oval anslutningskabel. Det beror lite på om man vill att den ska hålla IPX4.

EK-ledarna på en utanpåliggande installationskabel är ganska styva. Det kan bli lite besvärligt att trycka upp dem på plats.

FK från ett förutom skulle funka lite bättre.

Så jag rekommenderar en anslutningskabel med stickpropp och ett lamputtag bredvid. Eller ännu hellre, köp en riktig armatur.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
EK-ledarna på en utanpåliggande installationskabel är ganska styva. Det kan bli lite besvärligt att trycka upp massmord på plats.
Ja det är alltid bökigt :D

• Haha
tommib
  • Laddar…
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den armaturen är inte avsedd för en installationskabel, utan för en oval anslutningskabel. Det beror lite på om man vill att den ska hålla IPX4.

EK-ledarna på en utanpåliggande installationskabel är ganska styva. Det kan bli lite besvärligt att trycka upp dem på plats.

FK från ett förutom skulle funka lite bättre.

Så jag rekommenderar en anslutningskabel med stickpropp och ett lamputtag bredvid. Eller ännu hellre, köp en riktig armatur.
Varför menar du att denna armatur är för oval anslutningskabel? Plinten är ju en alldeles standard anslutningsplint för fast installation. Jag tycker absolut att det ser ut som att en vanlig installationskabel får plats och att det ska vara fullt möjligt att installera den där med en utanpåliggande fast ledning. Ja, det blir lite pill men det är det med många armaturer.

Edit: Det verkar röra sig om denna armatur. I så fall är den 28 cm i diameter vilket ger att man borde ha ca 15 cm kabel att jobba med inne i lampan. Lägg till att första klammern inte sitter dikt an lampan utan kan sitta kanske 7 cm bort så har man över 20 cm installationskabel att jobba med. Ja, det är lättare att installera armaturen först och kabeln sen men jag tror inte det på något sätt är omöjligt att sätta den på en befintlig kabel.

Ärligt talat en rätt snygg armatur. Jag ångrar nästan att jag köpte en annan liknande på Hornbach tidigare idag...

Redigerat:
Det framgår inte vilken typ av kabel som den stöder. Man kan ana att det ska vara en oval kabel, och att den möjligen ska dragavlastad under luckan. Dessutom håller den IP44. Så manteln måste få plats under luckan.

Elektrisk anslutningsplint med märkning för fas och nolla i en armatur.
Skapa konto

Det går ju inte med en styv installationskabel, utan den måste avmantlas 10-15 cm för att ledarna ska bli mjuka nog att installera med kabeln klamrad. Att avmantla en kabel går dock inte då ledarna kommer i kontakt med taket och armaturens fästjärn.

Sedan är armaturen märkt som dubbelisolerad samtidigt som plinten anger att den ska skyddsjordas.

Jag trodde Namron skulle vara bättre trots sitt låga pris. Synd. Men det finns tydligen inga gratisluncher.

Manualen visar ingen jordmarkering på plinten, en miss kan man tycka att de sedan sätter din en plint med just ett sådant märke.

Lite skyddsslang av lämplig sort över ledarna borde väl duga för att ge ett dubbelt skydd.

A
Märklig design med så lite plats inne vid plinten men så mycket plats utanför. Håller med Bo där. Verkar inte vara gjord för installationskabel.

Det var ju i alla fall bra att det finns en plats i plinten för att parkera skyddsjorden. Det ska ju vara framdraget skyddsjord till klass 2-produkter.

A avh67f skrev:
Det var ju i alla fall bra att det finns en plats i plinten för att parkera skyddsjorden. Det ska ju vara framdraget skyddsjord till klass 2-produkter.
Då får inte plinten vara märkt med symbolen för skyddsjord utan med ett "E" (enligt 60598).

• Gilla
Dr.Mugg och 2 till
  • Laddar…
A
Intressant. Då fick jag lära mig något nytt. 👍

Tack för alla svar!

Alright, om installationskabel inte är en rimlig lösning som får jag kika efter en annan armatur helt enkelt.
Tråkigt när det var ok design (rent estetiskt alltså...) och mycket ljus för en liten peng!

A AntonEkl skrev:
Tack för alla svar!

Alright, om installationskabel inte är en rimlig lösning som får jag kika efter en annan armatur helt enkelt.
Tråkigt när det var ok design (rent estetiskt alltså...) och mycket ljus för en liten peng!
Ge inte upp så lätt det är som sagt ingen omöjlighet att göra det du vill även om det är lite onödigt bökigt på den modellen. Du behöver ju inte jobba upprepat och länge med att montera såna så ta tiden som krävs och gör ett bra jobb så är det unga problem om du är normalt händig. Utnyttja det stora utrymmet före den trånga anslutningen för lite slack så är du i mål.

• Gilla
Dr.Mugg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ge inte upp så lätt det är som sagt ingen omöjlighet att göra det du vill även om det är lite onödigt bökigt på den modellen. Du behöver ju inte jobba upprepat och länge med att montera såna så ta tiden som krävs och gör ett bra jobb så är det unga problem om du är normalt händig. Utnyttja det stora utrymmet före den trånga anslutningen för lite slack så är absolut
GK100 GK100 skrev:
Ge inte upp så lätt det är som sagt ingen omöjlighet att göra det du vill även om det är lite onödigt bökigt på den modellen. Du behöver ju inte jobba upprepat och länge med att montera såna så ta tiden som krävs och gör ett bra jobb så är det unga problem om du är normalt händig. Utnyttja det stora utrymmet före den trånga anslutningen för lite slack så är du i mål.
Absolut. Gör som bo skriver ovan. Ta vanlig anslutningskabel och anslutning stickpropp och klamra fast anslutningskabeln i taket. Använd bara inte de skitfula plastklammerna

TS

Angående rubriken. Vad syftar du på med just Bra?
Säker mot överhettning?
Rostfri?
Tålig mot fukt?
Kan ställas på elektrisk ledande underlag.
E t c...

H Hybro skrev:
TS

Angående rubriken. Vad syftar du på med just Bra?
Säker mot överhettning?
Rostfri?
Tålig mot fukt?
Kan ställas på elektrisk ledande underlag.
E t c...
Hmm, var det i denna tråd du menade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.