Är inte gänglåsning en typ av lim ?

G OMathson skrev:
Gänglåsningsvätska är väldigt bra på att förhindra att vibrationer gör att skruvförband vibrerar loss. Körde ett tag RC tävlings bil med nitromotor som varvade upp till 43000rpm. Hjulen snurrar ca 10000rpm på rakan. Man måste ha låsvätska på alla skruv som inte är i plast annars vibrerar de loss. Plasten dämpar men inte metall mot metall.
Det är just det man ska ha gänglåsning till.. För att förhindra att skruvförband vibrerar loss.. och givetvis även dra åt dessa skruvförband med erforderlig kraft (inte speciellt många Nm för bultar i 8.8 kvalitet upp till M16 i storlek)

• Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Är inte gänglåsning en typ av lim ?
Inte riktigt.. Det blir lite som att jämföra köpa maskeringstejp/presenttejp och förvänta sig att det ska funka lika bra som silvertejp..
De är bra på sitt sätt till sitt specifika användningsområde..

imported_Benno imported_Benno skrev:
Ofta är det "limfunktionen" man vill åt, dvs att inte skruven/muttern börjar snurra och trillar bort om den inte sitter åt ordentligt.
En lös skruv kan man klara sig med att ha men om man tappar det helt kan det bli katastrof. :)
När ett skruvförband inte sitter åt ordentligt utan är löst är precis lika katastrof..

Förstår du hur lite kraft som krävs för att slita av en skruv?
För om skruvförbandet inte är åtdraget har du ingen friktion mellan de bitar som skruvförbandet ska förbinda, utan det är enbart skruven som ska ta emot all kraft bitarna påverkar varandra med. Är skruvförbandet däremot tillräckligt åtdraget blir det hela anläggningsytan mellan de båda delarna som tar upp krafterna dem emellan..

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Ofta används loctite i delar som inte ska dras ihop stumt utan kunna röra sig.

S smurfen72 skrev:
Ofta används loctite i delar som inte ska dras ihop stumt utan kunna röra sig.
Nej, då använder man låsmutter eller kontramutter..

nikasp
Violina Violina skrev:
En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[5] Ett exempel på detta är benämningen hjulbultar som syftar på de hjulskruvar som används för att fästa hjulen på ett fordon. Benämningen används även i ordet vagnsbult som egentligen heter vagnskruv eller kullerskruv. En bult kan även kallas skeppsbult samt olika namn beroende på tillverkningsmaterial, exempelvis järnbultar eller kopparbultar.

Saxat från Wikipedia
Jag har redigt svårt för att säga fel när man väl lärt sig att bult oftast är fel definitionsmässigt. Ungefär som när folk säger väska om ryggsäck (fast det är mer rätt då en ryggsäck är en väska med axelremmar). Är dessutom civilingenjör i maskinteknik och har pluggat om olika typer av såna förband för länge sedan. Inte lätt.

nikasp nikasp skrev:
Jag har redigt svårt för att säga fel när man väl lärt sig att bult oftast är fel definitionsmässigt. Ungefär som när folk säger väska om ryggsäck (fast det är mer rätt då en ryggsäck är en väska med axelremmar). Är dessutom civilingenjör i maskinteknik och har pluggat om olika typer av såna förband för länge sedan. Inte lätt.
Jag jobbar med sådana förband dagligen, och "på golvet" är det vanligare att använda ordet bult än skruv om man inte pratar om typ träskruv..

Ryggväska säger vi annars ofta på finlandssvenska

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej, då använder man låsmutter eller kontramutter..
Nej det gör man inte om konstruktören förskrivet att det ska låsas med låsvätska man får inte hitta på egna lösningar även om dom är lika bra eller tom bättre.

S snowjim skrev:
Hej,

Tänkte montera lite dörrhandtag och vet ju av erfarenhet att de kan lossna efter ett tag så jag tänkta sätta gänglåsning från början. Det finns ju O-ringar som man får till vissa finare handtag, mina kostade dock bara 250 kr / st så där fanns inga o-ringar.

Jag har biltemas gänglåsning vilket borde vara en bra lösning men jag funderar på om det kanske är gjort för bilar(även om den finns på bygg avdelningen)? Isåfall kanske det blir väldigt jobbigt att få av skruvarna i framtiden om det nu skulle behövas?

[länk]

Bör jag kanske köpa Loctite normal?

Någon som har erfarenhet av detta?
De flesta som svarat i denna tråd förutsätter att gänglåsningen skall användas som "vanligt". Jag är inte helt säker på att det är fallet här - kan det möjligen vara så att det är kombinationen trä och stål som spökar. Att det snarare är sättningar i trä som egentligen är orsaken till att handtaget glappar upp sig - i så fall hjälper ingen gängsäkring.

Istället tror jag mer på lösningen som finns på dyrare handtag - med en O-ring som ser till att förspänningen i konstruktionen behålls under betydligt längre tid!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Nej det gör man inte om konstruktören förskrivet att det ska låsas med låsvätska man får inte hitta på egna lösningar även om dom är lika bra eller tom bättre.
Fast konstruktörer brukar ha dålig koll på hur det faktiskt fungerar i verkligheten, så om konstruktören föreskriver att gänglåsning ska användas felaktigt ska man stoppa produktionen så de får ändra till en korrekt lösning.

Jag tror du har dålig koll på hur det funkar i verkligheten vem har tid och ork att stoppa ett bygge på grund av att konstruktören föreskriver låsvätska i stället för låsmutter. Står det låsvätska på ritningen och det inte är ett uppenbart felaktigt val då kör man på låsvätska och ofta används låsvätska ihop med kontramutter.

S smurfen72 skrev:
Jag tror du har dålig koll på hur det funkar i verkligheten vem har tid och ork att stoppa ett bygge på grund av att konstruktören föreskriver låsvätska i stället för låsmutter. Står det låsvätska på ritningen och det inte är ett uppenbart felaktigt val då kör man på låsvätska och ofta används låsvätska ihop med kontramutter.
Var i ett hus behövs låsmuttrar och låsvätska - vi räknar inte in disk, tvättmaskin ock liknande utrustning.

S Sven Thomas Jansson skrev:
Var i ett hus behövs låsmuttrar och låsvätska - vi räknar inte in disk, tvättmaskin ock liknande utrustning.
De där små j-a skruvarna som håller handtag- och nyckelhål/lås-brickorna som sitter på alla dörrar.... De brukar jag sätta loctite på..

• Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.