70 177 läst ·
92 svar
70k läst
92 svar
Gänglåsning? Biltema eller Loctite?
useless skrev:
En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[5] Ett exempel på detta är benämningen hjulbultar som syftar på de hjulskruvar som används för att fästa hjulen på ett fordon. Benämningen används även i ordet vagnsbult som egentligen heter vagnskruv eller kullerskruv. En bult kan även kallas skeppsbult samt olika namn beroende på tillverkningsmaterial, exempelvis järnbultar eller kopparbultar.nikasp skrev:
Saxat från Wikipedia
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Tack för testet. Jag undrade om jag gjorde bort mig när jag köpte Biltemas gänglåsning men det verkar spela mindre roll. Frågan är om det är skillnad i åldersbeständighet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Ofta är det "limfunktionen" man vill åt, dvs att inte skruven/muttern börjar snurra och trillar bort om den inte sitter åt ordentligt.
En lös skruv kan man klara sig med att ha men om man tappar det helt kan det bli katastrof.
En lös skruv kan man klara sig med att ha men om man tappar det helt kan det bli katastrof.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Gänglåsningsvätska är väldigt bra på att förhindra att vibrationer gör att skruvförband vibrerar loss. Körde ett tag RC tävlings bil med nitromotor som varvade upp till 43000rpm. Hjulen snurrar ca 10000rpm på rakan. Man måste ha låsvätska på alla skruv som inte är i plast annars vibrerar de loss. Plasten dämpar men inte metall mot metall.
I så fall ska man ju använda lim och inte gänglåsning..imported_Benno skrev:
Bättre hade varit att jämföra olika typer av cylindrisk låsning och använt det som ett lim för gängor.. För där hamnar man nära sanningen för vad det verkligen är..
Eller superlim
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer