Hej,
jag har ett hus som är byggt 1983 och det sattes in ett FTX-aggregat i detta, aggregatet är ett Fläkt Typ G 487/7 men jag är lite fundersam på dess funktion och hur stor yta det klarar av (finns ett tillbygge med självdrg som ska tilläggsisoleras).

1. när det är under 8+ grader ute så stänger den av tilluften och går ner på halvfart på frånluften, är detta bra egentligen? kanske bättre att man kopplar förbi detta och sätter dit ett värmebatteri på tilluften? Det sitter ett elvärmebatteri idag men det funkar inte.
2. Klarar aggregatet av tillbygget också? total bostadsyta blir ca 190kvm

Spontant så känns det som att något är fel om den går ner i flöde redan vid åtta plusgrader.

det kan vara 4-5+grader också, har inte exakt koll på det men jag tycker ändå det känns lustigt att tilluften stängs av helt & hållet, jag har mina funderingar på att koppla om det så att det går ner i fart men inte stänger av men frågan är om det är rätt att göra så.
Jag tycker att vi har en bra inomhusmiljö så det är inga fel så och inga kondensproblem eller annat så frågan är om man kanske inte ska göra något alls.

Ett problem har vi iofs. och det är att det ryker in när man ska lägga in i kaminen ibland, men jag tror det har mera med kaminens utformning att göra än ventilationen eftersom jag provat med att öppna ytterdörren innan jag lägger in ved

Att tilluftsfläkten stannar kan ha något att göra med någon avfrostningsfunktion.
Ofta använda man någon termostat till att styra avfrostningen på gamla aggregat, kanske leta upp den och koppla förbi för att testa.
Sedan är aggregatet 25 år så ett nytt aggregat har bättre funktioner, verkningsgrad etc.

FrittDrag_II skrev:
Att tilluftsfläkten stannar kan ha något att göra med någon avfrostningsfunktion.
Ofta använda man någon termostat till att styra avfrostningen på gamla aggregat, kanske leta upp den och koppla förbi för att testa.
Sedan är aggregatet 25 år så ett nytt aggregat har bättre funktioner, verkningsgrad etc.
jag får kolla lite på om jag hittar den termostaten då.

Jo, ett nytt aggregat med en roterande värmeväxlare hade ju varit bra men när vi köpte huset för 3 år sedan så hade förra ägaren precis bytt lager & lite annat i aggregatet så att kasta ut ett fullt fungerande aggregat är inte ekonomiskt försvarbart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.