G
Med gänglåsnings vätska ska det bli "tätt" och då kommer inte vatten och syre in i förbandet, alltså ingen korrosion.

useless useless skrev:
Till en bult behövs ingen gänglåsning alls eftersom den inte har gängor... :geek:
nikasp nikasp skrev:
Haha, där kom den också :) Men helt rätt!
En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[5] Ett exempel på detta är benämningen hjulbultar som syftar på de hjulskruvar som används för att fästa hjulen på ett fordon. Benämningen används även i ordet vagnsbult som egentligen heter vagnskruv eller kullerskruv. En bult kan även kallas skeppsbult samt olika namn beroende på tillverkningsmaterial, exempelvis järnbultar eller kopparbultar.

Saxat från Wikipedia

Jag tycker vi håller oss till tekniska Nomenklaturcentralens fackmannamässigt korrekta definition.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Gjorde ett test med ett nytt märke.
Liqui Moly

Biltemas var ganska mycket bättre!

• Två flaskor med gänglåsning, en från Liqui Moly och en från Biltema, tillsammans med flera bultar och muttrar på ett skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med bättre ?

Det krävs ca 3 nm att dra loss muttern med liqui moly loctite och ca 7.2 nm att dra loss muttern med biltema loctite.

Återigen, inget vetenskapligt test, men tillräckligt för mig.

Det finns olika typer av gänglåsning vissa sorter låser så det inte går dra upp utan att värma först medans vissa låser väldigt lite allt beroende på vad man ska ha den till.

Båda är blå, medium

Tack för testet. Jag undrade om jag gjorde bort mig när jag köpte Biltemas gänglåsning men det verkar spela mindre roll. Frågan är om det är skillnad i åldersbeständighet.

E eikido skrev:
Båda är blå, medium
Jag tror inte dom är direkt jämförbara mellan olika fabrikat men som hobby mekare vet man ju också sällan hur hårt det behöver låsas så då duger nog det mesta.

Som jag påpekat innan så är det inte korrekt användning av gänglåsning..
Det är liksom inget lim..

Ja, gänglåsningen är inte till för att ersätta åtdragningsmomentet. Ett skruvförband blir ju inte hårdare bara för att man droppar i lite lim i gängorna.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Ofta är det "limfunktionen" man vill åt, dvs att inte skruven/muttern börjar snurra och trillar bort om den inte sitter åt ordentligt.
En lös skruv kan man klara sig med att ha men om man tappar det helt kan det bli katastrof. :)

Redigerat:
G
Gänglåsningsvätska är väldigt bra på att förhindra att vibrationer gör att skruvförband vibrerar loss. Körde ett tag RC tävlings bil med nitromotor som varvade upp till 43000rpm. Hjulen snurrar ca 10000rpm på rakan. Man måste ha låsvätska på alla skruv som inte är i plast annars vibrerar de loss. Plasten dämpar men inte metall mot metall.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Ofta är det "limfunktionen" man vill åt, dvs att inte skruven/muttern börjar snurra och trillar bort om den inte sitter åt ordentligt.
En lös skruv kan man klara sig med att ha men om man tappar det helt kan det bli katastrof. :)
I så fall ska man ju använda lim och inte gänglåsning..

Bättre hade varit att jämföra olika typer av cylindrisk låsning och använt det som ett lim för gängor.. För där hamnar man nära sanningen för vad det verkligen är..

Eller superlim

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.