Jag har ett tidigare uthus byggt 1930 som fritidshus. Nu håller jag på att dra in el, vatten och avlopp.

Jag tänker bygga ett litet badrum på 1,4x 1,8 m med dusch, ej duschkabin, och tvättmaskin. Golvet i hela huset, 130m2, är brädgolv på ett träbjälklag.

Huset har stengrund och ligger i suturäng. Badrummet måste ligga i den låga delen.

Nu har jag blivit orolig för att lägga tätskikt, risk för mögel. Bör jag tänka om?

• IMG_9876.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
E Evamargit skrev:
Jag har ett tidigare uthus byggt 1930 som fritidshus. Nu håller jag på att dra in el, vatten och avlopp.

Jag tänker bygga ett litet badrum på 1,4x 1,8 m med dusch, ej duschkabin, och tvättmaskin. Golvet i hela huset, 130m2, är brädgolv på ett träbjälklag.

Huset har stengrund och ligger i suturäng. Badrummet måste ligga i den låga delen.

Nu har jag blivit orolig för att lägga tätskikt, risk för mögel. Bör jag tänka om?
Är det ventilerad krypgrund så går det bra.

surris surris skrev:
Är det ventilerad krypgrund så går det bra.
Man kommer inte in i grunden, och där är inga ventiler mer än de sprickor som finns.

Är det någon skillnad mellan att lägga plastmatta och tätskikt under klinker, båda är ju täta?

Huset har tidigare varit helt kallställt men kommer nu ha lite grundvärme.

surris
Okej, då är det läge att sätta dit några ventiler och inspektera grunden.

Plastmatta eller tätskiksfolie har ingen betydelse i detta anseende.

Som sagt, antingen har du en fin torr grund, eller så har du problem. Men det påverkas inte av huruvida du bygger våtrum med tätskikt över en del av grunden.

Det du behöver kontrollera är hur stabilt bjälklaget är. För klinkers brukar man säga att det skall vara cc45 mellan bjälkarna (normalt i nyare hus är cc60 under vanliga rum). Men den tumreglen förutsätter att bjälkarna håller sig inom dimensioneringsreglera, hr rätt dimension i förhållande till späånnvidd.

I äldre hus är det inte ovanligt med glesare bjälklag, kanske 100 - 120 cm mellan bjälkarna.

Men reglen om cc45 kan utökas till cc60, om man sedan har rätt kombination av spånskiva och flystspackel som bidrar till stabiliteten.

Och läs in dig på vilka stabilitetskrav som gäåller föär väggar om det skall vara kakel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.