9 349 läst ·
62 svar
9k läst
62 svar
Går denna borrmaskin att rädda?
Trams, vad skulle göra den där mer farlig än en ny maskin då ?P per s skrev:
Och det där ÄR en kvalitetsmaskin.
Sen kanske det ekonomiskt sett inte lönar sig att laga om man ska låta någon annan göra det mot betalning, men det var ju inte det som det handlade om här.
Åh herregudP per s skrev:
Försök nu inte laga något som är trasigt utan släng allt som felar utan att fundera och köp nått riktigt dyrt.
Då slipper man att belasta sig med lärdomar och kunskap, och dessutom ger man sina efterlevande en sund attityd om att man ska inte ge sig på något man inte förstår.
Räcker ändarna ihop?
Går de att lägga omlott?
Löda är lätt om man bara gör råden kopparren och blankt innan man värmer och använder fluss(fyllt) tenn.
Man förtennar delarna innan man fogar samman.
Lite pilligt är det förstås.
Går de att lägga omlott?
Löda är lätt om man bara gör råden kopparren och blankt innan man värmer och använder fluss(fyllt) tenn.
Man förtennar delarna innan man fogar samman.
Lite pilligt är det förstås.
Hej,blackarrow skrev:
Jag uppskattar att det saknas några millimeter, kanske så pass mycket som 7 mm.
Men om man kan förlänga den långa biten kan man nog ta bort den korta och låta den nya förlängda biten ersätta den korta.
En lurig grej är att den långa jag håller i en tång på bilden löper bakom en "sköldkant" förmodligen för att vara skyddad från rotorn.
Så man måste nog fixera den långa, under manöver och sen jobba inne i "burken". Verkligen pilligt och kanske lite för ambitiöst för en ovan lödare.
Mvh Fredrik
Vad har du att förlora, inget. Snarare allt att vinna, skulle reparationen misslyckas så har du ju försökt och fått erfarenhet men lyckas du så har du ju en fungerande maskin.F fredand44 skrev:Hej,
Men om man kan förlänga den långa biten kan man nog ta bort den korta och låta den nya förlängda biten ersätta den korta.
En lurig grej är att den långa jag håller i en tång på bilden löper bakom en "sköldkant" förmodligen för att vara skyddad från rotorn.
Så man måste nog fixera den långa, under manöver och sen jobba inne i "burken". Verkligen pilligt och kanske lite för ambitiöst för en ovan lödare.
Mvh Fredrik
Det är inte så att tråden snällt av och att hela lindningen varit varm, kanske så varmt att isoleringen är skadad och det därför gått så mycket ström att tråden bränt av?F fredand44 skrev:
Hade det varit vibrationer skulle den väl bara gått av på ett ställe och stannat?
Hur ser färgen på lindningen ut? Bitvis mörk och bubblig eller fin fräsch och all tråd har samma färg?
Att löda ihop två koppartrådar är nog det lättaste man kan löda.F fredand44 skrev:Hej,
Mvh Fredrik
Hur ser brottytan ut? Vass och kantig eller rundspetsigt smält?
Farsan köpte en sådan. Väldigt snygg tyckte jag då. Guldmetallic och brun.
Till den köptes häcksaxtillbehöret. Där gällde det att hålla fingrarna i styr för man låste "avtryckaren" med en pigg så den gick hela tiden.
Renoverare
· Västra Götaland
· 86 inlägg
Hej dessa såg jag precis på återvinningen i Göteborg 100 kr/st
Lite framgång. Hade lite tid att ge mig på att löda ihop brottet igår. Tog lite kardel från en 1,5 fk samt lite krympslang. Väldigt väldigt pilligt.
Ett par timmar idag så tror jag att jag fick ihop den rätt igen.
Men testade detta absolut LIVSFARLIGA test, så jag understryker att gör absolut inte detta om du inte är 100% säker på vad du gör.
Ett par timmar idag så tror jag att jag fick ihop den rätt igen.
Men testade detta absolut LIVSFARLIGA test, så jag understryker att gör absolut inte detta om du inte är 100% säker på vad du gör.