Hoppas få lite tips/inspiration på hur jag kan behandla en gammal fin härbredörr. Den har någon slags behandling sen innan, kanske olja? Man kan se att den är behandlad sen tidigare runt kanterna, men mitt på verkar tidigare olja/färg/lack försvunnit? Den sitter på en liten timrad koja ner mot sjön, så den blir mycket vindpinad och regnet ligger rakt på från sjön. Den ser torr och ”sprucken” ut. Med vad skulle ni behandla den? Och hur får man gångjärnen fina igen?
Tack på förhand!

Gammal träddörr med synliga slitage och sprickor, järngångjärn och lås, öppen mot en lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väderbiten gammal trädrörr med synlig behandling vid kanterna men blekt och slitet i mitten, fäst på en timrad stuga.
Skapa konto
Gammal härbredörr i trä med rostigt gångjärn, slitage i mitten, och tydligare behandling vid kanterna.
Skapa konto

Redigerat:
Staffans2000
Rå linolja, skulle jag använt. Även på gångjärnen. När du klafsat på ordentligt ett antal gånger, avslutar du med ett lager kokt.

Staffan

• Gilla
Cedabo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Rå linolja, skulle jag använt. Även på gångjärnen. När du klafsat på ordentligt ett antal gånger, avslutar du med ett lager kokt.

Staffan
Tack för svar!
Några små funderingar....
Ska man skrapa/borsta dörren innan man oljar? Lika så gångjärnen, om man vill få bort rost, vill helst få dem svarta igen.
Vilken kulör får dörren med linoljebehandling?
Boden som dörren sitter på är någon slags grå nyans, går det få dörren åt det gråare hållet och inte brun/gul som nu?
Cecilia

Hörde för många år sen från en timmerman att de brukade blanda linolja, balsamterpentin och tjära vid byggnadsvårdande åtgärder.
De blandade en tredjedel av varje.

Det blir dock en nästan svart kulör av det.

Men om man utelämnar tjäran så borde de ju bli transparent?

• Gilla
Cedabo
  • Laddar…
Staffans2000
Borsta med en stålborste på järnet och en peasavakvast på resten.
Det är en utmärkt idé att späda ut de första strykningarna, så tränger oljan in ännu bättre.
Provmåla på en gammal bräda, så ser du resultatet. Dörren blir mörkare med linolja. Precis som om du hällt vatten på den.
Den ovan nämnda blandningen tror jag användes till båtar. Samma med linoljetipset. Fungerar det på en båt, fungerar det säkert på en dörr. Så tänkte jag.

Staffan

• Gilla
Cedabo
  • Laddar…

Staffan
Ledsen min okunskap men nyfiken, varför har man kokt linolja?

Staffans2000
Rå strykes på för att mätta trät med olja. Eftersom den "aldrig" torkar skyddar den väldigt bra. Men den förblir klibbig. Kokt strykes ytterst för att en torkar så att ytan blir klibbfri.
Köp en dunk av varje. För har du en gång sett ljuset, är det väldigt svårt att gå förbi torrt trä utan att dutta i lite linolja.

Staffan

• Gilla
Cedabo
  • Laddar…
Rå strykes på för att mätta trät med olja. Eftersom den "aldrig" torkar skyddar den väldigt bra. Men den förblir klibbig. Kokt strykes ytterst för att en torkar så att ytan blir klibbfri.
Köp en dunk av varje. För har du en gång sett ljuset, är det väldigt svårt att gå förbi torrt trä utan att dutta i lite linolja.

Staffan
Tack för förklaringen!

Kan inte säga att roslagsmahogny med rå linolja eller rå linolja direkt har gett mig problem med torktid.

På ytor såsom en gammal dörr som TS hade jag använt rå linolja alla dar i veckan och roslagsmahogny på söndagar.

Använder man tjära av god kvalitet mörknar inte träet mycket alls.

/ATW

• Gilla
Cedabo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.