1 488 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Gammal kåk, modernt rädd om datorutrustning
Lång historia kort, jag köpt 3-plans hus från 1912. I plan 0 (källare under mark) sitter på yttervägg särskild 6-säkringsskåp varav en 10 amp gått till plan 1 och jag kommer låta dra om till plan 2 - där jag inrättar mitt arkitektkontor med alla 220v dyrbarheter.
Jag har inte rosenskimrande glasögon, litar inte blint på anlitad elektriker. Vad anser ni är korrekt sätt att överspänningsskydda mig på?
Inkommande PE 10 meter bort i plan 0.
Dra enskild ny jordning genom yttervägg?
Jag har inte rosenskimrande glasögon, litar inte blint på anlitad elektriker. Vad anser ni är korrekt sätt att överspänningsskydda mig på?
Inkommande PE 10 meter bort i plan 0.
Dra enskild ny jordning genom yttervägg?
Skulle köpa en https://www.dustinhome.se/product/5...MIj4i77rz95QIVyYKyCh2RMQbBEAQYASABEgIbAfD_BwE
Vet inte hur mycket du behöver skydda men då kan du känna dig trygg och riskerar inte förlora osparat arbete om de blir strömavbrott
Vet inte hur mycket du behöver skydda men då kan du känna dig trygg och riskerar inte förlora osparat arbete om de blir strömavbrott
Elen är inte sämre bara för att huset är gammalt. Alltså elkvalitén menar jag nu. Sen kan det vara en omodern anläggning men du behöver inte göra några särskilda åtgärder bara för att du ska använda modern datorutrustning där. Men visst, har du luftledningar in i kåken så är ju åska det man får skydda sig så gott det går mot. UPS för att skydda sig mot strömavbrott om det är vanligt.
Nej elen är så klart inte sämre, men skulle nog säga att det är vanligare med obalanserade anläggningar i hus, vilket kan leda till strömsvaj.V vectrex skrev:Elen är inte sämre bara för att huset är gammalt. Alltså elkvalitén menar jag nu. Sen kan det vara en omodern anläggning men du behöver inte göra några särskilda åtgärder bara för att du ska använda modern datorutrustning där. Men visst, har du luftledningar in i kåken så är ju åska det man får skydda sig så gott det går mot. UPS för att skydda sig mot strömavbrott om det är vanligt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Du behöver grovskydd i mätartavlan, mellanskydd i centralen och finskydd vid uttaget/förbrukarna.
- Finskyddet har du redan valt i form av en UPS och det är ett bra val. Finskydd kan också vara i form av enkla åskakydd aom man sätter i uttagen, men då får man ingen reservkraft. Finskyddet klipper förbindelsen om felspänningar upptäcks.
- Mellanskyddet försöker att släta ut spänningsfluktuationer så gott det går.
- Grovskyddet tar den värsta smällen och kan många gånger förbrukas vid en mer direkt åsksmäll. Vissa byts ut helt och andra har en patron som byts.
Detta system är alltså inte någon form av åskledare, utan skyddar inkommande matning mot åska. Om du kontaktar försäkringsbolaget kan de ge dig lite rabatt på försäkringen om du installerar skyddet.
- Finskyddet har du redan valt i form av en UPS och det är ett bra val. Finskydd kan också vara i form av enkla åskakydd aom man sätter i uttagen, men då får man ingen reservkraft. Finskyddet klipper förbindelsen om felspänningar upptäcks.
- Mellanskyddet försöker att släta ut spänningsfluktuationer så gott det går.
- Grovskyddet tar den värsta smällen och kan många gånger förbrukas vid en mer direkt åsksmäll. Vissa byts ut helt och andra har en patron som byts.
