70 153 läst ·
92 svar
70k läst
92 svar
Gänglåsning? Biltema eller Loctite?
Vill bara uppdatera att jag gjort lite tester med biltemas blåa gänglåsning och måste säga att jag är förvånad över hur bra den är.
Loctite 243 är lite starkare men det skiljer sig inte mycket.
La lite gänglåsning på 3 st M6 skruvar+muttrar.
2 st med Biltema gänglåsning
1 st med loctite 243
Mätte sedan med en riktigt dyr momentnyckel avdragningsmomentet och fick.
Biltema 1: 5.66 Nm
Biltema 2: 7.55 Nm
Loctite 243: 8.72 Nm
Sedan jag gjorde lite enklare tester med handverktyg på mindre skruvar+muttrar och där kände jag inge skillnad mellan båda.
Jag lät de torka 24h innan jag gjorde testerna.
På en skruv testade jag efter en kvart och då hade det härdat tillräckligt för att hålla emot handkraft!
Inget vetenskapligt test men något är det
Loctite 243 är lite starkare men det skiljer sig inte mycket.
La lite gänglåsning på 3 st M6 skruvar+muttrar.
2 st med Biltema gänglåsning
1 st med loctite 243
Mätte sedan med en riktigt dyr momentnyckel avdragningsmomentet och fick.
Biltema 1: 5.66 Nm
Biltema 2: 7.55 Nm
Loctite 243: 8.72 Nm
Sedan jag gjorde lite enklare tester med handverktyg på mindre skruvar+muttrar och där kände jag inge skillnad mellan båda.
Jag lät de torka 24h innan jag gjorde testerna.
På en skruv testade jag efter en kvart och då hade det härdat tillräckligt för att hålla emot handkraft!
Inget vetenskapligt test men något är det
Den där Loctite tuben har jag för mig att det går lite "rykten" om att det inte är exakt samma som 243 eller 242. Inköpt på Jula eller liknade? Har använt både Biltema, 242,243 och den icke nummer brandade loctiten som på bild. Använder frekvent på hojjen och inget skruvar ur sig med gänglåsning oavsett märke ändå så det spelar ingen roll.
Nej det är Loctite 243. Se bildsunnis skrev:
Den där Loctite tuben har jag för mig att det går lite "rykten" om att det inte är exakt samma som 243 eller 242. Inköpt på Jula eller liknade? Har använt både Biltema, 242,243 och den icke nummer brandade loctiten som på bild. Använder frekvent på hojjen och inget skruvar ur sig med gänglåsning oavsett märke ändå så det spelar ingen roll.
Observer att jag inte tar hänsyn till vibrationer och temperatur vilket kan spela roll.
Egentligen ska man ju momentdra när man använder Loctite, för att den ska härda korrekt..
Har svårt att se att du gjort det med tanke på att det moment du använt för att "dra loss" inte motsvarar det momentet man ska dra en vanlig 8.8 m6 med..
Har svårt att se att du gjort det med tanke på att det moment du använt för att "dra loss" inte motsvarar det momentet man ska dra en vanlig 8.8 m6 med..
Ofta avänds väl loctite i konstruktioner där man inte uppnår rätt moment och skruven därmed riskerar lossna. Tror inte det är nått problem att få skruven att sitta med billig gänglåsning finns ju loctite som inte går dra upp om man inte värmer först.
Nej.. Min erfarenhet är att Loctite används på konstruktioner som vibrerar och skakar loss vanliga bultförband (även om de momentdras) t.ex. bilar, lastbilar, truckar, stenkrossar, paddor (the list goes on)S smurfen72 skrev:
Rätt moment är för 8.8 skruvar faktiskt inte jättehögt (förrän du kommer upp på M24 och större)
"LOCTITE 243 Gänglåsning. Medelhög styrka. Används för fixering och tätning av skruvar, muttrar och pinnskruvar så att de inte lossar på grund av vibrationer."S smurfen72 skrev:
Saxat från Ahlsells hemsida (och säkert direkt från leverantörens egen)
Fast.. Det var ju inte det du påstod.. Du påstod att man använder det när man inte har möjlighet att dra åt tillräckligt hårt (vilket är felaktigt)..S smurfen72 skrev:
Sen är det ju så att om ett bultförband inte kan dras åt ordentligt så finns risk att det glappar och då kommer bulten så småningom vickas/skäras av, och då hjälper ingen Loctite i världen..
Skrev lite enkelt trodde budskapet skulle gå fram ändå men naturligtvis är det vibrationer som gör att skruven lossnar är materialen helt stilla kommer den inte lossna men vilken maskin är helt stilla ? Är skruven dragen till rätt moment kommer den troligtvis sitta kvar även om det vibrerar vilket troligtvis alla maskiner gör.