Vi har ett gammalt trähus som tidigare hade läckande tak under många år. Vi har bytt allt skadat material i boutrymmen, grävt ur den gamla isoleringen samt gjort en mögelsanering av vinden.
Men en del av bjälklaget på vinden ser ut så här. Det är torrt och luktar inget.
Vinden kommer uppvärmd framöver.
Skulle ni göra någonting åt detta? Materialet ser friskt ut under om jag skrapar lite med stämjärnet.
Men en del av bjälklaget på vinden ser ut så här. Det är torrt och luktar inget.
Vinden kommer uppvärmd framöver.
Skulle ni göra någonting åt detta? Materialet ser friskt ut under om jag skrapar lite med stämjärnet.
Sätt in en fuktsensor och logga temp och fuktighet. Hålls det varmt och torrt hädanefter så kan inget växa.
Om virket känns hårt och normalt trots angreppen så skulle jag säga att det är den enda åtgärden du behöver göra. Då har bärigheten inte påverkats.
Om virket känns hårt och normalt trots angreppen så skulle jag säga att det är den enda åtgärden du behöver göra. Då har bärigheten inte påverkats.
Att det inte luktar beror nog på att all isolering tex är borta och det är öppet vid takfoten, bra ventilation, lite doft.
Jag är intresserad av hur TheGame skulle gå vidare med denna vind.
MattisX, Hur har ni tänkt att denna vind kommer att vara uppvärmd framöver?
Jag är intresserad av hur TheGame skulle gå vidare med denna vind.
MattisX, Hur har ni tänkt att denna vind kommer att vara uppvärmd framöver?
Dear Finns medel som även bleker träet.
Trist att mögelsanerarna inte ställde frågan / informerade kring detta.
Klorin kan penslas eller rollas på träet så bleker det och tar bort mycket av missfärgningen. Har själv använt det med framgång, gjorde dock det innan en firma sanerade hela vinden.
Fråga dock firman vad de använt för medel, vissa medel ska ha en kvarvarande effekt efteråt och om man lägger på något nytt kan funktionen försvinna.
Trist att mögelsanerarna inte ställde frågan / informerade kring detta.
Klorin kan penslas eller rollas på träet så bleker det och tar bort mycket av missfärgningen. Har själv använt det med framgång, gjorde dock det innan en firma sanerade hela vinden.
Fråga dock firman vad de använt för medel, vissa medel ska ha en kvarvarande effekt efteråt och om man lägger på något nytt kan funktionen försvinna.
Ja är det tort osv så är det väll inget med det? Det är inte min vind.L leifa.k skrev:
Men har nått.varit fuktigt blir det missfärgningar och ser illa ut.
Hugg kniv i virket är det hårt så borde det vara ok.
Man kan ju även testa med funtmätare som man trycker in i virket.
Ett tipps vill du tagga nån sätta @ framför namnet
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Att man ser den gamla påväxten spelar ingen roll. Det är dött och blir bara kosmetiskt fult. Man kan inte "sanera" bort mögel/påväxt heller för den delen. Det du ser är ju bara det som har växt sig synligt. I luften har du ändå åtskilligt mycket mer sporer som bara flyter omkring och väntar på en boplats.
Klicka här för att svara
