H heimlaga skrev:
Jag har aldrig upplevt något kittel i händerna.
Skyddsjorden skall skydda mot det.

Vanligen är det rotorn "ankaret" som brinner på dem till slut. Eller så blir kollektorn sönderbränd. Kan man inte få tag på ett nytt så kan man linda om det gamla och i värsta fall byta kollektor om man hittar någon som passar. Fast det är ingen enkel operation. Det vet jag som har gjort det.
Att linda om statorn är däremot enkelt.
Black and Decker från 60-70-tal saknar skyddsjord. Borrar Du i en vägg och träffar en elledning är Du död. Det är lag på alla nätdrivna/batteridrivna borrmaskiner är dubbelisolerade och alla handtag är isolerade som Du håller i vid normal användning

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Borrar Du i en vägg och träffar en elledning är Du död.
Risken finns att man dör, men det beror ju på om man har kontakt med jord eller inte, man kan ju ha turen att stå i ett torrt rum, på en trästol i foppatofflor och av det skälet klara sej helt utan skador även om man borrar av en ledning.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Black and Decker från 60-70-tal saknar skyddsjord. Borrar Du i en vägg och träffar en elledning är Du död. Det är lag på alla nätdrivna/batteridrivna borrmaskiner är dubbelisolerade och alla handtag är isolerade som Du håller i vid normal användning
Jag glömde det. Jag brukar byta kabel och sätta dit en skyddsjord i maskiner med aluminiumskal. Ibland minns jag inte vad som är orginalutförande.

• Gilla
W_Johan och 2 till
  • Laddar…
Jag har en precis likadan köpt av min far mitten på 70 talet. Oerhört slittålig. Har tom slipat en hel köl till en segelbåt med den. Använder den ibland för håltagning när den sladdlösa inte orkar. Jag köpte en modernare men det var utsliten efter 5-6 år. Om du är nostalgisk så leta på loppmarknader.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Just denna modell är vanlig och du kan troligen hitta en sliten på tradera för en mindre peng och sno delar från den.

P poba53 skrev:
Det är lag på alla nätdrivna/batteridrivna borrmaskiner är dubbelisolerade och alla handtag är isolerade som Du håller i vid normal användning
Var hittar man den lagen?

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Var hittar man den lagen?
Läs alla manualer för bosch och fein borrmaskiner med växelådor i metall och handtag (bakdel i plast samt främre handtag i plast). De maskiner som har utsatta metalldelar har jordfelsbrytare på elkabeln. Gäller även Parkside diamantkärnborr som jag har.
"
Hold the power tool by insulated gripping surfaces,
when performing an operation where the cutting ac-
cessory or fasteners may contact hidden wiring or its own cord. Cutting accessory or fasteners contacting a "live" wire may make exposed metal parts of the power tool "live" and could give the operator an electric shock. "

P poba53 skrev:
Läs alla manualer för bosch och fein borrmaskiner
Finns verkligen lagstiftningen dokumenterad i dessa manualer? 🤔😉

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Finns verkligen lagstiftningen dokumenterad i dessa manualer? 🤔😉
Om Du har en väldigt tjock plånbok kan Du verifiera med de standards som Bosch anger för att få sälja sina borrhammare i Europa och som de anger som uppfyllda Text med standarder och adresser för Robert Bosch Power Tools GmbH, Stuttgart, relaterade till produktcertifiering, signerad av Helmut Heinzelmann.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya standarder gäller inte för gamla maskiner.
Där räcker det åtminstone enligt finländsk lag med att man kan påvisa att man har försökt undvika en olycka.
Det finns litet för få prejudikat för att helt kunna säga exakt var gränserna går i praktiken men en hemgjord skyddsjordning räknas åtminstone som en sådan åtgärd för att undvika olyckor och då har man ryggen fri.

I Sverige är kraven på äldre maskiner generellt lindrigare än i Finland. Där tror jag att äldre maskiner i stort sett får köras som de är.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Läs alla manualer för bosch och fein borrmaskiner med växelådor i metall och handtag (bakdel i plast samt främre handtag i plast). De maskiner som har utsatta metalldelar har jordfelsbrytare på elkabeln. Gäller även Parkside diamantkärnborr som jag har.
"
Hold the power tool by insulated gripping surfaces,
when performing an operation where the cutting ac-
cessory or fasteners may contact hidden wiring or its own cord. Cutting accessory or fasteners contacting a "live" wire may make exposed metal parts of the power tool "live" and could give the operator an electric shock. "
En manual som talar om vad man bör tänka på vid användning är ju ingen LAG.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
De där standards som Bosch anger är nog krav för CE märka maskiner för europeiska marknaden men gäller inte retroaktivt.

R roli skrev:
En manual som talar om vad man bör tänka på vid användning är ju ingen LAG.
Naturligtvis gäller krav på maskiner efter att standards har trätt i kraft. Men tänk på din egen säkerhet vad gäller maskiner och dess användning. Det är ingen annan som gör det.

P poba53 skrev:
Naturligtvis gäller krav på maskiner efter att standards har trätt i kraft. Men tänk på din egen säkerhet vad gäller maskiner och dess användning. Det är ingen annan som gör det.
Visste, jag är med på detta men en standard är fortfarande ingen lag. Det jag "hängde" upp mig på var att du skrev lag.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Nej det är inte alls självklart att krav på maskiner gäller retroaktivt.

I övrigt håller jag med dig om att man ska använda sin eget huvud till att tänka.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.