Detta system är alltså inte någon form av åskledare, utan skyddar inkommande matning mot åska. Om du kontaktar försäkringsbolaget kan de ge dig lite rabatt på försäkringen om du installerar skyddet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det går inte att svara på frågan utan att se huset. För att ett överspänningsskydd ska bli verksamt måste man få med alla inkommande ledningar och metalliska rör, el, tele, vatten etc, och dessa behöver komma in på samma ställe i huset. Det kan vara svårt att uppnå i källaren eller mätarskåpet. Men det kan vara lättare att skapa en lokalt skyddad zon på plan 2 där du har bättre kontroll på inkommande ledningar. Då drar man dock inte in extra onödiga jordledningar utan nöjer sig med den kabel som elmatningen kommer i. Sedan är det frågan om du har nätverk eller andra inkommande ledningar som i så fall kan utjämnas mot inkommande el i en punkt där båda ledningarna kommer in.
Vad jag undrar är,var kommer jordningen ifrån?Johan Gunverth skrev:
Du behöver grovskydd i mätartavlan, mellanskydd i centralen och finskydd vid uttaget/förbrukarna.
- Finskyddet har du redan valt i form av en UPS och det är ett bra val. Finskydd kan också vara i form av enkla åskakydd aom man sätter i uttagen, men då får man ingen reservkraft. Finskyddet klipper förbindelsen om felspänningar upptäcks.
- Mellanskyddet försöker att släta ut spänningsfluktuationer så gott det går.
- Grovskyddet tar den värsta smällen och kan många gånger förbrukas vid en mer direkt åsksmäll. Vissa byts ut helt och andra har en patron som byts.
Detta system är alltså inte någon form av åskledare, utan skyddar inkommande matning mot åska. Om du kontaktar försäkringsbolaget kan de ge dig lite rabatt på försäkringen om du installerar skyddet.
En hemlig underjordisk central?
Varför kan jag inte skydda mina utrustningar bäst vetande, varför tvingas anlita sämre vetand elfirma?
Ah.. >>skapa fler än du löser<< är precis varför jag ställer frågan här. Sålla agnarna bland vetet.
Hur svårt kan det varar riktigt dra rätt ledning på rätt sätt två våningar upp från befintligt "proppskop" med säkerställd datasäkerhet?
Hur svårt kan det vara?
Hur svårt kan det varar riktigt dra rätt ledning på rätt sätt två våningar upp från befintligt "proppskop" med säkerställd datasäkerhet?
Hur svårt kan det vara?
Ungefär lika svårt som att lästa första meningen i Bo's inlägg tydligen.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Frågan i tråden handlar specifikt om överspänningsskydd.
Vad är det för överspänningar du vill skydda dig mot?
Åskskydd är en egen vetenskap, har du huset matat med luftledningar, så kan det vara ett reelt problem. men det har inget med "gammal el" att göra i så fall.
Men sedan finns det ju andra sorters överspänning man kan vara orolig för. Typ missar från elverket, som ger överspänning. Sådant är extremt ovanligt, men det händer väl lite då och då att folk drabbas av överspänning som beror på olyckor i elnätet. Gissningsvis går det att räkna på ena handens fingrar för de senaste 100 åren.
Man kan också tänka sig fel i husets elsystem som ger överspänning (PEN ledarsläpp), det kan bero på gammal risig installation. Drabbas du av det så är dina förstörda datorer ditt minsta problem...
Vad är det för överspänningar du vill skydda dig mot?
Åskskydd är en egen vetenskap, har du huset matat med luftledningar, så kan det vara ett reelt problem. men det har inget med "gammal el" att göra i så fall.
Men sedan finns det ju andra sorters överspänning man kan vara orolig för. Typ missar från elverket, som ger överspänning. Sådant är extremt ovanligt, men det händer väl lite då och då att folk drabbas av överspänning som beror på olyckor i elnätet. Gissningsvis går det att räkna på ena handens fingrar för de senaste 100 åren.
Man kan också tänka sig fel i husets elsystem som ger överspänning (PEN ledarsläpp), det kan bero på gammal risig installation. Drabbas du av det så är dina förstörda datorer ditt minsta problem...
Klicka här för att svara
