Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Isolering av kallgarage i gammal ladugård

1. E
    Medlem · 1 inlägg

Erik7456

Medlem
    Vi håller på att bygga om en förfallen gammal ladugård till kallgarage. Innertaket har höjts, betong plattat har gjutits, nu funderar vi på att isolera väggarna och innertaket.

Varken jag eller de andra inblandade i arbetet känner oss helt säkra på vilken variant vi ska satts på.

Ytterväggarna är i 80% av rummet omkrets slaggsten upp till 2,1m sedan spånt/yttervägg i raka bräder.Slaggstensmuren är kanske 40cm bred med två varv sten och "bös"/spån i mellan. Resten av rummets omkrets är timmrad-> spåntad med samma yttervägg som ovanför muren.

Tanken från början var luftspalt->vindpapp->Reglar/mineralull->Dubbelgipsskiva hela vägen upp.
    (Dubbel-gips på initiativ av försäkringsbolaget som vill ha brandsäkrat. Tänker mig några OSB-skivor bakom gipsen strategiskt placerade för verktygstavlor osv.)

Efter vad jag har läst mig till vad gäller mineralull och isolering av stenväggar i ouppvärmda utrymmen så finns det risk att trädreglar och skivor kan råka ut för mögelangrepp. Vill så klart undvika detta, men hur?

Kan Cellulosa isolering vara en idé att ersätta mineralullen med?
    Spelar skickat eller materialet i slaggstensväggens puts någon avgörande roll? Som jag har förstått det så kan kalkbruk buffra lite fukt?
    Borde jag göra något särskilt med ventilationen och luftspalten med tanke på att det är en stenmur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.